Byggahus.se
Tack för tips om leverantör.

När ni oljat med Cuprinol Lärkträolja, har ytan blivit klibbig då? om den blivit klibbig, hur länge var den klibbig.

Funderar även på att olja min kommande lärkpanel. Doc har alla lärkytor som jag sett som varit oljade (5 st oberoende av varandra) varit klibbiga. Den förklaring jag fått av detta fenomen är att oljan innehållit lösningsmedel som löst ut lärkens egna oljor och hartser. (billig olja)

Vad jag inte kan förstå är att de fall jag sett och känt på själv alla gjort fel eller om detta är naturligt.

Nix, ytan har inte blivit klibbig - annat än under torktiden (1-2 dygn) vilket jag ser som naturligt.

På vår segelbåt har vi alltid använt en s.k. brunsåpa.

Den säljs i skeppsbutiker och är som gele i konsistensen. Mycket bättre för tuffa miljöer än den vanliga gula och bruna.

Brukar normalt inte säljas i sverige men finns i danmark och på en del specialbutiker. Säljs på burk och inte flaska då den inte är flytande.

Intressant tråd!

Vi har en träaltan som är snart 50 år gammal o under åren har vi endast ett par gånger (kanske 4-5 gånger totalt) slipat, skurat o oljat den o det har varit ett jättejobb varje gång. Eftersom det är tryckimpregnerat virke så trodde vi inte man behövde göra något alls, men den blev slipprig av alger o såphal att gå på. Något år oljade vi med pigmenterad olja, och det var snyggt i början men inte när den sedan flagnade. För att få altanen riktigt ren (o bort med alla flagorna) använde vi förra året högtryckstvätt, med påföljd att vi fick ligga o sandpappra hela ytan för att få bort stickor o fibrer. Men, snyggt blev det när vi sedan oljade och man såg hur regndropparna sedan pärlade sig på ytan...........
Ett år senare syntes inte ett spår av att vi någonsin oljat! Hade trott att det skulle hålla ett par år åtminstone. Man tappar sugen.

Den intressanta frågan är: behövs oljningen? Skulle det inte kunna räcka med att man skurar? Tipset att impregnera med såpa är mycket intressant! Men, blir det inte halt?!

Jag trodde man oljade för att förhindra algpåväxeten. Att den innehöll något ämne? Inte? Så varför olja? Sprickor är det hur som helst i så gammalt virke, och hållfastheten klarar sig p.g.a tryckimpregneringen. Det enda jag vill är att golvet inte ska bli slipprigt efter regn. Men jag vill heller inte behöva skura varje sommar.

PS Jag har något år provat skura med Bröderna Nelsons miljövänliga algtvätt. (Ett tips till dig som ville använda giftigt Boracol) Faktiskt så höll sig den ytan mycket fräschare än där jag bara skurat med såpa. Men jag tyckte det var en dyr produkt.

Jag har följt denna tråd med intresse!
Det verkar inte finnas något som är riktigt bra. Alla har sina egna metoder verkar det som, olja ,såpa varken olja eller såpa osv osv.
Jag byggde träaltan förra året med tryckimpregnerat virke. I våras var det dags för första behandlingen. Såpmetoden i denna tråd tilltalade så jag prövade den.

Först skrubbade jag hela altanen med vatten och såpa.
Resultatet var som andra också skriver - mycket bra. Altanen blev ren och fin och det "luktade" rent från såpan.

Sedan sprutade hela altanen med såpa blandat med vatten (ca 1/4 - 1/3 såpa). Lät torka en dag och sedan sprutade en gång till.
Resultatet såg mycket bra ut. Träet var ljust och fint, vilket tilltalade mig.:)

Nu börjar det intressanta!
Samtidigt som jag gjorde detta så oljade grannen sin altan, även den byggd vid samma tidpunkt och med virke från samma trävaruhus.

Grannens trä blev mörkt av oljan och inte alls så ljust som min såpade.

Efter några veckor i regn och sol (maj och juni) så kunde vi utvärdera resultatet.
Min altan kändes torr och hade börjat spricka som bara den. Vi fick till och med stickor i fötterna från träet.:(
Grannen hade inte alls så mycket torrsprickor och kändes mjuk och fin att gå på.
Båda våra altaner ligger i samma solläge och utsätts för ungeför lika mycket sol (grannens något mer). Lika mycket regn faller på altanerna.
Som jag skrev ovan, vi byggde ungefär samtidigt med virke från samma trävaruhus.

Efter mitt besök på grannens altan åkte jag direkt och köpte olja och oljade "som vanligt". Träet blev nu mjukt och behagligt att gå på igen. Torrsprickorna som uppstod finns kvar även om jag upplever dem som att de försvann något (men det kan vara önsketänkande). Hur som helst så har nya sprickor inte tillkommit.

Kanske gjorde jag fel med min såpning. När man såpar innegolv ska man ju såpa väldigt många gånger för bra resultat. Kanske måste man såpa ännu fler gånger utomhus??? Om det nu är så skulle jag inte orka med den arbetsinsatsen. I fortsättningen kommer jag när vårsolen tittar fram skrubba altanen (kanske med såpa för det var bra) och sedan olja.

Lycka till med fortsättningen av inoljningen!

Har liknande historia att berätta om mig och min granne. Vi byggde samtidigt förra sommaren. Grannen kastade sig på med oljan, medan jag gjorde ingenting. Nu i våras så tvättade jag upp den med vanlig skurborste och tvättmedel, såpade in den efter receptet här på nätet. Grannen tvättade sin altan och oljade in (igen).

Nu efter (??) sommaren så kan man konstatera att min altan har en underbar fin silvergrå nyans, visst lite sprickor här och där (men inte mer än på andra altaner), inget större bekymmer av stickor/flisor.
Grannens altan ser ut som en hund har skitit på den och dragit arslet fram och tillbaka för att torka sig efteråt. Inte vacker med andra ord! Smutsen har satt sig under oljan och går inte bort (vilket det gör eller kommer att göra hos alla som oljar). Tycker dessutom att den ser bra mycket äldre och slitnare ut än min (trots att vi byggde samtidigt).

Nej, jag fortsätter med såpmetoden. Blir en omgång till nu innan vintervilan.

Hur många gånger såpade du? Vilken sorts såpa? vilken blandning?
Jag hade gärna fortsatt med såpan eftersom det tilltalade mig mycket, men tyvärr så blev resultatet inte bra...:(

Hur många gånger såpade du? Vilken sorts såpa? vilken blandning?
Jag hade gärna fortsatt med såpan eftersom det tilltalade mig mycket, men tyvärr så blev resultatet inte bra...:(

PS: Känner en som också oljade direkt efter altanen var färdig. Den altanen låter som din grannes - inte snygg. Förhoppningsvis blir det bättre när man väntar ett år med oljningen...?

Snailman
Mitthus byggdes 1990 och har trall både åt norr och åt söder, ur spricksynpunkt är den åt norr som ny, den åt söder var som ett piggsvin (den del som var utan tak, den under tak såg nylagd ut, men det var ju samma brädor) jag vet inte hur det blir om man skulle använda såpa, men om jag inte oljar den åt söder så blir den alltså full av små stickor, man kan inte dra handen utefter träet alltså.

När jag tog över huset för 10 år sedan körde jag över trädäcket åt söder med vinkelslip med grovt 'sandpapperskiva' och det har ännu inte blivit som det var för 10 år sedan.

Det är alltså väldigt solutsatt åt söder, ingenting alls som skuggar alltså.

Hur trädäck blir, är alltså väldigt beroende av hur mycket sol det utsätts för.

Självklart har solen stor betydelse.
Vårt altandäck är mycket solutsatt...verkar inte som såpa funkar där...

Jag körde efter Chris47 recept (inlägg #14). Vill minnas att jag gick över med sprutan 2 gånger. Jag använde mig av Grumme Tvättsåpa (den vita flaskan med gröna etiketter och kork).
Min altan ligger i sydvästlig riktning och får också väldigt mycket sol på sig. Inget tak eller något som skyddar.

Angående T-Racer från Kärcher. På dunken står det att den endast skall användas i samband med högtryckstvätt och deras skurmaskin! Dosering 3-5%. Någon som har testat detta medel (skall tydligen vara bäst) UTAN maskin. Alltså vatten och T-Racer i en hink och en hederlig gammal skurborste. Dosering och resultat i så fall?

OK...Exakt så gjorde jag också. Grumme grönsåpa. Trodde ett tag att detta var problemet, att jag skulle haft annan såpa.
Bara att gratulera att det funkade för dig.

Kanske beror lite på virket också! Vart köpte du ditt? Inte för att klanka ner på någon eller några, det tryckta virket från t.ex. Cheayp, Jem&Fix, ByggMax etc. är bara skit!!!!!
Själv så köpte jag direkt från leverantören. Hämtade på fredagen på fabriken och började lägga på lördagen. Trallvirket (28x120) var blytunga och droppade nästan.

Nä du! Inget virke från dessa firmor. Köpte prima vara som jag plockade ut själv hos det lokala trävaruhuset.
Byggmax har i och för sig många bra prylar, men när det gäller en såpass dyr investering som ska tåla väder och vind vill jag ha "riktigt" virke. Behövde köpa tryckt i sommras då min "lokala" hade semester. Kollade då både på byggmax och cheapy men det tryckimpregnerade virket där var ju nästan ett skämt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.