Mörkgrönt tuv växande gräsogräs. Finns massor i intilliggande åkermark invaderar gräsmattan nu när det börjar grönska här i Norrbotten. Det blir som öar. Jag trodde det kunde vara vitgröe men tvivlar. Den ska ju vara ljusare grönt, detta är mörkgrönt. Och detta tror jag återkommer varje år så är nog inte ettårigt som vitgröe. Bifogar lite bilder, även på en enorm tuva ute på åkermarken som verkar identisk. Kvickrot?


Närbild på jord och rötter som möjligen tillhör ett invasivt gräsogräs i Norrbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkgröna tuvor av gräsogräs på en brunaktig gräsmatta, misstänkt invasiv växt i Norrbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fot i svart sko vid en tuva av mörkgrönt gräsogräs bland torrt gräs på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd tuva med mörkgröna grässtrån och synliga bruna rötter på en grön yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på mörkgrön tuva med tätt vävande rötter och lite gräs, misstänkt vara invasiv växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en mörkgrön tuva av gräsogräs på en gräsmatta i Norrbotten, med dött gräs omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkgrönt gräs blandat med vissna strån i solen, möjlig invasiv art på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkgrönt gräs blandat med vissna strån i solen, möjlig invasiv art på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkgrönt gräsogräs med rötter på en grön yta, misstänkt kvickrot, i Norrbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några ideer? Tuvtåtel var det nån som föreslog? Vitgröe? Kvickrot?
 
Har precis likadant i en trädgård i Skåne, med ena långsidan intill en åker. Har försökt få veta vad det är, så hänger gärna med här. Mina tuvor är fleråriga
L LFN skrev:
Ingen som har några ideer? Tuvtåtel var det nån som föreslog? Vitgröe? Kvickrot?
 
  • Gilla
LFN
  • Laddar…
Vet inte vad de heter. Jag kallar dem bara för tuvgräs, men det är egenpåhittat i brist på riktigt namn.

Bästa sättet att ta bort dem är innan de börjat växa ordentligt på våren och marken fortfarande är blöt. Gärna med en hacka e.dyl. så "hela klumpen" kommer upp som en enhet. Är marken mjuk kan det gå att dra för hand också. Låt dem ligga och torka till döds annars växer de fast igen om du bara slänger iväg dem.
 
  • Gilla
LFN
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Vet inte vad de heter. Jag kallar dem bara för tuvgräs, men det är egenpåhittat i brist på riktigt namn.

Bästa sättet att ta bort dem är innan de börjat växa ordentligt på våren och marken fortfarande är blöt. Gärna med en hacka e.dyl. så "hela klumpen" kommer upp som en enhet. Är marken mjuk kan det gå att dra för hand också. Låt dem ligga och torka till döds annars växer de fast igen om du bara slänger iväg dem.
Tack. Det duger alltså inte att gräva ur djupt, ca 15cm och bara vända klumpen upp och ner? Tänkte om det är ljusgroende så borde det ju inte klara sig då
 
L LFN skrev:
Tack. Det duger alltså inte att gräva ur djupt, ca 15cm och bara vända klumpen upp och ner? Tänkte om det är ljusgroende så borde det ju inte klara sig då
Mycket möjligt, bara inte en metod som passar för den marken jag har.

Men jag skulle också vilja veta vad de egentligen heter. Finns det ingen som vet det?
 
Jag har försökt identifiera gräset på bilden men går nog bet på uppgiften. Vi har ca 200 inhemska arter av gräs i vårt land, sedan tillkommer massor av importerade gräs som vi odlar i våra trädgårdar. En del av dessa tar sig ut i vår natur.

De flesta gräs ser ju väldigt likadana ut, färgen, bladformen och växtsättet skiljer sig inte så markant att det underlättar en identifiering. Däremot vad som skiljer sig något mer är blomningen så om du sparar några tuvor tills de blommar så ökar chansen att hitta det rätta gräset.
L LFN skrev:
Tack. Det duger alltså inte att gräva ur djupt, ca 15cm och bara vända klumpen upp och ner? Tänkte om det är ljusgroende så borde det ju inte klara sig då
Ljusgroende betyder enbart att fröet inte behöver täckas med jord och saknar betydelse för den vuxna plantan.
 
  • Gilla
LFN och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.