Hej forumet, vi har en gammal ladugård på tomten som är en sorglig historia. Vi är själva nyinflyttade sedan ett år men tidigare innehavare "dömde ut" (ej proffsbedömning) den aktuella byggnaden för ca 20 år sedan.

Därefter har inget gjorts och således är inte läget bättre idag. Det mest iögonfallande är förstås taket, gammalt tegel, somliga hål, sviktande partier och takstolar som ev. är på upphällningen.

Så som varande ladugård från förra sekelskiftet finns väl risk att det också är dåligt nerifrån och upp. Det är här jag har behov att vända mig till en professionell bedömare för att börja ta tag i saken, men vilken proffession är den rätta? Tips om att hitta rätt och kunnig person mottages tacksamt.

Det kulturhistoriska och bevarandefrågor får komma senare. Det är självklart en byggnad vi vill rädda, för gårdens inramning och estetiska värde, men det det finns dock inte någon ekonomisk poäng med aktionen. Byggnaden är ca 26 x 10 m...
 
  • Lång, röd träbyggnad, slitet tak, gula dörrar, dimmig bakgrund, sparsam vegetation, några snöfläckar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Du behöver få på ett nytt plåttak, då kan byggnaden stå i 100 år till.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag brukar arbeta med timmerreparationer och liknande .

Min uppfattning är att taket ser så pass helt ut att de skadorna som finns sannolikt är lokala och går hyfsat billigt att reparera så man kan lägga nytt tak av billig korrugerad galvaniserad plåt. Då är byggnaden räddad och förfallet bromsar in. Kapitalet är räddat och det mesta av byggnaden kan hänga med i 100 eller 200 år till.

Sedan i något senare skede blir det antagligen nödvändigt med någon större renovering av stommen i själva fähuset där korna har varit. Timret brukar ruttna innifrån på grund av djurfukten men det sprider sig inte utan sker bara i väggar och mellantak som vätter direkt mot djuren.
 
  • Gilla
Tjrex och 3 till
  • Laddar…
Så bästa tillvägagångssätt menar ni är kontakta pålitlig takfirma som tar ansvar för att konstruktionen är duglig innan de lägger på ett nytt plåttak? Sen säger det ju sig självt att plåten är bra mycket lättare att bära upp än de tiotusentals gamla tegelpannorna som ligger där idag...

De befintliga hålen i teglet har inte blivit åtgärdade med ens då vi inte själva vågar gå upp på taket i dagsläget, då vi inte litar på att det håller. Tyvärr är åtminstone något av läckagen direkt ovan takstol där det verkar ha gått fort med förfallet på timret.
 
Jag skulle föreslå att du gör som en av mina kunder gjorde.
Be en timmerman som förstår sig på gammaldags konstruktioner göra de nödvändiga stomreparationerna från väggbandet och uppåt. Gör klart för honom att funktion och och hållbarhet och pris är det viktiga och gammaldags utseende är inte viktigt. Då vet han vad det handlar om.En funktionell reparation inte en restaurering.
Sedan tar du dit en takfirma som lägger nytt tak. Om det skulle vara mitt skulle jag strunta helt i undertaket och bara tröda med vanliga 4tumsbräder cc 20 cm och skruva plåten direkt i dem. Litet kondens som droppar ibland gör ingen skada på ett gammalt timrat uthus. Då sparar du in kostnaden för råspont och undertakspapp och det är många tiotusentals kronor som värmer gott i plånboken.

När du då sedan har en frisk stomme från väggbandet och uppåt går det att göra fortsatta reparationer längre ned den dagen det finns tid och pengar. Nästa år eller om 60 år eller någonting däremellan. Det är ingen brådska. Byggnaden är räddad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.