..ska jag välja för att göra luckor av? Förstått att det är ett bra material till mitt projekt. Tittade på calexicowood.se och blev inte klokare, finns ju en uppsjö varianter där. Luckorna får en ram av planhyvlad furu, målas sedan. Tacksam för råd angående plywooden!
Mvh Sofia
 
Jag tycker att plywood inte blir så bra som fyllning i skåpluckor.
Risken finns att det blir mickrosprickor och blir inte snyggt när det ska vara målat.
Det klassiska är ju helträ men det kräver en lite större maskinpark.

Då har vi det moderna materialet MDF, bra att måla på och rör sig minimalt.

Protte
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Röstar också för MDF. Kostnaden lär ju bli en bråkdel jämfört med att använda björkplywood.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja, har övervägt MDF också men tycker det känns lite ”dött” på nåt vis, och ja väldans modernt.. Men sprickor i ytan är ju inte heller kul. Får fundera ett varv till. Det är frågan om 6-7 luckor till bänkskåp så kostnaden är inte hela världen.
 
Plywood eller limfog skulle jag fundera på, för en mansålder sedan valdes ofta massonit till köksluckor och det verkar ha fungerat bra och varit tillräckligt hållbart.
 
Jag röstar som fribygg. Även en målad lucka har ju ytan av trä kvar (om man inte blaskar på alldeles för mycket) och då är det klart mer levande med plywood än MDF. Helst limfog som sagt då ådringen i plywood egentligen är lite för stor, eller vad man ska kalla det, men då är det klart mer jobb.
 
Jag har precis byggt spegelluckor till ett kök med massiv björk som ram och sen björkplywood från Jem & fix(https://www.jemfix.se/plywood-8-x-800-x-1200-mm/4131/9021535/) som spegel. Sen vet jag att det kanske bara är björk som fanér i den plywooden men den är rätt så fin i ytan iaf.
Bara hoppas det håller sig fint i längden...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F fraxinus skrev:
Ja, har övervägt MDF också men tycker det känns lite ”dött” på nåt vis, och ja väldans modernt.. Men sprickor i ytan är ju inte heller kul. Får fundera ett varv till. Det är frågan om 6-7 luckor till bänkskåp så kostnaden är inte hela världen.
Finns fanerad mdf med olika träslag. Då får du målad levande trälook o fördelen med ett dött formstabilt material. Kostar inte mer än vad björkplywooden gör nuförtiden.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tack för svar, nu fick jag ännu mer att tänka på! 😀👍
 
Jag tycker att plywood verkar konstgjort eftersom ådringen inte är "naturlig" men som nämnts tidigare kräver det mer utrustning i verkstaden för att bygga i "äkta" trä, (fast det kan ju vara en bra ursäkt att köpa rikt o planhyvel mm.... )
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag tycker att plywood verkar konstgjort eftersom ådringen inte är "naturlig" men som nämnts tidigare kräver det mer utrustning i verkstaden för att bygga i "äkta" trä, (fast det kan ju vara en bra ursäkt att köpa rikt o planhyvel mm.... )
Nu hänger jag inte med riktigt… Ådringen är ju i allra högsta grad naturlig när det gäller fanér i plywood eller på andra skivmaterial.
Det vi ser är ju ytan av ett träämne — det spelar väl ingen roll om det är ett 0,3 mm tjockt avsvarvat lager från en stock eller en X mm tjock planka sågad ur samma stock? Det är ju en träyta i bägge fallen.
Att sedan kvistar ”går förlorade” i enklare och ren konstruktionsplywood är ju en annan sak men kvistar undviker man ju gärna även i massivträ.

//Ronnie
 
K
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag tycker att plywood verkar konstgjort eftersom ådringen inte är "naturlig" men som nämnts tidigare kräver det mer utrustning i verkstaden för att bygga i "äkta" trä, (fast det kan ju vara en bra ursäkt att köpa rikt o planhyvel mm.... )
Den är naturlig
 
Vad tror ni om det här materialet? De kan vara behjälpliga med kapning. Går sedan att hämta i Gbg, så slipper jag en hutlös fraktkostnad och får in allt i personbilen. Har bara läst mig till infon, vet inte om jag kanske ses som en för liten kund.

https://www.gotwood.se/products/furulamell?variant=42764116197529
 
P Pysslarn skrev:
Nu hänger jag inte med riktigt… Ådringen är ju i allra högsta grad naturlig när det gäller fanér i plywood eller på andra skivmaterial.
Det vi ser är ju ytan av ett träämne — det spelar väl ingen roll om det är ett 0,3 mm tjockt avsvarvat lager från en stock eller en X mm tjock planka sågad ur samma stock? Det är ju en träyta i bägge fallen.
Att sedan kvistar ”går förlorade” i enklare och ren konstruktionsplywood är ju en annan sak men kvistar undviker man ju gärna även i massivträ.

//Ronnie
Man får olika ådring beroende på hur i stocken ens yta legat. Den man får på plywood om man gör fanéren genom svarvning ser väldigt plywood-fanérig ut för att de bara är där och på stycken svarvade runt trädets märg man kan få den strukturen.
 
P Pettman skrev:
Man får olika ådring beroende på hur i stocken ens yta legat. Den man får på plywood om man gör fanéren genom svarvning ser väldigt plywood-fanérig ut för att de bara är där och på stycken svarvade runt trädets märg man kan få den strukturen.
Ok, nu är jag med på hur du — och @ÅkeSun — menar.
Tänkte inte på att en sågad planka visar upp ådring som är beroende av orienteringen av sågsnittet i stocken medan faner som svarvas egentligen visar upp fibrerna som de bildas runt kärnan. Ungefär som att ut- eller insidan på ett lökskal inte liknar ett tvärsnitt av löken.

Nu är jag ombord!
//Ronnie
 
  • Gilla
ÅkeSun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.