Staffans2000
Ny elektronikfråga.
Frugan önskar sig en läsplatta eftersom hennes smartphone har för liten skärm (tycker hon). Födelsedagen närmar sig.
Vilken skall jag köpa?

Alla tips mottages som vanligt med tacksamhet.
Staffan
 
En teknisk nolla (och för all del en del andra också) tycker jag ska köpa en Ipar Air 2. Klarar du dig med endast wifi så kör på det och spara någon tusing.
 
peternicklas
Spara lite mer och köp en Samsung Tab. Klarar alla som kan använda en telefon, du slipper även de begränsningar som Ipad har.
 
Nu är ju TS en teknisk nolla och mår säkert bra av slippa alla möjligheter som Android-fansen alltid yrar om är en nödvändighet. :D

IPad.
 
Redigerat:
peternicklas
Sa inte att något är en nödvändighet. Tycker dock att Samsung överlag har bättre kvalitet och prestanda än vad Ipad har idag. Sedan tror jag nog att en teknisk nolla klarar av att t.ex. sätta i ett SD kort med lite extra filmer eller musik om man vill det, det är ju inte alltid som man har tillgång till WiFi.
 
  • Gilla
hansfors
  • Laddar…
Jag har en ipad, är mycket nöjd med den, fungerar till allt jag behövt hittills, ungarna har dock andriodplattor, det är en djungel att försöka orientera sig där tycker jag.

ipad FTW (for the win tror jag)
 
Vad har hon för smartphone? Kan ju vara en idé att köpa en platta med samma OS. Dock så underlättar väl det bara om det gäller ipad, androidplattor finns det ju några att välja mellan ^^
 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
Finns även ett tredje alternativ, windows-platta som lätt glöms bort, håller annars med inlägg 7, köp samma som hon har telefon.

Surfa runt och läs lite recensioner så du inte väljer det värsta skräpet.
 
Skulle satsa på en iPad Air 2 med "3G/4G"-kort så att den kan tas med och användas i sommarstugan, i bilen och på andra ställen utan att hon behöver dela ut internet från sin mobiltelefon. Har själv en sådan och är mycket nöjd även om jag tycker att min iPhone 6 har bättre internetuppkoppling av någon anledning (tror helt enkelt det beror på att jag har ett bättre abbonemang i mobilen).

Ett bra alternativ till att köpa en surfplatta är att köpa en lite större mobiltelefon. Förslagsvis en iPhone 6 Plus eller en motsvarande Androidenhet (t ex en Samsung Galaxy Note 4) om hon är mer van vid det.

Jag har vana med både android och iOS och jag tycker att iOS är både lättare att använda för nybörjare och lite bättre än androidsen. Framför allt tycker jag att Apples skärmar är riktigt ljusstarka och bra vilket jag tycker är viktigt. Men naturligtvis så är det en vanesak också.

Berätta vilket du väljer.
 
Skulle satsa på en iPad Air 2 med "3G/4G"-kort så att den kan tas med och användas i sommarstugan, i bilen och på andra ställen utan att hon behöver dela ut internet från sin mobiltelefon.
Det är väl inget större besvär att koppla upp sig via en annan enhet t.ex telefon. Telefonen har man alltid med sig ändå.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
peternicklas
Tune skrev:
Det är väl inget större besvär att koppla upp sig via en annan enhet t.ex telefon. Telefonen har man alltid med sig ändå.
Ja, kan inte förstå varför man ska betala för 2 abb. när man löser det lika lätt med Hotspot.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jo, det är det, om man är en teknisk nolla som bara vill att allt ska fungera utan att man ska behöva göra något.
 
TS har inte sagt något om priset. Förmodligen är det sekundärt.
 
J
Instämmer med de flesta av föregående talare. Sedan spelar det ju även viss roll på vilket sätt hon konsumerar media. Är det webbaserat spelar det kanske ingen större roll vad för OS man väljer, men är det tex nedladdat via en dator är det ju oftast smidigare om ens platta dyker upp som en hårddisk. Då föredrar man troligen Android eller Windows, eftersom man bara drar och släpper över filerna . Tankar man från iTunes blir det ju ios, alltså en Ipad. Att Android skulle vara komplicerat tror jag är en gammal kvarleva från förr. Har kompisar som nyligen bytt, och det var en barnlek.
 
Om man är en teknisk nolla så tror jag inte man laddar ner och grejar med sladdar.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.