Android = större möjligheter men lite mer avancerat
iOS = färre möjligheter men enklare

Så det handlar ju helt enkelt om vad hon ska göra med den. Men mitt tips är att du kollar vad hon har idag på sin smartphone och köper en platta med samma operativsystem. Igenkänningen kommer göra det betydligt enklare att anamma den.

fast hur många är på humör att ha en nas eller en plexserver som står igång hela tiden hemma?
hemma har vi det som inte finns på youtube på minneskortet i plattan och resten kommer från youtube.
jag har varken ork eller lust att ha en server som står igång hela tiden eller sätta upp en nas så för min del så fungerar det inte att bara strömma från nån annanstans eftersom det helt enkelt inte finns någon annastans att strömma från.
mediabiblioteket ligger i datorn och därifrån kopieras det till det media som det ska användas i plattan eller mobilen och med tankpå på hur sällan det görs finns det inga planer på att jag kan motivera kostnaden i varken tid eller pengar för att sätta upp en annan lösning

ikeo skrev:
fast hur många är på humör att ha en nas eller en plexserver som står igång hela tiden hemma?
Ganska många har jag en känsla av, men det är i och för sig inget som en "teknisk nolla" installerar och håller snurrande.

ikeo skrev:
mediabiblioteket ligger i datorn och därifrån kopieras det till det media som det ska användas i plattan eller mobilen och med tankpå på hur sällan det görs finns det inga planer på att jag kan motivera kostnaden i varken tid eller pengar för att sätta upp en annan lösning
Förstår vad du menar och för dig låter det som den rätta lösningen, nämnde det mer som ett exempel på att man inte skall låsa sig vid en metod som kanske var den naturliga för en annan plattform utan utvärdera vad som är rätt för den nya-

alfista skrev:
Eller så låter man film&musik ligga där det ligger och strömmar det därifrån, eftersom det nu lät som om det främst handlade om användning inom det egna nätverket.
Min poäng är att man skall börja med vad man vill uppnå och därifrån välja en metod som funkar för surfplattor i stället för att välja en viss metod och sedan låta det styra valet av surfplatta.
Håller inte alls med. Man väljer hur man vill ha det, och sedan får tekniken anpassa sig. Tekniken är min slav, inte tvärtom. Det är dessutom inte så att pekplattan lever i ett vacuum, det ska ju passa med resten av tekniklösningen i hemmet också.

Jag har själv prövat streaming, och det funkade inte alls bra. Det gick lite bättre att mounta en nätverksshare och spela från den, men även det funkade kasst när jag satt på flyget och försökte köra VPN över deras nät. Så, det jag vill se lägger jag på pekplattan. Då vet jag att det finns där och att det funkar, no matter what. Sedan kan jag använda tex mounts och VPN för att flytta dit det, men jag tittar inte på någonting förrän det är tryggt på pekplattan.

Streaming har dessutom nackdelen att det lastar både server och nätverk mer, eftersom filen spelas upp på servern och sedan skickas okomprimerad (eller i stort sett okomprimerad) till klienten. Om man mountar eller har filen lokalt på klienten så sker uppspelningen där, och ingenting annat lastas.

Troberg skrev:
men även det funkade kasst när jag satt på flyget och försökte köra VPN över deras nät.
Fast att streama till flyget är kanske inte helt jämförbart med att streama till köket... ;)

Känner att det är dags att komma med lite konkreta förslag.

Sony Xperia Z2 Tablet

I dagsläget den senaste tillgängliga modellen från Sony, men Z4 tablet är på gång så kan man avvakta till slutet på maj/början på juni så kan det kanske vara smart.

Eftersom hon idag har en telefon från Sony så kommer gränssnittet att kännas väldigt välbekant. Både Z2 och Z4 tablet kan utökas med MicroSD-kort. Z2 med upp till 64GB och Z4 med upp till 128GB enligt officiella specifikationen. Uppdatering till Android 5 finns för Z2 tablet, Z4 levereras med Android 5 från början.

Google Nexus 9

Min personliga favorit bland Android-plattorna. Android 5, snabba uppdateringar direkt från Google. Android i sin renaste form. Minnet går inte att utöka, utan det minne man köper den med är vad man har att röra sig med. Finns med 16 och 32GB. Prisvärd, men många anser att kvalitetskänslan lämnar lite att önska, så om man gillar saker som andas kvalitet så är detta kanske inte rätt val.

iPad Air 2

iPad Air 2, eller iPad Air också för den delen är välbyggda plattor med stort utbud av appar med hög kvalitet. Denna är väl redan utesluten genom att det var önskvärt att kunna kopiera filer från windows, samt gärna ansluta USB-minnen, men jag tar med den ändå mest för att den är så populär och omtyckt bland sina användare.

Sen har vi lite av ett wildcard:
Microsoft Surface Pro 3

En hybrid som kör en full version av Windows, och alltså kan köra alla windows-program som prestandan räcker till, samt att man kan köra alla "moderna" applikationer i "surfplattegränssnittet".

Det är inte den billigaste plattan på listan, men det är mer av en kombination mellan bärbar dator och surfplatta. Det blir ju lite av en kompromiss att blanda två produkter i en på detta viset, men de som ligger i målgruppen verkar väldigt nöjda med sina Surface Pro 3. Kan även anslutas till en extern bildskärm och användas som en vanlig windows-dator med mus och tangentbord om man vill det. Kan även utökas med microSD-kort. Fullstor USB3-port för anslutning av alla USB-tillbehör som windows kan hantera.

Köper man till ett Type Cover Pro 3 så får man ett tangentbord och en styrplatta att docka den med för mer seriöst datoranvändande, men tangentbordet ska tydligen inte vara någon höjdare att skriva längre texter på.

Microsoft Surface 3

Denna är helt ny på marknaden, och kan väl mest beskrivas som ett långsammare, lättare och billigare alternativ till Surface Pro 3. Behöver man inte prestandan i Pro-modellen men ändå vill ha en surfplatta med windows så kan denna vara ett alternativ. Kan utökas med microSD-kort. Fullstor USB3-port. Jag har däremot svårt att rekommendera 64GB-modellen då den bara har 2GB RAM. 128GB-versionen har 4GB, och prisskillnaden mot Surface Pro 3 64GB blir väldigt liten då. Vill man också köpa till pennan som ingår med Pro 3 så känns Pro 3 som ett givet val om inte vikten är av stor betydelse.

En stor fördel som Android och Windows har över iPaden är att de har stöd för flera användare. Om man är flera som delar på en platta så får alla användare sina egna inställningar och appar, istället för att som på iPad behöva logga ut och in ur alla appar hela tiden. iOS bygger i grunden på OS X som är gjort från början som ett fleranvändarsystem, så att iPad saknar stöd för användare är för mig väldigt förvånande.

Windows-plattor passar inte alla, men om man ligger i målgruppen så kan den ersätta separat dator och surfplatta, och är av denna anledning en rätt intressant produkt. Jag har hört väldigt mycket bra om hur det fungerar att använda pennan med Surface Pro 3. Dessutom kommer windows 10 i sommar som en gratis uppdatering och den har stora förbättringar på flera punkter mot windows 8.1. Jag är själv inget fan av Windows, men kan absolut se varför Surface-modellerna är så omtyckta.

Vilken man väljer är så klart väldigt mycket upp till tycke och smak, samt behov. Jag rekommenderar att besöka en butik och titta på de olika modellerna och bilda sig en egen uppfattning om kvalitetskänsla, gränssnitt, vikt med mera. Alla plattor som jag har listat ligger runt 10", men vill man ha en något mindre platta så finns alternativ som Sony Xperia Z3 Tablet Compact, iPad Mini, Samsung Galaxy Tab S 8.4 och liknande. Så länge man väljer en platta från någon av de stora tillverkarna så kan det väl inte gå direkt fel. Se till att Android-plattan har eller kommer att uppdateras till Android 5 bara. Det är flera stora förbättringar både synligt och under huven som man helst inte vill missa.

Kollade igenom tråden lite snabbt och kliar mig i huvudet.
Det efterfrågas en läsplatta men det diskuteras surfplattor med appar vilket är något helt annat och inte det bästa för en som inte har så bra koll på tekniska prylar.
Min faders gamla läsplatta gick sönder för ett tag sedan och jag fixade en ny till honom, denna gången blev det en Letto Frontlight som gör att han slipper tända lampan och det fungerar att låna böcker från biblioteket och flytta över till plattan.
Sidbyte kräver inte kladdande på skärmen och onödiga rörelser utan det görs lätt med knapparna på sidan.
En läsplatta är även bättre på att hantera storleken på texten i böckerna än en surfplatta och den behöver inte laddas var dag men det går inte att se på film med det går inte i en vanlig bok heller.
En läsplatta ska vara rätt dum och endast vara bra ersättare för pappersböcker och klara av bibliotekslån.

"Konsertittande" nämns i trådstart men det är inget som görs på en läsplatta utan då är det en surfplatta som efterfrågas.
Vid val av surfplatta då hennes smartphone har för liten skärm så hade jag valt platta efter vad hon har för mobil och är van att använda och eftersom han har en android telefon så hade det blivit en android surfplatta eller en windows surfplatta om hon är van vid nyare windows 8 från en vanlig dator, kanske en hybrid som fungerar både som surfplatta och en enklare laptop.
De flesta surfplattor har wifi och kan ansluta till trådlösa nätverk t.ex hemma och hennes telefon har stöd för WiFi-tjudring så den delar ut ett trådlöst nätverk som surfplattan kan använda sig av.
Om du vill kunna ansluta ett USB-minne till surfplattan så ska den antingen ha stöd för OTG eller vara utrustad med USB port.

Troberg skrev:
Sony har en trevlig Android-pekplatta, har glömt benämningen, som är väldigt prisvärd, och dessutom lite stötsäkrare och vattentät nog för att tappas i badkaret. Kanske den är ett alternativ?
Xperia Z Tablet serien där Z4 snart kommer (slutet av maj) och samtliga är vattentäta.
http://www.sonymobile.com/se/products/tablets/

Alfredo skrev:
Varför då "naturligtvis"? Varför kan jag inte bara maila/ftp:a/scp:a filen till plattan? Eller hämta den från plattan via NFS/Samba/mfl. Eller surfa in, från plattan, till den webplats filen jag önskar finns och spara ner den på plattan.

Plocka från mappen? Nu verkar du tro att jag normalt har tillgång till en windowsdator, eller Mac för den delen, vilket inte är fallet. Och varför ska jag behöva ha tillgång till en dator överhuvudtaget för att hämta en fil, exempelvis en ringsignal, till min platta/telefon?

Men nu driver detta väl OT så jag ger mig men jag hoppas du kan försöka se det hela på mitt sätt.
Oj, vad ni krånglar till det. Vi som kör Apple gillar inte krångel. Att föra över en ringsignal via e-post, från ett filsystem eller liknande är krångel.

Välj Inställningar > Ringsignal > Affär

I Affären, köp den ringsignal du önskar. Priset för krångel-fritt är 9 kronor.

Är utbudet i affären för litet? Då får man välja att synka själv via iTunes. Men oooorka! Så här gör man: http://www.wikihow.com/Add-Ringtones-to-an-iPhone

Tips till trådskaparen. Skaffa ett konto på Qello så finns det hur mycket konserter som helst att se: https://qello.com/

Du kan använda valfri enhet att titta med så valet av platta är egentligen oväsentligt. Men vill man inte se konserter på stor skärm med bra ljud?

Troberg skrev:
Håller inte alls med. Man väljer hur man vill ha det, och sedan får tekniken anpassa sig. Tekniken är min slav, inte tvärtom. Det är dessutom inte så att pekplattan lever i ett vacuum, det ska ju passa med resten av tekniklösningen i hemmet också.
Man kan tvinga prylar att funka på alla möjliga sätt men de är sällan fullständigt flexibla, och ju mer flexibla de är desto omständligare ör de ofta att använda för det stora flertalet av oss. Jämför command line vs GUI. Om filöverföring i ditt hem bygger på UUCP så kan du säkert hitta en platta som löser det, de flesta av oss tycker det funkar bra med USB.

Troberg skrev:
Jag har själv prövat streaming, och det funkade inte alls bra. Det gick lite bättre att mounta en nätverksshare och spela från den, men även det funkade kasst när jag satt på flyget och försökte köra VPN över deras nät. Så, det jag vill se lägger jag på pekplattan. Då vet jag att det finns där och att det funkar, no matter what.
Ingen har ifrågasatt att lokalt lagrad data kan vara rätt väg att gå, likväl som data på nätverket kan vara det i andra lägen. Jag förutsätter att du visste att det inte skulle fungera på flyget så det tolkar jag som ett försök till skämt.

Troberg skrev:
Streaming har dessutom nackdelen att det lastar både server och nätverk mer, eftersom filen spelas upp på servern och sedan skickas okomprimerad (eller i stort sett okomprimerad) till klienten.
Det där är ingen absolut sanning, det finns variationer.

Fast att streama till flyget är kanske inte helt jämförbart med att streama till köket... ;)
Behov ändras över tiden.

Jag förutsätter att du visste att det inte skulle fungera på flyget så det tolkar jag som ett försök till skämt.
Låt mig säga så här: Man har tråkigt på flyget. När man har tråkigt testar man saker.

Det där är ingen absolut sanning, det finns variationer.
Då har du lämnat definitionen för streaming.

Mainstream att ha itunes installerat är att skaffa sig mer problem än vad det är värt att sen att skräpet är rent bloatware som konstant kräver uppdateringar och har ett gäng services som belastar min gamla dator är inget jag uppskattar, att det sen tog mig tre dar att få skräpet att fungera med min iphone gjorde det ännu mindre uppsakttat från min sida.

alfista det är klart att för en "teknisk nolla" som mig som "bara" är utbildat nätverkstekniker varit ansvarig för klienter och servrar och numera jobbar som sys admin så är ju sånt extremt komplicerat, det kan ju vara så enkelt att det finns inget behov att sätta upp nåt mer avancerat hemma eller det kanske bara så att jobbar man 8 timmar om dan med IT så orkar man inte bry sig om det när man kommer hem då ska det bara fungera

för övrigt om det är en ren läsplatta så skulle jag personligen investera i den billigaste från pricerunner

http://www.pricerunner.se/sp/e-book-reader.html

Trekstor Pyrus helt enkelt för att den har fått hyffsade betyg och verkar klara mina specar iallfall och varför betala mer än vad man egentligen behöver.

ikeo skrev:
alfista det är klart att för en "teknisk nolla" som mig... /snip/
Om du läser trådens rubrik så förstår du att det inte var någon pik riktad mot någon, allra minst dig, bara att det antagligen inte var aktuellt för trådskaparen.

ikeo skrev:
Mainstream att ha itunes installerat är att skaffa sig mer problem än vad det är värt att sen att skräpet är rent bloatware som konstant kräver uppdateringar och har ett gäng services som belastar min gamla dator är inget jag uppskattar, att det sen tog mig tre dar att få skräpet att fungera med min iphone gjorde det ännu mindre uppsakttat från min sida.

alfista det är klart att för en "teknisk nolla" som mig som "bara" är utbildat nätverkstekniker varit ansvarig för klienter och servrar och numera jobbar som sys admin så är ju sånt extremt komplicerat, det kan ju vara så enkelt att det finns inget behov att sätta upp nåt mer avancerat hemma eller det kanske bara så att jobbar man 8 timmar om dan med IT så orkar man inte bry sig om det när man kommer hem då ska det bara fungera
Något tokigt gör du säkert eftersom det tar dig 3 dagar att få din telefon att fungera med iTunes. Som nätverkstekniker inser du väl det orimliga att det skulle vara programvarans fel? Nä, du ska nog låta bli iTunes. Ringsignaler kostar som sagt 9 kronor att köpa direkt i telefonen. Utan iTunes.

Men visst, Windows-utgåvan av iTunes är väl inte världens bästa programvara. Men det är inte så dålig du vill ge sken av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.