Min röst faller också på iPad Air. Minst 32 GB för apparna blir bara större och större...

Angående hotspot på telefonen så har jag märkt att de mindre tekniskt erfarna upplever det väldigt krångligt, och dessutom drar det ur batteriet på telefonen i en skrämmande takt...

Det kan vara svårt att sätta sig in i vad folk upplever som krångligt med teknik när man själv har vanan och kunskapen, men de jag har pratat med upplever Android som komplicerat och föredrar iPad. Jag har själv en iPad mest för att apparna jag vill använda bara finns för iOS, annars tycker jag personligen att Android-plattor har sina styrkor också, och föredrar Android på telefonen.

peternicklas skrev:
Vad behöver man en massa sladdar till??
Man köper en sådan här!
[länk]
Ytterligare en pryl att hålla reda på. Kul och användbar en eller två gånger men knappast något för den tekniskt okunnige.

peternicklas
Per Eskilsson skrev:
Ytterligare en pryl att hålla reda på. Kul och användbar en eller två gånger men knappast något för den tekniskt okunnige.
Är man så okunnig så är det nog bättre att inte har några tekniska saker överhuvud taget.
Klarar man att sätta på den på strömbrytaren eller Ipad gör det automatiskt för de verkar ju helt otroligt bra på allt.

Jag säger bara att jag tror att tekniskt okunniga människor (och en hel del tekniskt kunniga också) upplever android som krångligare än iOS.

Nu efterfrågade trådskaparen förslag på en surfplatta till en tekniskt okunnig som vill ha en bra bild för att kolla på konserter (som förmodligen ligger på Youtube). Då ska vi väl rekommendera plattor med bra bild som är enkla att handskas med. Vad heter iPad air-motsvarigheterna på android respektive windows?

Jag följer numera devisen att all laddbar elektronik ska ha micro-usb som anslutning. Då blir livet lättare när det är samma kabel till allt!

Vill man hellre ha äppleprylar så går det lika bra att vara (nästan lika) konsekvent med dem.

Redigerat:
pjodden skrev:
...all laddbar elektronik ska ha micro-usb som anslutning...
Sååååååå 2014! USB-C gäller nu. :D

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
D09
Röstar på ipad. Svårt att misslyckas :)

Har en ipad sen några år och är sjukt nöjd :) krånglar aldrig.

peternicklas
Har 3 Samsung Tab som är 1 - 3 år gamla, krånglar aldrig, sjukt nöjd! Enkla att använda även för frugan som inte är tekniskt kunnig. Bara att ladda och använda men den kräver kabel för att laddas.

J
Per Eskilsson skrev:
Jag säger bara att jag tror att tekniskt okunniga människor (och en hel del tekniskt kunniga också) upplever android som krångligare än iOS.

Nu efterfrågade trådskaparen förslag på en surfplatta till en tekniskt okunnig som vill ha en bra bild för att kolla på konserter (som förmodligen ligger på Youtube). Då ska vi väl rekommendera plattor med bra bild som är enkla att handskas med. Vad heter iPad air-motsvarigheterna på android respektive windows?
Alltså, är kravet att man endast ska klara av att kolla på Youtube så klarar ju varenda platta eller dylikt på denna sida sekelskiftet detta. Då finns det ju inget roligt kvar att diskutera. Jag hade köpt den enklaste plattan som fanns att få. En Google nexus brukar få väldigt bra betyg, och även galaxy tab som nämnts tidigare. Köpte en nexus till svärfar på 65 år, och han fixar allt. Laddar hem appar och kollar video han spelat in på sin kamera via minneskortet med mera. Android brukar även ha lite vassare wifi, så där har du ytterligare en faktor att kolla, alltså hur nätverket fungerar därhemma.
Men som sagt. För de enkla kraven duger allt. Är man total teknisk nolla kanske trådlös laddning är att föredra.
Sedan är det ju ofta så att vi lite mer intresserade av oss har otekniska vänner på besök. Dessa vänner ser ofta allt roligt man kan titta på, och de frågar kan jag se detta med? Ja, jag kan lägga det på en sticka eller sdkort till dig. Om du har en Android vill säga. Annars blir det knöligt. Samma sak när man åker på resor med barn, som gärna vill ha med sig det ena och det andra, men finns det inte på iTunes blir det problem. Speciellt offline. Men återigen, YouTube, Netflix etc funkar på det mesta.

Redigerat:
Hehe, finns få saker idag som väcker sådana känslor som för och emot IOS/Android/Windows...

Den enklaste plattan att använda är för den tekniskt ointresserade förmodligen av samma sort som den telefon man använder (om den inte är gjord av bakelit och har nummerskiva), mao Iphone=Ipad, Android=Androidplatta (Samsungs håller jämförbar klass med Ipad, även en Nexus funkar bra), Windows=Surface vilket kan kännas bekvämt om man kör Windows 8 på datorn.

Kläm och känn, premium ger premium oavsett modell, så välj en som du känner igen och ligger i din prisklass.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
Frugan önskar sig en läsplatta eftersom hennes smartphone har för liten skärm (tycker hon).
Vad har hon för telefon idag? Kanske är det bättre att du förser henne med en större mobil?

Skulle jag köpa nytt idag skulle jag satsa på en iPhone Plus och skippa surfplattan helt.

peternicklas
Ja eller varför inte en Note 4, Sony, LG, Nexus, HP, det finns väldig många bra och stora telefoner att välja bland.
Jag har en Note 3 som är väldigt enkel och bra för att titta på film på.

En annan viktig aspekt är ju vilka eventuella appar hon vill använda, och vilka plattformar dessa finns till. De flesta apparna finns till både iOS och Android, eller så finns oftast likvärdiga appar om just den man vill ha inte finns, men vissa appar finns ju bara för iOS och andra finns bara för Android, även om det senare är lite mindre vanligt. Apputbudet på windowsplattor ligger rätt långt bakom än så länge.

Behöver man bara webläsare och nån enstaka app som finns till alla så är det ju mer tycke och smak som avgör, men jag står fast vid att iPad är ett bra val för de flesta.

Att apple produkter är enkla att hantera är ju ett skämt.
plugga in en iphone elrl padda i en pc och försök att kopiera ut bilder eller kopiera in musik eller film så upptäcker man tämlingen omgående att det är helt omöjligt utan att behöva installera itunes skräpet som tog mig tre dagar att få att fungera.
ta android pryl plugga in den i datorn öppna utforksaren leta reda på bilderna kopiera till datorn, ska man kopiera in film eller musik så gör man det via utforskaren utan att behöva installera bloatware.
Tycker man att det verkar komplicerat med sladdar så kan man ju alltid ta ut minneskortet ur android prylen och stoppa in det i datorn och kopiera det man vill via utforskaren.

Har ju dessutom hört att itunes har en osviklig förmåga att radera ut allt som man har på mobilen paddan om man pluggar in den i en annan dator vilket ju inte känns riktigt bra

• Gilla
kontorsråttan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.