Först av allt, jag kommer INTE att koppla något själv!

Jag har precis startat bygget av mitt nya garage/badavdelning och när grävaren börjar på måndag behöver jag veta om jag måste byta kabel mellan mitt gamla garage och huset där elen kommer ifrån.

Jag har alltså en befintlig nedgrävd kabel i rör som går till en mindre elcentral i mitt lilla garage/förråd.

I det lilla äldre garaget är det bara några få uttag och ett 1500w värme element i ett av rummen.

I det som byggs nytt finns förutom de vanliga uttagen man har i ett helt vanligt garage.

16kw luft/vattenvärmepump , 9kw Bastuspis, samt bubbelpool med 4kw värmare

Lägg därtill cirkulationspump för pool och lite belysning så landar toppeffekten riktigt högt.

30kw+ hur grov kabel behövs? huvudsäkringarna i huset är för närvarande 3x20A så jag utgår att jag behöver öka dem till minst 3x25A så att jag kan ha 3x20A i nya centralen.

Elektrikerna får ta hand om alla installationer men om det inte behövs bytas kabel så behövs han ju inte där... :)

Frågor på detta? :)

Tacksam för svar!

/Hasse
 
Hej, 29kw om allt går på trefas är det 42A per fas
 
30 kW , det blir ju en 16 kvmm kabel, men det räcker ju inte med 25A
Hur stora huvudsäkringar kan du ha 25 eller 63 A ??
 
Eftersom du har en servis (elmatning) till huset med, högst troligt, en 25A servis som du max kan säkra 25 A så blir en 5G6 bra. Typ N1xv
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Ska du verkligen ha en 16kW LVVP?
Kan du ha en effektvakt så att värmepumpen inte kör samtidigt som allt annat?
Måste du köra bastu och bubbelpool samtidigt (kanske även de går att köra på effektvakt?)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En värmepump på 16 kW drar väl runt 4 kW el?
 
Totalen på en VP:s är nog inte den effekt som kompressorn har utan det tillkommer en EL-patron med. Alla skriver om att våra är på si eller så mång Kw och kallar dom efter det, tex 8-12 det är inklusive EL-patron som dom inte omtalar, i mitt tycke att förleda en blivande kund att tro OJ vad den är kraftig och bra. Lurendrejeri från tillverkarna.
 

Bästa svaret

Först gäller det ju att få koll på vad du har för effekter. Värmepumpen sticker ut, 16kW värmepump borde lågt räknat räcka till att värma typ 1000 kvm om det är den eleffekten den behöver. Det är nog som Useless skriver, eleffekten ligger på 4kW. Ska man göra en effektberäkning så lär du aldrig gå över 0,7 av installerad effekt på något. (4+9+4)x0,7=17kW. Det ger cirka 24,5A. Cosfi är satt till 1,0. I praktiken kommer dock inte värmepumpen behöva jobba när du kör bastun poolen så sannolikt kommer du ligga ännu lägre. Där du eventuellt kan få problem är om du kallstarter både pool och bastu samtidigt, då drar det mycket, det är dumt. När det väl är varmt regleras effektbehovet av termostat och du får ett lägre medelvärde. Därtill tillåter en diazed-säkring överlast bra, dvärgbrytare klarar det klart sämre.

Du har fått ett svar, 5G6 i tråden, avsäkring 20A. Får du problem med att säkringen löser får du lära dig att inte starta allt samtidigt, men jag tror inte du får problem. Du kan bortse från lite belysning mm.
 
  • Gilla
donsko
  • Laddar…
Tack för alla svar! Ska ringa o prata med de som offererat värmepumpen hur det står till med den "riktiga" effekten.

Kabeln jag har nu är ekkj/mcmk 0.6/1kv 4x6/6 Vilket inte säger mig så mycket :D

/Hasse
 
D donsko skrev:
Tack för alla svar! Ska ringa o prata med de som offererat värmepumpen hur det står till med den "riktiga" effekten.
Det intressanta är vilken effekt huset behöver när det är som kallast och värmepumpen står still. Det ingår väl någon form av tillskottsvärme i form av elpatron till värmepumpen?
 
Mikael_L
D donsko skrev:
Kabeln jag har nu är ekkj/mcmk 0.6/1kv 4x6/6 Vilket inte säger mig så mycket :D
Den kabeln motsvarar 5g6, som tidigare föreslagits.
Är det en rimligt kort sträcka så hade jag också valt 5g6 eller 4x6+6, som du nu har. Vid längre sträckor kan man behöva gå upp i area, kanske 10 eller 16 mm2.
Men en 10-15 meter 6kvadrat tillför ofta inte mer resistans än att det går bra.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Längden glömde jag skriva något om... Det är ca. 35m till den andra centralen...
 
Mikael_L
D donsko skrev:
Längden glömde jag skriva något om... Det är ca. 35m till den andra centralen...
OK, det blir drygt 0,2 ohm för den ledningen (enfasigt) och spänningsfallet vid 25A blir 5,4V, lite högre vid varma ledningar.

Är det ett starkt nät och bra prestanda i föregående huvudledning(ar) så ska det inte bli några problem.

Den kabel vi nu pratar om, går den mellan elcentralen i huset och ut till garaget, där det sen inte går någon ledning vidare?
Och från elmätaren går det via någon annan ledning till husets elcentral?
För är det så, så tycker jag det där ska fungera bara bra, du lär ju knappast ha några 25A förbrukare i garaget sen? Utan det blir väl 10 och 16A grupper. Men är det ett klent landsbygdsnät, så kan det vara bra att mäta eller fråga efter förimpedansen och kolla så det inte hamnar bortanför marginalen. Men det ska vara rätt kasst nät fram till kåken om det ska vara problem.
 
  • Gilla
donsko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.