Hej alla fixare!
Jag ska måla i min nya lägenhet! Tänkte måla direkt på tapet, tapeten är uppsatt av proffs. Tapeterna i ena rummet är vinröd och i andra ljusblå. Är det OK att måla med Rusta eller Bitemas billiga väggfärg elelr ska jag satsa på dyrare färg som Beckers? Ska även måla alla dörrkarmar, de är bruna nu och jag vill ha dom vita. Vad ska jag välja där? Jag är helt villrådig :confused: Vissa säger "det funkar med billig färg" och vissa säger "köp för F- N inte något billigt skit"
Snälla ni som vet och kan... Vad gör jag?
Tack för hjälpen :D
 
Du kan köpa bra färg till väldigt bra pris på de stora byggvaruhusen. Bauhaus säljer tex. Beckers. Jag hade personligen inte målat de rum jag ska vistas i med färg från Rusta eller Biltema, jag tycker den upplevs "billig". Har ett par förråd som är målade med deras färger nämligen.

Dina bruna dörrkarmar? Är det brun färg eller är de betsade?
 
Då ska du slipa av dem först och sedan grunda med häftgrund, annars kommer betsen gå igenom färgen du målar.
 
OK! Måste jag slipa ner dom helt? Fy vad jobbigt allt blev nu :confused:
 
Jag hade också brunbetsade dörrkarmar. Jag bara målade rakt på med riktig oljefärg. Det funkar. Dock är det bra om du slipar dem trärena, för det är lätt hänt att färgen slits på kanterna och då tittar den bruna betsen fram vilket inte är så snyggt. Att slipa, om än inte nödvändigtvis trärent, gör också att färgen sitter bättre, särskilt om det inte är så länge sedan betsen gjordes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.