Jag försöker reda ut om våran altan (eller uterum + skärmtak som kommunen kallar det) är byggd med eller utan lov. Den är större än 15kvm vilket skulle kräva bygglov om jag har förstått det rätt. Kommunen säger att det inte verkar finnas något bygglov för den.

Men det jag tycker är konstigt är att den syns som en byggnad på Lantmäteriets fastighetskarta, se bild.

Abstrakt illustration, beige bakgrund, bruna och grå rektanglar, streckade linjer, liknar en förenklad byggnadsplan eller layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rektangeln nere, ihop med huset.

Hur kan den annars ha kommit in i fastighetskartan?
 
Jag är inte helt hundra men jag tror att kartorna hos Lantmäteriet är baserade på flygfoton eller dylikt och inte har någon korrelation med aktuella lov.

Den instans som ska veta om lov finns är ditt kommunala stadsbyggnadskontor.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Så kan det nog vara. Tycker bara det är lite konstigt att vissa andra byggnader i ungefär samma storlek inte finns med (förrådsbyggnader, grannars altaner), men samtidigt finns mycket mindre byggnader med som t.ex. dom två små fyrkanterna hos grannarna i bilden jag skickade. Det är små cykel/sop-skjul...
 
Lantmäteriet får de flesta av byggnaderna i sina kartor från kommunerna, och kommunerna mäter in byggnader vid behov (dvs vid nybyggnationer och liknande).

Ofta kanske det ska göras en nybyggnadskarta på en fastighet och då mäts även ”saknade” objekt in på grannfastigheterna - utan att någon koppling eller vidare utredning görs till om dessa objekt kräver bygglov eller ej.
I många fall får kommunerna i sin tur inmätningsdata från byggföretag etc - därför kan ibland även små sophus komma med.
Väldigt få kommuner har någon sorts återkommande ajourhållning, så att något finns i verkligheten betyder inte att det finns i kartan.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.