harry73
Jag saknar effekten av finanskrisen i artikeln.
Tar vi Holland som exempel, då tror jag att flyttbenägenhet ligger minst i paritet med Sverige. Problemet är att man där haft en stor prisnedgång efter finanskrisen, som gjorde att de som ville sälja sitt hus fick mindre för sitt hus än de behövde för att kunna köpa nästa bostad. Ofta skulle man ha en restskuld efter bostadsförsäljningen, som gjorde det omöjligt att köpa en ny bostad (även om den var mindre och billigare).

Så det fanns många hus till salu, men säljarna kunde inte sälja för marknadspriset, så de var tvungen att bo kvar. Nu börjar bostadsmarknaden ta fart igen, och hamnar på ungefär samma nivå som 2008, så nu borde flyttsiffror gå upp igen.

Samma sak borde även gälla i många andra länder och jag tror att det är den faktor med störst påverkan i statistiken
 
Det kan ju även vara så att bostadsbristen i de svenska storstäderna tvingar många att bo med korta andrahandskontrakt. De flyttar inte för att de vill utan för att de måste för att kontraktet går ut.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Bäst? Det är knappast bra att nästan hälften av alla storstadsbor flyttar inom en 5-årsperiod. De enda som kan bli glada av det är mäklare och flyttfirmor.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
O
b8q skrev:
Det kan ju även vara så att bostadsbristen i de svenska storstäderna tvingar många att bo med korta andrahandskontrakt. De flyttar inte för att de vill utan för att de måste för att kontraktet går ut.
Frågan är om dessa räknas med i statistiken? Om dessa stackare skulle finnas med så skulle nog siffrorna vara helt annorlunda.
Men bostadsbristen drabbar inte de som har ett hem från början, mer än (förvisso väldigt viktigt) att priserna ökar....
 
Bäst på att flytta? Sämst på att trivas och bo kvar?

Känns väldigt subjektivt hur man värdesätter flytta. Personligen hatar jag att flytta.

Men EU har ju sin agenda där flytta är bra, helst mellan medlemsstaterna.
 
Så här ser jag på saken:

-Sverige håller på och lägger ned halva landet och tvingar ungdomarna att flytta därifrån till andra halvan av landet.
-I den andra halvan av Sverige blir det följaktligen en hysterisk bostadsbubbla där det räcker med normalt underhåll för att en bostad skall öka hutlöst i pris.
-I Sverige tar folk hur stora lån som helst utan avsikt att amortera sig skuldfri. Det innebär att varje gång inkomsterna blir det minsta osäkra eller sjunker litet så säljer folk sin bostad med vinst och flyttar.

Jag tycker mig också se väldigt negativa följder både i Sverige och i något mindre grad i Finland. För att ni inte skall tycka att jag pratar skit om Sverige vill jag påpeka att Finnarna har sin nationaldepression så totalt sett är eländet jämt fördelat
-Allt fler människor som efter många långa flyttar helt saknar socialt nätverk av det praktiska slaget. Ingen att fråga om råd och ingen att be om en stunds undervisning eller hjälp. Med påföljden att folk lånar ännu mer för att ha råd att köpa sådant som är naturligt att göra själv.
-Med påföljden att allt fler börjar inbilla sig att de är opraktiska och inte kan lära sig.
-Med påföljden att det blir en epidemi av dåligt självförtroende och hopplöshet och uppgivenhet med åtföljande problem bland de som genom fattigdom eller sjukdom inte kan hänga med i den lånedrivna hetsjakten.
-Till slut kommer de sociala följderna när ett lands fastighetsbestånd till stor del ägs av utländska investerare och finansspekulanter. I absolut värsta fall kan "the highland clearances" upprepa sig.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
@ heimlaga. Ligger mycket i det Du skriver. Vi blev tvungna att lämna huset i början på 90-talet eftersom banken sa upp lånen. Vi hade helt enkelt för lite eget kapital som bas i fastigheten. I samma veva gick företaget jag arbetade på i konkurs. Sedan följde ett antal ofrivilliga flyttningar p.g.a. att de betalningsanmärkningar som uppkom gjorde att det var svårt att få bostad men också nytt arbete. Bostaden kunde vara gammal orenoverad lägenhet eller t.om. affärslokal som inte var avsedda som bostad. Vi bodde t.om. inneboende hos en äldre dam som hade en stor lägenhet. Där disponerade vi ett rum och delad toalett. Den sociala biten raserades också, även för barnen med förstås som ständigt fick byta skola. Plötsligt är man väldigt ensam och ingen vill ha med en att göra. Det som så det gärna talas om i Sverige är "människors rätt och värdighet" som enligt regeringsrätten är grundläggande i svensk lagstiftning är nonsens. Sverige och svenska folket har tagit emot många invandrare från olika håll som flytt från krig och elände och det må ju vara bra men som infödd svensk känner jag fortfarande mer som en ofullständig medborgare. Du betraktas som kriminell och opålitlig. Banken kommer att förfölja mig till jag dör starkt påhejad av svenska staten och många svenskar som tycker "att man inte gjort rätt för sig". I dagens informationssamhälle är Du också uthängd och vem som helst kan skaffa den information man behöver genom taxeringskalendrar, myndigheter och diverse upplysningsföretag vilket innebär att Du kanske har svårt att få en anställning. Så ett tips: Se till att aldrig stå i skuld; det kan förstöra Din karriär, sociala trygghet och familjens framtid!
 
P
På vilket sätt skulle det vara bra att flytta ofta ?
Staten tycker väl antagligen det med reavinstskatt och stämpelskatter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.