Idag har jag fått upp Conrad antennen på taket, det blev ett onödigt lågt montage på röret för avloppsluftningen (knappt så att jag kom över nocken), dock så gav det resultat med förhöjda signalnivåer från en del mätare :)
Fick dock inte in några nya mätare vilket jag hade hoppats på.

Uppgraderade även Domoticz till nyaste versionen (1.456) då den innehöll en fix för en regnmätare som jag tyvärr inte har fått data ifrån sen i morse :( Vet inte vad som hände där, avvaktar någon dag för att se ifall den kommer tillbaka.

Planer för att höja upp antennen ~1 meter finns men först måste jag måla det nya maströret så att det smälter in bättre i omgivningen.

//M
 
Har installerat en Nexa WMR-250 men kan inte hitta den i domoticx...Först gör jag den sökbar, sen väljer jag Add Manual Switch och fyller i switch typ = on/off Type= ARC House Code = A1.. men inget svar...

Gör jag något fel?
 
imported_clas skrev:
Har installerat en Nexa WMR-250 men kan inte hitta den i domoticx...Först gör jag den sökbar, sen väljer jag Add Manual Switch och fyller i switch typ = on/off Type= ARC House Code = A1.. men inget svar...

Gör jag något fel?
Jag har inte testat just den enheten men på de LGDR-3500 pluggar från Nexa som jag har så är det AC protokollet som gäller, är det inte samma på din dimmer tro?
Glöm inte att trycka på "Test" knappen i Domoticz efter att du har tryckt på dimmerns knapp.

//M
 
precis... jag fick det att funka med AC ID 1... =)
 
imported_clas skrev:
precis... jag fick det att funka med AC ID 1... =)
Perfekt att du fick det att funka.

Jag och några till på Domoticz forumet har börjat på med ett Google dokument där vi listar både enheter som fungerar och sådana som inte fungerar med Domoticz, självklart långt ifrån komplett.
Jag tog mig friheten att skriva in lite grundfakta om din WMR-250, du får gärna komplettera med ditt nick i kolummen "Tested by / Date" ifall du vill.

Dokumentet finns här : https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Am2NXkLKhXDqdGpGTWVwU19OdXJwNFo5NnJlY3NTVUE#gid=0
Har du fler enheter som du testat med Domoticz så skriv gärna in dem också, ni andra som läser tråden och använder Domoticz är självklart också välkommna att skriva in era enheter i dokumentet.
En sak bara, ta det försiktigt så att ni inte råkar radera något.

//M
 
såklart... jag addar prylar här om dom inte redan finns....
 
Ett tips om man vill gröta ner sig ännu mer i avancerade features är att kolla på systemet OpenHAB (www.openhab.org). Jag kör detta på min Atom-server, där jag har en Rfxtrx433 samt ett X10 CM15A-interface inkopplat. Likaså en bluetooth-dongel med extern antenn för längre räckvidd.

Med detta styr jag alla lampor jag har i lägenheten (ja, lägenhet. :D), samt de flesta apparater som är värda att styra. Temperaturer läses självfallet in och som grädde på moset så har jag Occupancy-mätning (presence) via både bluetooth samt networkchecks mot Mobilernas IP via wifi. :)

All in all, ruskigt impad.. Tagit mig en vecka att sätta upp det som det är just nu, och jag har bara skrapat på ytan vad det gäller regler och script och allt det kan erbjuda.

/Jocke
 
acrophobic skrev:
Köpte en sådan här på Clas Ohlson idag:
[länk]
Först fick jag bara in temperatur i RFXmngr och inget till Eventghost, men efter uppgradering av RFX'ens firmware funkar både temp och luftfuktighet i EG.
Vilken firmware version uppgraderade du till? Jag har 67 och kan inte få samma givare att fungera, får bara ett "Undecoded" meddelande i Domoticz var 30:e sekund.

Mattias
 
Firmware vet i faan, kan kolla sen. Men det intressanta är att vid en omstart av servern jag kör det hela på så får jag inte in någon temp från den givaren, måste då starta upp RFXmngr, koppla upp mot RFX'en och kryssa i "Rubicson" i protokollistan. Sen kan jag stänga ner RFXmngr och får då temperaturen även från den givaren i Eventghost. Måste vara så att RFX'ens plugin i EG inte har stöd för detta protokoll (än), utan det måste aktiveras i RFX'en med RFXmngr först. Så testa att aktivera Rubicson i RFXmngr och se om det hjälper. Lite bökigt, men ingen större fara om man bara startar om någon gång varannan månad. Visste inte detta när jag skrev mitt förra inlägg.
 
Nedgraderade från v67 till v64 och nu får jag läsningar från Klasse givaren, men bara om X10 och Hideki protokollen också är aktiverade. Mysko. Jag hade också konstigheter med att protokollvalet inte alltid fastnade, speciellt om jag ställde in dom in Domoticz så kunde jag inte spara "undecoded". Men nu verkar det vara stabilt och fungera igen... hoppas det håller i sej.

Mattias
 
Hej, efter att Telldus netstick inte tog in min väderstation köpte jag ett paket med raspberry pi+rfxtrx433 & ett förladdat SD-kort med Domoticz. Fungerade som en dröm direkt. tog emot mina TFA sensorer etc. Såg tidigare inlägg om begränsningar i att kunna ställa in Events, antar att det var innan Domoticz uppgraderades med möjlighet att skapa "Blockly"?

Någon som har erfarenhet av det? (Ref: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=31)
 
Hustomt-e skrev:
Hej, efter att Telldus netstick inte tog in min väderstation köpte jag .......
Jag har samma paket som du, kört ett halvår drygt. Det funkar klockrent för mina behov. Billig lösning för att släcka tända lampor och logga temperaturer. Det finns mycket billig utrustning för den frekvensen från olika tillverkare. Jag skulle dock inte använda det för någon kritisk applikation, den kan fela.
 
  • Gilla
Hustomt-e
  • Laddar…
Är det någon här som har RFXtrx controller på sin Vera? Jag skulle behöva installationshjälp isåfall om någon kunde vara snäll och hjälpa mig med det. Jag får inte det att fungera..

Behöver man uppdatera mjukvaran i RFXtrx-enheten, det är väll nästan det enda jag inte gjort..
 
zuper skrev:
Är det någon här som har RFXtrx controller på sin Vera? Jag skulle behöva installationshjälp isåfall om någon kunde vara snäll och hjälpa mig med det. Jag får inte det att fungera..

Behöver man uppdatera mjukvaran i RFXtrx-enheten, det är väll nästan det enda jag inte gjort..
Jag har inte behövt uppdatera firmware i enheten.

1. Hur ser din "Develop apps" ? Se min nedan
Screen_233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Vilken instruktion följde du när du installerade pluginen
Läs och följ första posten i http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,14770.0.html

3. Är "Autocreate" satt till 1 ?

4. När du gör "Reload", säger Vera någongång nåt i statusrutan om "RFX....." och "Serial...." ? Det gör min.

5. Har du enheten satt rakt in i Vera eller via USB-hub ? Om du har en hub kan du prova utan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.