Idag kom min Rfxtrx433 och jag har så smått börjat få in lite temperaturmätare.

ClasOhlson mätaren som jag skrev om ovan får jag in, mätaren och switcharna från LIDL får jag tyvärr inte funktion på vilket är lite tråkigt.

Positivt är dock att jag får in 2 utomhusgivare (den ena med fuktighetsmätare) och en regnsensor, ingen av dessa är mina.

Ingen av givarna kommer in med någon jättesäkerhet men det kanske man inte heller ska vänta sig när man bor i ett stenhus :p
 
Ojoj, kul pryl det här, lite svårt att sätta sig in i dock.

Efter att ha flyttat upp mottagaren på vinden och satt på en större antenn (wlan antenn) så får jag nu in signaler från lite allt möjligt, conrad antennen är beställd :)

2 regnsensorer.
1 Vindmätare.
5 tempmätare varav 2 också mäter fukt.

Av dessa saker så är det bara 2 tempmätare som är mina så man kan ju säga att jag har sparat pengar på andras hårdvara :p

Tyvärr är det ju trådlösa signaler man lyssnar på så någon stabil inrapportering från mätarna kan man inte räkna med, regn och vindmätarna kommer och går lite som de vill verkar det som :(
Min utetermometer från LIDL kom igång när jag uppdaterade RFXtrx;en med senaste mjukvaran men den rapporterar sig som 2 olika mätare, varav den ena slutade uppdatera rätt så snabbt.

Fick även problem med ClasOhlson mätaren jag har inomhus efter att jag hade flyttat RFX;en, tempkurvan blev som en igelkott (pendlade mellan utetemp och innetemp), efter att jag bytte kanal och husnummer på min mätare så blev allt stabilt och jag upptäckte en ny mätare i luften.
Jag och någon granne körde nog med samma kod på mätarna så ett tips till alla, välj inte standardkanalen på de grejer där det finns ett val.

//M
 
Jag fortsätter lite på min monolog, verkar inte som att man får redigera inlägg.

Efter att jag igår bytte kod på min UPM mätare för att inte krocka med grannens så slutade jag få signal från en vindmätare som jag brukade få in då och då.
När jag vaknade i morse kunde jag konstatera att inte en enda signal från vindmätaren hade registrerats på ~12 timmar och efter lite kaffe så kopplade hjärnan ihop gårdagens kodändring på tempmätaren med tidpunkten för senaste vinddatan.

Efter att återigen ha bytt kod på UPM mätaren så började direkt vindmätarens data ticka in, allt ifrån några mätvärden / minut till ett mätvärde var 5;e minut.

Edit : Jag fick låna hem en sån där väggplugg (on/off) från Gelia (EMW100RS) för att testa, tyvärr lyckas jag inte para ihop den med Domoticz på något sätt.
Någon härute som har lyckats få en sån plugg att fungera?


//M
 
Redigerat:
Jag fortsätter tjattra på i min ensamhet.

Idag fick jag antennen från Conrad och adaptern för att kunna koppla den till RFX;en, har nu under kvällen installerat den på samma plats som tidigare antenner (På vinden).

Lite snabbt så kan jag säga att Conrad antennen verkar bra.

Jag har på precis samma ställe på vinden nu testat 3 olika antenner (upphängda i en tråd i taket) och kan konstatera följande.

* Original antennen fungerar.
* En 40 cm lång WLAN (2.4 GHz) antenn plockar upp fler sensorer från grannar än original antennen.
* Conrads antenn plockar än sålänge inte in fler sensorer än WLAN antennen men de som kommer in gör det med en pinne extra på den 7 gradiga skala som Domoticz verkar använda sig av :)

Nästa steg blir att få upp antennen lite till så att den kommer ut i det fria och upp över taknocken, förhoppningsvis så dränks den inte av signaler.

//M
 
Jag är sugen på att köpa Conrads antenn. Har du hängt upp din "upp och ner" eller rättvänd? Dvs pekar mittenspöt upp eller ner? Spelar det någon roll när du testar på hur bra den tar emot och sänder? Jag tänkte nämligen testa och se om det räcker att ha min på vinden eller om jag måste ha den på tvantenn-masten på taket (som är mitt alternativ)...


Mossfeldt skrev:
Jag fortsätter tjattra på i min ensamhet.

Idag fick jag antennen från Conrad och adaptern för att kunna koppla den till RFX;en, har nu under kvällen installerat den på samma plats som tidigare antenner (På vinden).

Lite snabbt så kan jag säga att Conrad antennen verkar bra.

Jag har på precis samma ställe på vinden nu testat 3 olika antenner (upphängda i en tråd i taket) och kan konstatera följande.

* Original antennen fungerar.
* En 40 cm lång WLAN (2.4 GHz) antenn plockar upp fler sensorer från grannar än original antennen.
* Conrads antenn plockar än sålänge inte in fler sensorer än WLAN antennen men de som kommer in gör det med en pinne extra på den 7 gradiga skala som Domoticz verkar använda sig av :)

Nästa steg blir att få upp antennen lite till så att den kommer ut i det fria och upp över taknocken, förhoppningsvis så dränks den inte av signaler.

//M
 
AndreasBj skrev:
Jag är sugen på att köpa Conrads antenn. Har du hängt upp din "upp och ner" eller rättvänd? Dvs pekar mittenspöt upp eller ner? Spelar det någon roll när du testar på hur bra den tar emot och sänder? Jag tänkte nämligen testa och se om det räcker att ha min på vinden eller om jag måste ha den på tvantenn-masten på taket (som är mitt alternativ)...
Jag har bara testat den rättvänd med sprötet uppåt.

Nu när du frågade så placerade jag en tempgivare ~4 meter rakt under antennen och jag får fortfarande god signal från den (4/7 i styrka).
Testade också en nexa brytare på samma höjd under antennen men ~2 meter i sidled och den reagerar utan strul på signalerna jag skickar till den.

Jag hade nog väntat mig att jordplanet på antennen skulle döda signalerna rakt under den men konstigt nog så fungerar det bra ändå, reflektioner kanske?

Som kuriosa så kan jag väl säga att jag plockar in en vindmätare som jag tror ligger 350-400 meter bort (inte fri sikt och den kommer inte in perfekt) med 3/7.

//M
 
Mycket intressant. Du slog huvudet på spiken, du svarade på exakt det jag var intresserad av. Dvs får jag verkligen in alla mina givare inomhus, rakt under, om jag har antennen rättvänd på vinden?

Anledningen till att jag vill köpa antenn är att jag vill få in givare som finns i trädgården. I nuvarande konfiguration når jag inte till en NEXA utomhuskontakt som sitter på garageväggen men jag når en Oregon temp/fukt-givare som är i vår husvagn en bit bort från denna kontakt.

Men då slår jag till och köper en antenn från Conrad!

Mvh Andreas


Mossfeldt skrev:
Jag har bara testat den rättvänd med sprötet uppåt.

Nu när du frågade så placerade jag en tempgivare ~4 meter rakt under antennen och jag får fortfarande god signal från den (4/7 i styrka).
Testade också en nexa brytare på samma höjd under antennen men ~2 meter i sidled och den reagerar utan strul på signalerna jag skickar till den.

Jag hade nog väntat mig att jordplanet på antennen skulle döda signalerna rakt under den men konstigt nog så fungerar det bra ändå, reflektioner kanske?

Som kuriosa så kan jag väl säga att jag plockar in en vindmätare som jag tror ligger 350-400 meter bort (inte fri sikt och den kommer inte in perfekt) med 3/7.

//M
 
Bra att jag kunde hjälpa till med mina erfarenheter, glöm nu inte adaptern ifall du beställer antennen.

//M
 
Det ska jag inte göra. Tack för påminnelsen...

Mossfeldt skrev:
Bra att jag kunde hjälpa till med mina erfarenheter, glöm nu inte adaptern ifall du beställer antennen.

//M
 
Problem att få fart på några gamla emw100 i domoticz, jag har ingen fjärr till dem, någon som har tips?
 
P-J skrev:
Problem att få fart på några gamla emw100 i domoticz, jag har ingen fjärr till dem, någon som har tips?
Längre upp i tråden ser du att jag provade att få fart på en EMW100RS utan att lyckas, har du testat att lägga till dem manuellt?

//Martin
 
Mossfeldt skrev:
Längre upp i tråden ser du att jag provade att få fart på en EMW100RS utan att lyckas, har du testat att lägga till dem manuellt?

//Martin
Jag kan lära dem kod och få dem att funka med config programmet till rfxtrx.n, men funkar inte med domoticz.
 
P-J skrev:
Jag kan lära dem kod och få dem att funka med config programmet till rfxtrx.n, men funkar inte med domoticz.
Sedär, då funkar de med RFX;en i alla fall, själv så får jag inte "config programmet" till att funka på min Ubuntu burk :(
Det bästa du kan göra är att posta i Domoticz forumet https://sourceforge.net/p/domoticz/discussion/ GizMoCuz som gör Domoticz verkar vara hjälpfull.

//M
 
Mossfeldt skrev:
Sedär, då funkar de med RFX;en i alla fall, själv så får jag inte "config programmet" till att funka på min Ubuntu burk :(
Det bästa du kan göra är att posta i Domoticz forumet [länk] GizMoCuz som gör Domoticz verkar vara hjälpfull.

//M
Ok, tack, jag får prova det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.