En till gald användare av RFXtrx455. Har inte använt den så mycket men är på gång nu. Använder precis som pixi DomotiGa, är super nöjd. Håller på och installera Nexa brytare i huset för att kunna styra mer. Använder även 1-wire/OWFS och Plugwise med DomotiGa.

Funderar på att skaffa en bättre antenn, upplever att jag "tappar" vissa mottagningar. Ska försöka ställa in RFXtrx'en så att jag har minimalt med protokoll aktiverade, kanske kan hjälpa.
 
CirruZZ skrev:
... användare av RFXtrx455.
RFXtrx433 ska det vara såklart!
 
Funderar på att byta ut min Tellstick Duo mot en RFXtrx433 så att jag kan köra den tillsammans med ett Vera-system (Z-Wave). Finns plugins till Vera:n som tydigen ska fungera bra, och att kunna använda BÅDE 433.97 MHz-enheter och Z-Wave i kombination blir jud en bästa av två världar.

Är det någon som har gjort något liknande?

Var köpte ni era RFXtrx433-stickor?
 
Jag har inte kört z-wave men finns stöd för det i domotiga

Jag köpte min RFXtrx433 på m.mu
 
Jag köpte också min på https://www.m.nu

Jag bor i Linköping så jag hämtade den hos honom :)
 
Använder idag en Tellstick, men vill ha möjligheten att ta emot signaler från Nexa-fjärkontroller samt en väggmonterad dubbelbrytare och sedan låta datorn styra mottagarna i sin tur. Började titta lite på en Tellstick Duo (som verkar vara slut överallt) och snubblade då över RFXtrx433. Lite sugen på att beställa en, men har ett par frågor.

1. Finns något CLI-program, motsvarande tdtool för Tellstick, att styra RFXtrx433 med? Kör en liten speciallösning där jag mha olika tangentbordskombinationer (Windows-tangent + F1 för att aktivera mottagare 1, Windows-tangent + shift + F1 för att deaktivera, osv) skickar kommandon via SSH från mina datorer till den server Tellsticken är ansluten till. På servern används då tdtool för att styra mottagarna.

2. Finns möjlighet att köra ett program eller kommando om RFXtrx433 tar emot signaler från en Nexa-fjärr? Vore riktigt nice om man med Nexa-fjärren exempelvis kunde starta en backup eller köra igång web-radio.

Jag inser att man kan göra i stort sett vad som helst om man kan programmera. Jag är ingen programmerare, så frågorna är ställda med färdig mjukvara i åtanke.
 
Jag kan rekomendera rfxcmd. Ett prg skriver av Sebastian Sjöholm.
Det är skriver i python ,man kan logga input till en mysql db eller köra en trigger för varje input

Såklart så kan man sända komandon.

har haft lite kontakt med honom och supporten är perfekt :)

Det som kan vara lite pöligt med rfxcmd är att man behöver sända komandona i raw format. Fast allt står exact har man skall skriva i rfxtrx433 documentet.

Hojta till om det är någea frågor
 
Ska tillägga att jag kör Linux på mina datorer, men gamla Windows Server 2003 på min server där Tellsticken är ansluten och RFXtrx433 isf kommer anslutas till, så är väl kört med rfxcmd?
Tellstick har TelldusCenter och tdtool för konfiguration och styrning, medan RFXtrx433 förlitar sig helt på tredjepartsprogramvara - har jag fattat det hela rätt då?
 
Aha ok. Python finns ju för windows med men vet inte alls hur det funkar. Kan inte ett dugg om windows. Man får nog googla runt för att se om det finns något för windows.

Varför inte bli en stor pojke och kör ett vettigt operativ på servern ;-)
Hehe

Mvh Andreas
 
pixipixiL skrev:
Varför inte bli en stor pojke och kör ett vettigt operativ på servern ;-)
Hehe
Mvh Andreas
Den tanken har funnits länge nu:) Har kört med Linux (Ubuntu, Debian, Mint) i ca. tre år, men att sätta sig in i och konfigurera en Linux-server när man är van att göra allt grafiskt i Windows har känts lite överväldigande.. Använder den som lagringsserver, print, dhcp, dns (inte nödvändigt) och lite annat.

Tror det blir att beställa en RFXtrx433, så får man ta problemen när de kommer..
 
Brukar vara så :)

Beställ en och ta problemen som dom kommer :)
 
Kul mojäng, så kul att jag inte kunde hålla mig utan beställde en :eek:

Riktigt vad jag ska göra med den är ännu osäkert, läsa av en del temperaturer finns det ju chans att jag kan göra utan att investera i mer grejer, fattar jag er rätt så ska det inte vara några problem att plocka in grannarnas termometrar (givet att signalen kommer fram såklart)

Jag har 4 st st brytare/dimmrar inklusive fjärrkontroll märkta SilverCrest inköpta på Lidl, dessa går på 433,92 MHz så jag hoppas de går att använda.

Utöver det så har jag 2 st inne/ute termometrar, okänt dock vilken frekvens de använder då det inte står på dem.

Den ena är en Auriol 4-LD2630 från Lidl tror jag och den andra är en UPM WS2015 från Clas Ohlson.
Enligt http://ala-paavola.fi/jaakko/doku.php?id=wireless så ska Classe mätaren använda 433 MHz, verkar lovande.

Återstår då bara att sätta sig in i hur jag ska installera mjukvaran på min Ubuntu maskin, jag börjar med domoticz och ser hur det funkar.
 
Jag hittar ngn grannes oregon regn/vind sensor (wgr/pcr800).... men får ingen data från dom. Kan det bero på räckvidden?
 
imported_clas skrev:
Jag hittar ngn grannes oregon regn/vind sensor (wgr/pcr800).... men får ingen data från dom. Kan det bero på räckvidden?
Tyvärr fick jag inte min RFX idag heller så jag har inte hunnit leka och sättta mig in i protokollen men jag misstänker att de inte är några under av säkerhet för överföringsmissar så att du ligger på gränsen är nog ingen vild gissning.

Har du testat att flytta runt antennen, ställa den i fönstret, på golvet, lägga den horisontellt? Trådlösa signaler kan vara luriga och även en liten förflyttning av antennen kan göra stor skillnad ibland.
Har du testat med programmet som hör till RFX;en?

//Martin.
 
Fick min RFXtrx igår och har provat lite olika programvaror. Jag har ännu inte några behov av att logga några givare (får dock in data från någon grannes utetermometer:)), så EventGhost verkar göra allt jag vill. Har efter en del trixande lyckats komma över problemet med att EG inte går att köra som en service mha srvany. Och med hjälp av "-event" (se http://www.eventghost.org/docs/commandline.html) bör jag kunna skicka kommandon via SSH till EG.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.