Vem får behålla guldet?

  • Köparna

  • Säljarna

  • Staten

  • Hantverkarna

Logga in och rösta för att se resultatet.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Beskriv gärna ett scenario i en kris där en guldtacka används som betalning för något.
Köpa mat, dryck, beskydd, resa ut ur landet....alla vet vad guld är och en stämplad numrerad tacka tillverkad av exempelvis boliden fattar de flesta har ett värde som ditt elektroniska certifikat inte har.

Det finns väldigt små tackor, 1 grams är värda runt en tusenlapp.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Hur stor yta täcker 10 miljoner i guldtackor? Tänkte om det räcker till att ha som stänkskydd istället för kakelplattor ovanför diskbänk och spis.
 
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Köpa mat, dryck, beskydd, resa ut ur landet....alla vet vad guld är och en stämplad numrerad tacka tillverkad av exempelvis boliden fattar de flesta har ett värde som ditt elektroniska certifikat inte har.

Det finns väldigt små tackor, 1 grams är värda runt en tusenlapp.
Guld går inte att äta eller dricka så vid en kris skulle man hellre byta livsmedelsvaror.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Guld går inte att äta eller dricka så vid en kris skulle man hellre byta livsmedelsvaror.
Visst, men hur många har nåt att byta med som denne inte hellre behåller själv?
Den som sitter med överskott är inte intresserad av att byta mot något denne inte behöver.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Bara för att vara tydlig, bästa nödvalutan tycker jag är guld och silvermynt i hanterbara valörer.
Då har man både metallvärdet och valuta för det, något som en papperslapp eller ändå värre elektroniskt certifikat aldrig har.
Själv köpte jag på mig en hel drös med 50 kronor jubileumsmynt silver som i dagsläget är värt knappt 200 i silvervärde (och minst 50 kronor som betalmedel) som jag gav bort en del av i julklapp till alla mina syskon.
 
Unikt namn
D Dilato skrev:
Köpa mat, dryck, beskydd, resa ut ur landet....alla vet vad guld är och en stämplad numrerad tacka tillverkad av exempelvis boliden fattar de flesta har ett värde som ditt elektroniska certifikat inte har.

Det finns väldigt små tackor, 1 grams är värda runt en tusenlapp.
Ja det var ju åtminstone ett exempel. Jag tänker att kontanter i kända valutor vore enklare vid den typen av kris, men vad vet jag. 🤷‍♂️

Jag kanske behöver förtydliga att jag inte skulle investera i e-guld heller.
Men däremot vanliga värdepapper eller aktier. De blir ju svåra att köpa beskydd för i en postapokalyptisk värld. Men i alla andra fall är de en smidigare sparform.

De riskerar inte tappas bort, brinna upp eller stjälas i ett inbrott heller.... och när jag trillar av pinn behöver inte ungarna bråka med hantisar och clowner om vem som har mest rätt till dem.
 
  • Gilla
David__11 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Knappast, möjligen att någon advokat skulle kunna få ihop något case rörande hittelön. Mina 10% till hantverkarna var kanske i överkant, men jag tror inte de går helt lottlösa.
Ja, ärlighet ska belönas!
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror att detta görs upp utanför rätten och att man kommer överens om någonting liknande detta:
10% till hantverkarna
40% till köparna
50% till säljarna.
Ja hantverkare ska ju alltid ha med en släng av grötsleven
 
Säljarna borde ha bäst rätt till guldet – men också skyldighet att i nästa juridiska skede dela med sig till syskon eller andra bröstarvingar efter guldets ursprungliga ägare.
 
"9 § Påträffas föremål, vartill ägare ej finnes, inmurat eller intimrat i hus nedgrävt i marken eller dolt på annat dylikt sätt, tillkomme fyndet upphittaren och husets eller markens ägare till hälften vardera, där det ej är fornfynd."

Enligt denna lag så ska hittegodset delas mellan hantverkaren och ägaren av huset. Under förutsättning att det inte finns någon som kan bevisa att denne är den rättmätiga ägaren.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/lag-1938121-om-hittegods_sfs-1938-121/
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
T Tyrström skrev:
"9 § Påträffas föremål, vartill ägare ej finnes, inmurat eller intimrat i hus nedgrävt i marken eller dolt på annat dylikt sätt, tillkomme fyndet upphittaren och husets eller markens ägare till hälften vardera, där det ej är fornfynd."

Enligt denna lag så ska hittegodset delas mellan hantverkaren och ägaren av huset. Under förutsättning att det inte finns någon som kan bevisa att denne är den rättmätiga ägaren.

[länk]
Och då säger advokaten, nu ska vi tolka lagen och se vad det finns för domar på det här.
 
B Bengt Numelin skrev:
Ja, ärlighet ska belönas!
Varför ska ärlighet belönas? Har du svårt att vara ärlig om du inte får en belöning?
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
T Tyrström skrev:
"9 § Påträffas föremål, vartill ägare ej finnes, inmurat eller intimrat i hus nedgrävt i marken eller dolt på annat dylikt sätt, tillkomme fyndet upphittaren och husets eller markens ägare till hälften vardera, där det ej är fornfynd."

Enligt denna lag så ska hittegodset delas mellan hantverkaren och ägaren av huset. Under förutsättning att det inte finns någon som kan bevisa att denne är den rättmätiga ägaren.

[länk]
Det var just det där om "vartill ägare ej finnes". Det gör det här, dvs om man kan bevisa att tackorna kommer från förre ägaren. Och bevisläget där är inte alls hopplöst om man skall tro det som rapporterats; dvs att sonen till ägaren har fått en tacka i samma nummerserie som de som hittats.

Vad gäller köpekontraktet så innehåller det enligt GP en passus om att kvarlämnade effekter skall meddelas säljaren som då har tio dagar på sig att upphämta det. Först därefter så tillfaller saken köparen:

”Senast på tillträdesdagen ska säljaren även ha tagit bort all lös egendom som inte ingår i köpet. Fullgör säljaren inte denna skyldighet, har köparen – om parterna inte har avtalat annat – rätt att efter tillträdet göra sig av med egendomen på säljarens bekostnad alternativt överta egendomen.”
...
”Innan köparen har rätt att göra sig av med eller överta egendomen enligt ovan, ska köparen först skriftligen uppmana säljaren att senast inom tio kalenderdagar hämta egendomen.”

Man får anta att köparen inte meddelat säljaren och gett denne de stipulerade tio dagarna att hämta "skiten". ;)
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Hur stor yta täcker 10 miljoner i guldtackor? Tänkte om det räcker till att ha som stänkskydd istället för kakelplattor ovanför diskbänk och spis.
Blir nog dyrt, 1kg är 116*51*9.5mm och du får ca 14-15st för 10miljoner 🙂
 
Anna_H Anna_H skrev:
Inte får man fängelsestraff för att man lämnar in upphittat knark till polisen, även om man hittar det i ett hus man precis köpt. Däremot får man inte tillbaka knark (eller vapen) även om polisen inte kan spåra rätt ägare.
Hur det är med knark vet jag inte. Men om du ex. hittar ett vapen eller ammunition och tar dte till polisen så riskerar du åtal. Du skall ringa polisen som kommer och hämtar.

Vi hittade några antika patroner, och ringde polisen mest för att höra om det var riskabelt att ta med dem till stationen (var osäker på om tändsatsen kunde bli instabil med ålder), men fick reda på att vi absolut inte fick komma och lämna in dem. Inte för att det skulle vara en risk, utan det räknas som vapenbrott.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.