Undrar om någon kan avgöra om detta är en vattenskada och om det går att åtgärda genom att slipa ner och olja?

Det är svart runt kranen och på sidan av vasken är det en spricka eller glipa mellan två plankor som expanderat.
 
  • Köksblandare, träbänk, kakel, vattenskador, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv av träplankor med synlig skada och spricka vid övergång mellan sektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökshandfat, vattenkran, kakelvägg med mögel och smuts längs fogar och trälist. Tallrik vid kanten. Behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Kring kranen ser det ut att vara vattenskadat och jag tycker det ser ut att vara för stora skador för att det ska gå att slipa bort. Du kan pröva om blekmedlet oxalsyra gör att det syns mindre.
 
Tack! Och tack för ditt svar! Testar med oxalsyran, min oro är att det blir/är röta och behöver byta ut hela. Men försöker med detta först.
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
BirgitS
Om det är röta så är trät så mjukt att det går att sticka in en kniv utan större problem.

Det blir inte röta av oxalsyran, det är ju till för att bleka ytan så du ska ju inte dränka skivan.

Sen tror jag att det är så trångt kring kranen att det i praktiken är mycket svårt att hålla det torrt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är röta så är trät så mjukt att det går att sticka in en kniv utan större problem.

Det blir inte röta av oxalsyran, det är ju till för att bleka ytan så du ska ju inte dränka
[QUOTE="BirgitS, post: 5213265, member: 155688
Jag va otydlig men menade att jag va orolig för att det redan är el kommer utvecklas röta, inte att oxalsyran skulle orsaka det. Men det är ju hårt i träet så då är det ingen röta i dagsläget iaf. Hoppas på att det bara är kosmetiskt och att oxalsyran funkar
 
T
Den bänkskivan är körd, bara att byta till en ny och inte i trä då är mitt tips!
 
Du kan riva dän kran och diskho, såga ur de ruttna bitarna, och sala i nytt trä. Med lite precision (och lite kemiskt trä om skarvarna blir för synliga) kan det bli rätt snyggt. Har själv gjort det.

Men därefter bör du lägga några lager fernissa, golvlack eller liknande vattenavvisande ytskikt på. Det är mycket riktigt svårt att hålla torrt just där.
 
Jag håller med om att det nog är kört, gått för långt. En fix vore kanske kran ut och reparera med någon matchande två komponents spackel.
Gillar trä men mer underhåll, lack funkar men danish oil är bättre, lätt att lägga på med en trasa och kan byggas upp i tunna lager tills man är nöjd. Också lättare att fixa slitna delar/ytor med detta jämfört med lack.
 
  • Wow
nezze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.