G Genomklok skrev:
På Uppsalaåsen kanske, men skulle inte säga att det är så ovanligt generellt. Här är det uppenbarligen ganska högt grundvatten just nu i alla fall. Bra poäng med tjälen, det kan förstås påverka. Men nu vet vi inte vilken landsända TS bor i.
Missade att informera om vart tomten befinner sig, det är mitt på Gotland.
 
GoC GoC skrev:
Är väl tjäle i hela landet nu så det lär inte vara grundvatten.
Detta är till 100% smältvatten från all snö, som har kommit i många omgångar denna vinter. Dock kan vi ibland även ha problem på hösten vid ihållande regn.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Grannen ska ju dränera, ta ett snack med denne och hör hur hen ska få bort vattnet, kanske ni kan gå samman om något, om möjligheten finns.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
M Mange_72 skrev:
Detta är till 100% smältvatten från all snö, som har kommit i många omgångar denna vinter. Dock kan vi ibland även ha problem på hösten vid ihållande regn.
Ja och då skulle jag gissa på att en perkolationsbrunn är den enklaste lösningen på problemet.
Gräv en 2m djup grop, ställ i ett 300mm plaströr som du sågat slitsar i i nedersta metern
Fyll singel runt röret upp och förbi slitsarna. Återfyll och lägg på en brunnsbetäckning med sil.
Din brunn är klar
 
  • Gilla
Edvert och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Grannen ska ju dränera, ta ett snack med denne och hör hur hen ska få bort vattnet, kanske ni kan gå samman om något, om möjligheten finns.
Det alternativet har vi redan kollat och tyvärr går det inte, då våra tomter är på olika nivåer.
 
GoC GoC skrev:
Ja och då skulle jag gissa på att en perkolationsbrunn är den enklaste lösningen på problemet.
Gräv en 2m djup grop, ställ i ett 300mm plaströr som du sågat slitsar i i nedersta metern
Fyll singel runt röret upp och förbi slitsarna. Återfyll och lägg på en brunnsbetäckning med sil.
Din brunn är klar
Det är ett alternativ som är värt att kolla upp. Tack för tipset!
 
AXS
GoC GoC skrev:
Ja och då skulle jag gissa på att en perkolationsbrunn är den enklaste lösningen på problemet.
Gräv en 2m djup grop, ställ i ett 300mm plaströr som du sågat slitsar i i nedersta metern
Fyll singel runt röret upp och förbi slitsarna. Återfyll och lägg på en brunnsbetäckning med sil.
Din brunn är klar
Jordborr är utmärkt till detta, om du inte har för mycket sten.

Borra flera hål, i med rör och grus och håll tummarna.
 
  • Gilla
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
Om du hade både orange och gul på jordartskartan på din tomt, satsa på de orangea delarna.
 
  • Gilla
DennisN och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja och då skulle jag gissa på att en perkolationsbrunn är den enklaste lösningen på problemet.
Gräv en 2m djup grop, ställ i ett 300mm plaströr som du sågat slitsar i i nedersta metern
Fyll singel runt röret upp och förbi slitsarna. Återfyll och lägg på en brunnsbetäckning med sil.
Din brunn är klar
Skulle råda att vara försiktig med detta förslag.
När det är mycket vatten så är det ofta mycket vatten "överallt" och när regn eller smältvatten kommer så gör de ofta de på kort tid.
Så jag skulle säg att tipsen mest gäller om vattnet ligger kvar i veckor efter "nerfall" i annat fall är risken stor att man har gjort ett relativt stort ingrepp och ändå har vatten på tomten.

Att leda ner vatten i grundvattnet tycker jag låter heltokigt.


De alternativ som jag ser är , höja marken eller kolla hur långt bort du måste leda vattnet innan du är på lägre mark
 
  • Gilla
DennisN och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Att leda ner vatten i grundvattnet tycker jag låter heltokigt.


De alternativ som jag ser är , höja marken eller kolla hur långt bort du måste leda vattnet innan du är på lägre mark
Jag håller med. Det behöver inte vara helt fel, men kräver en viss typ av geologi och topografi för att funka. Exempelvis en sadelpunkt med stockholmsgeologi (lera med morän under, alt genomsläppligt berg).

Men det bygger på att ansamlingen av vatten orsakas av bristande genomsläpplighet i övre jordlager men ändå god hydraulisk konduktivitet och låg mättnadsgrad i undre. I en "äkta" lågpunkt är det ett osannolikt scenario.

Då kvarstår de alternativ du är inne på: bortledning eller höja marken.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
P
Anlägg en fin damm ?
 
  • Gilla
  • Haha
Stigfrid och 3 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Anlägg en fin damm ?
Mitt förslag också, med lite karp i, supertrevligt.
 
  • Gilla
Mange_72 och 1 till
  • Laddar…
M Mange_72 skrev:
Detta är till 100% smältvatten från all snö, som har kommit i många omgångar denna vinter. Dock kan vi ibland även ha problem på hösten vid ihållande regn.
Isåfall är det ju ett ganska enkelt problem. Då behöver du ju bara bygga en brunn, som samlar upp och filtrerar ut vattnet i marken.
 
  • Gilla
Mange_72
  • Laddar…
A AG A skrev:
Isåfall är det ju ett ganska enkelt problem. Då behöver du ju bara bygga en brunn, som samlar upp och filtrerar ut vattnet i marken.
Varför skulle det hjälpa? Om vattnet redan står över marknivå finns ju uppenbarligen ingen ytterligare kapacitet i marken att ta emot vatten. På något sätt måste proppen dras ur badkaret för att du ska få bort vattnet.
 
  • Gilla
Mange_72
  • Laddar…
Jag hade detta problem på min lilla gård på gotland, några hundra m från kusten, ligger lågt, lerjord och högt grundvatten. Jag hyrde en liten minigrävare och grävde iordning ett dike runt hela tomten (3-4000m2). Det blev stor skillnad, har gått från att ha haft pölar med vatten överallt till inga. Diket är dock emellanåt fullt med vatten. En liten pöl detta år, men det har varit exceptionellt iår, fiskelägen och åkrar står under vatten överallt runt kusten.
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.