2 174 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Söker tips: vattenmantlad kamin + luft/vatten-värmepump
Hej alla fantaster!
Lite grunddata:
Dåligt isolerad tegelkåk från 1909 (faktiskt!) I nordvästra Skåne. 185 m², 3m takhöjd, två plan + oisolerad källare. Mao. Mycket luftvolym att värma. Har sedan vi flyttat in tagit förbrukningen från ca 2650kWh till 20-21000 i några år och slutligen 16500kWh nu när elpriset fullständigt ballade ur. Vi frös, och det var fortfarande dyrt.
Uppvärmning:
Grovt, tvårörs, vattenburet värmesystem med klassiska sektionsradiatorer från en svunnen tid, avsedda för högre framledningstemp än vad vår värmepump kan ge på ett ekonomiskt sätt. Antagligen lite för lite total radiatoryta för huset också.
1. IVT Optima 900 + 290aw från 2005. Går oförskämt bra fortfarande, är servad och i helt okej skick.
2. Luftvärmepump för komplementuppvärmning.
3. Eurofire 10kW kamin för myseldning på kvällen. (Går drygt 4m³ ved på ett år, så det är daglig myseldning som gäller)
Ventilation:
Dålig självsdragsventilation som vi på vintern stryper rätt rejält för att inte frysa ihjäl och ekonomiskt gå under. Fullt flås större delen av året annars.
Så!
Nu när vi har grundförutsättningarna så kan vi bolla min idé.
Jag har köpt en begagnad vattenmantlad kamin till ett ytterst förträffligt pris. En tysk kvalitetskamin, Gerco GD8 Diamant. Denna tänkte jag ersätta den befintliga myseldningskaminen med.
Kaminen har snarlika data som den befintliga eurofiren i både mått och effekt. 10kW totalt, 7 till vattnet o 3 till rummet. Typ 80-85% verkningsgrad.
Jag har också fått tag på en digital laddomat MR40.
Kvar är en ackumulatortank, samt att fundera ut hur allt ska kopplas samman och styras.
Här någonstans tar min trötta småbarnspappahjärna slut och det tar tvärstopp i logik- och processdesignförmågan.
Vad jag behöver av er kära fantaster är lite inspiration, tips, råd, förslag och kanske svar på mina dumma frågor. Om någon känner sig proffs på detta är jag banne mig beredd att betala för konsultation 😄. Att ringa o prata med lokala rörisen o få honom intresserad i min galenskap känns knappt troligt. Rätta mig gärna om jag har fel.
Fråga 1.
500 liter ackumulatortank är givet att jag ska ha, men vilken konfiguration behöver jag? Det finns ju ingen guide som gör det helt självklart t.ex. vilken slinga man ska koppla värmepumpen mot. Schematiskt i kopplingsschema för att hjälpa lig visualisera detta hade varit guld värt.
Fråga 2.
Har jag användning för den finfina laddomat MR40n jag köpt? Eller var det överilat av mig?
Den vattenmantlade gerco-kaminen har faktiskt en inbyggd termostatstyrd relästyrning och egen cirkulationspump. Relästyrningen kan kopplas mot värmepump för att ge signal om att alternativ värmekälla är igång. Tror den plintstyrnignen på IVTn heter "prioritera tillskott".
Fråga 3.
Hur styr jag sedan kalaset?
Jag vill ju få både högre komfort och lägre elkostnader med den här installationen. Men samtidigt vill jag ju inte skruva upp kurva och framledningstemperatur på IVTn så den skulle behöva gå hårdare och med mer patron om vi inte skulle elda en kväll t.ex. med andra ord ska drift med bara IVTn vara en lägre lägstanivå utifall att man inte eldar en kväll. Är det här MR40n kommer in?
Kommentarer kring ekonomin i investeringen aldrig kommer löna sig kan jag säkert tro på om man hade köpt allt nytt. Bara kaminen kostade över €5000 när det begav sig 😱. Just nu ligger mina utlägg på totalt lite över 8000, alltså en högst normal elfaktura sen elpriset dragit iväg.
All input och glada tillrop önskas!
Med vänliga hälsningar
Alexander
Lite grunddata:
Dåligt isolerad tegelkåk från 1909 (faktiskt!) I nordvästra Skåne. 185 m², 3m takhöjd, två plan + oisolerad källare. Mao. Mycket luftvolym att värma. Har sedan vi flyttat in tagit förbrukningen från ca 2650kWh till 20-21000 i några år och slutligen 16500kWh nu när elpriset fullständigt ballade ur. Vi frös, och det var fortfarande dyrt.
Uppvärmning:
Grovt, tvårörs, vattenburet värmesystem med klassiska sektionsradiatorer från en svunnen tid, avsedda för högre framledningstemp än vad vår värmepump kan ge på ett ekonomiskt sätt. Antagligen lite för lite total radiatoryta för huset också.
1. IVT Optima 900 + 290aw från 2005. Går oförskämt bra fortfarande, är servad och i helt okej skick.
2. Luftvärmepump för komplementuppvärmning.
3. Eurofire 10kW kamin för myseldning på kvällen. (Går drygt 4m³ ved på ett år, så det är daglig myseldning som gäller)
Ventilation:
Dålig självsdragsventilation som vi på vintern stryper rätt rejält för att inte frysa ihjäl och ekonomiskt gå under. Fullt flås större delen av året annars.
Så!
Nu när vi har grundförutsättningarna så kan vi bolla min idé.
Jag har köpt en begagnad vattenmantlad kamin till ett ytterst förträffligt pris. En tysk kvalitetskamin, Gerco GD8 Diamant. Denna tänkte jag ersätta den befintliga myseldningskaminen med.
Kaminen har snarlika data som den befintliga eurofiren i både mått och effekt. 10kW totalt, 7 till vattnet o 3 till rummet. Typ 80-85% verkningsgrad.
Jag har också fått tag på en digital laddomat MR40.
Kvar är en ackumulatortank, samt att fundera ut hur allt ska kopplas samman och styras.
Här någonstans tar min trötta småbarnspappahjärna slut och det tar tvärstopp i logik- och processdesignförmågan.
Vad jag behöver av er kära fantaster är lite inspiration, tips, råd, förslag och kanske svar på mina dumma frågor. Om någon känner sig proffs på detta är jag banne mig beredd att betala för konsultation 😄. Att ringa o prata med lokala rörisen o få honom intresserad i min galenskap känns knappt troligt. Rätta mig gärna om jag har fel.
Fråga 1.
500 liter ackumulatortank är givet att jag ska ha, men vilken konfiguration behöver jag? Det finns ju ingen guide som gör det helt självklart t.ex. vilken slinga man ska koppla värmepumpen mot. Schematiskt i kopplingsschema för att hjälpa lig visualisera detta hade varit guld värt.
Fråga 2.
Har jag användning för den finfina laddomat MR40n jag köpt? Eller var det överilat av mig?
Den vattenmantlade gerco-kaminen har faktiskt en inbyggd termostatstyrd relästyrning och egen cirkulationspump. Relästyrningen kan kopplas mot värmepump för att ge signal om att alternativ värmekälla är igång. Tror den plintstyrnignen på IVTn heter "prioritera tillskott".
Fråga 3.
Hur styr jag sedan kalaset?
Jag vill ju få både högre komfort och lägre elkostnader med den här installationen. Men samtidigt vill jag ju inte skruva upp kurva och framledningstemperatur på IVTn så den skulle behöva gå hårdare och med mer patron om vi inte skulle elda en kväll t.ex. med andra ord ska drift med bara IVTn vara en lägre lägstanivå utifall att man inte eldar en kväll. Är det här MR40n kommer in?
Kommentarer kring ekonomin i investeringen aldrig kommer löna sig kan jag säkert tro på om man hade köpt allt nytt. Bara kaminen kostade över €5000 när det begav sig 😱. Just nu ligger mina utlägg på totalt lite över 8000, alltså en högst normal elfaktura sen elpriset dragit iväg.
All input och glada tillrop önskas!
Med vänliga hälsningar
Alexander
Om du verkligen vill spara pengar måste veden vara gratis och du måste elda rätt mycket. Även om du köpt beg utrustning och gör en del av jobbet själv kommer du inte jubla nästa år efter utvärdering är jag rädd 
Har sett dig i andra trådar om vattenmantlade kaminer och du har ganska tråkig inställning till dessa. Varför är dom populära i Tyskland om dom inte hade funkat? Ja, annat klimat och de dockas oftare mot typ gaspannor. Men det betyder väl inte att dom inte funkar här heller.Jonatan79 skrev:
Om du läste mitt inlägg så kanske du kunde förstå att vi redan idag eldar för mysets skull. Men det är ett gammalt hus som inte har öppen planlösning vilket innebär att det blir RIKTIGT varmt o gott i vardagsrummet inte någon annan stans i huset.
Det är också en komfortfråga. Vi kör värmepumpen så pass försiktigt att den inte ska behöva gå med elpatron just för att då blir det riktigt dyrt.
Förbättra klimatskal är jättedyrt
Byta/renovera fönster kostar som en beg. Kamin per fönster
Byta till ny pump är jättedyrt och att addera radiatorarea för att kunna köra lägre framledning är dyrt.
Byta till begagnad vattenmantlad är i sammanhanget billigt.
Det är tråkigt att vara realist ibland. Ni har väl luftvattenpump som värmer alla rum? Om vi får normala elpriser eller något över det normala i vinter kommer din värmepump värma billigare än veden om du köper den.A Alexander Viksten skrev:Har sett dig i andra trådar om vattenmantlade kaminer och du har ganska tråkig inställning till dessa. Varför är dom populära i Tyskland om dom inte hade funkat? Ja, annat klimat och de dockas oftare mot typ gaspannor. Men det betyder väl inte att dom inte funkar här heller.
Om du läste mitt inlägg så kanske du kunde förstå att vi redan idag eldar för mysets skull. Men det är ett gammalt hus som inte har öppen planlösning vilket innebär att det blir RIKTIGT varmt o gott i vardagsrummet inte någon annan stans i huset.
Det är också en komfortfråga. Vi kör värmepumpen så pass försiktigt att den inte ska behöva gå med elpatron just för att då blir det riktigt dyrt.
Förbättra klimatskal är jättedyrt
Byta/renovera fönster kostar som en beg. Kamin per fönster
Byta till ny pump är jättedyrt och att addera radiatorarea för att kunna köra lägre framledning är dyrt.
Byta till begagnad vattenmantlad är i sammanhanget billigt.
Jag har själv funderat på att docka en vattenemantlad kamin med tank men såg ingen vinst i det tyvärr.
Medlem
· Stockholm
· 4 252 inlägg
"Förbättra klimatskal är jättedyrt
Byta/renovera fönster kostar som en beg. Kamin per fönster
Byta till ny pump är jättedyrt och att addera radiatorarea för att kunna köra lägre framledning är dyrt."
Du vet ju redan vad du ska göra!
Varför försöker du övertyga oss om att övertyga dig om dåliga lösningar?
Skärp dig och ta på dig snickarbyxorna.
Jag ser gärna följdfrågor som: Hur isolerar jag bäst en gammal tegelkåk osv.
/Workingclasshero
Byta/renovera fönster kostar som en beg. Kamin per fönster
Byta till ny pump är jättedyrt och att addera radiatorarea för att kunna köra lägre framledning är dyrt."
Du vet ju redan vad du ska göra!
Varför försöker du övertyga oss om att övertyga dig om dåliga lösningar?
Skärp dig och ta på dig snickarbyxorna.
Jag ser gärna följdfrågor som: Hur isolerar jag bäst en gammal tegelkåk osv.
/Workingclasshero
Yes. Vi har en vit Optima 900 med 290aw från 2005. När man dimensionerade anläggningar för 18 år sedan så underdimensionerade man en aning och förlitade sig mer på elpatron vi kallt väder.Jonatan79 skrev:
Det är tråkigt att vara realist ibland. Ni har väl luftvattenpump som värmer alla rum? Om vi får normala elpriser eller något över det normala i vinter kommer din värmepump värma billigare än veden om du köper den.
Jag har själv funderat på att docka en vattenemantlad kamin med tank men såg ingen vinst i det tyvärr.
Det i kombination med lite för få sektionsradiatorer som dessutom funkar bättre med lite högre framledningstemp ger ett klent lvvp-system som inte klarar värma vårt hus.
Den investeringen är större än en beg. Vattenmantlad kamin.
Om vi vänder på det.Workingclasshero skrev:
"Förbättra klimatskal är jättedyrt
Byta/renovera fönster kostar som en beg. Kamin per fönster
Byta till ny pump är jättedyrt och att addera radiatorarea för att kunna köra lägre framledning är dyrt."
Du vet ju redan vad du ska göra!
Varför försöker du övertyga oss om att övertyga dig om dåliga lösningar?
Skärp dig och ta på dig snickarbyxorna.
Jag ser gärna följdfrågor som: Hur isolerar jag bäst en gammal tegelkåk osv.
/Workingclasshero
"Jag tycker om eld, hur ska jag göra?" 😄
Det är jättemånga spännande grejor man hade kunnat göra på huset för att göra det bättre ur uppvärmnkgnssynpunkt. Men allt kostar 5-10ggr så mycket som en begagnad anläggning med vattenmantlad kamin.
Jag har dessutom inte kunskapen, orken, tiden eller de fysiska förutsättningarna att göra dom stora jobben själv. Men snickra lite VVS är okej för mig.
Ska det vara någon mening med kaminen, så ska den ladda en tank. 10 kW är inte mycket ( 7+3 ) och med 500 liter så kan det gå. Kaminen ska ha en reglering för laddning tank. Det går att få till det med att tanken värmer och när värmen är slut så går VP in och värmer. Inkoppling av tank och VP finns i manualen . Samt att det blir nog att elda en del för att hålla värmen i huset, behövs även ved för kaminen, kanske inte gratis.
Nu säger manualen att VP ska dra lasset runt och en extra yttre värmekälla ska spetsa. I ditt fall så blir det lite baklänges, tanken först och VP som extra.
Nu säger manualen att VP ska dra lasset runt och en extra yttre värmekälla ska spetsa. I ditt fall så blir det lite baklänges, tanken först och VP som extra.
Gercos manual säger 500 liter tank. Så det är ju en självklarhet.J jonaserik skrev:Ska det vara någon mening med kaminen, så ska den ladda en tank. 10 kW är inte mycket ( 7+3 ) och med 500 liter så kan det gå. Kaminen ska ha en reglering för laddning tank. Det går att få till det med att tanken värmer och när värmen är slut så går VP in och värmer. Inkoppling av tank och VP finns i manualen . Samt att det blir nog att elda en del för att hålla värmen i huset, behövs även ved för kaminen, kanske inte gratis.
Nu säger manualen att VP ska dra lasset runt och en extra yttre värmekälla ska spetsa. I ditt fall så blir det lite baklänges, tanken först och VP som extra.
Reglering för laddning ska om jag fattat det rätt kaminen själv lösa. Där sitter en cirkulationspump och en liten elektronikbox med relästyrning och signal till annan värmekälla (oftast till gaspanna, men borde ju gå att använda till LVVP).
Vilken manual refererar du till när du skriver "Nu säger manualen att VP ska dra lasset runt och en extra yttre värmekälla ska spetsa.". Är det ivt optima-manualen?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovera golv i tvättstuga, söker tips!
Golv -
Söker tips på hantverkare/byggfirmor i Västernorrland
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Söker tips angående golv- och taklister
Färg, Måla & Tapetsera -
Söker tips på flexibilitet rör in i gammalt betongrör för dagvatten.
Vatten & Avlopp -
Söker tips: Luddfilter till tvättmaskin med avrinning i diskho
Tvättstuga