Hej,
Jag har en 1,5 plans villa från 1999 med vattenburna element, Nibe fighter 310p värmepanna. Alla element på nedervåningen är varma men alla 5 element på övervåningen är kalla! Förra vintern fungerade värmen på övervåningen utan problem så jag vette katten vad det är som har hänt under sommaren….

Har haft 2 olika rörläggare här som har felsökt på olika sätt men inte kunnat fixa problemet. De har provat:
- Att strypa alla element på nedervåning på termostaten
- Strypa elementen på övervåningen för att få värmen att cirkulera mellan rören på övervåningen
- Tagit bort termostaten och knackat för att se om den fastnat
- Maxat shunt och pump
- Kollat så pannan funkar, har rätt tryck, temperatur m.m.
- Låtit mig laborera med termostaterna på elementen i typ 1v

Efter allt det här har rören till element 1-2 blivit lite varma, element 3-5 är helt kalla. Ökar jag termostaten på element 1 blir själva elementet liiiite varmt men inte tillräckligt för att göra nån minsta nytta, samt att värmeflödet till övriga slingan dör av helt.

Rörläggarna åkte härifrån som frågetecken båda två och sa i efterhand över telefon att de kommit att tänka på varsin teori:
1 - jag kan prova att strypa vattenflödet på nedervåningen
2 - jag behöver spola rent rören på övervåningen

Trots att man är villig att betala är det dock ingen som har tid med det här lilla jobbet på flera veckor, inte ens de som var här kan komma tillbaks innan årsskiftet…. Så man får väl prova själv. Det är ju svinkallt i barnens rum.

Om vi börjar med den lättare av de två förslagen: Vet någon hur jag kan strypa vattenflödet på nedervåningen? Bifogar bild på rör under pannan och vid sidan om pannan. Där ser det ut som att man kan skruva på något men nån specialnyckel, men jag vet inte om det reglerar vattenflödet och i så fall vad det är för nyckel jag behöver köpa…

Extremt tacksam för hjälp!!!

Mvh Marcus
 
  • Värmeanläggning med rör, pump och ventiler under isolerad installation. Oorganiserad, trång utrymme, olika material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör och ventiler för vatteninstallation, märkta anslutningar, väggmonterade, inomhus, under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar, ventilanslutningar, termostatiska radiatorventiler, vägginstallation, avstängningsventil, vattenuppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara ett enrörssystem.

[länk]

[länk]
Hej,

Ja precis, de sade att det var ett enrörssystem. Då förstår jag att det är dem jag ska skruva på för att stoppa flödet, och vet också vilken nyckel jag ska köpa.

TACK Demmpa, sjukt uppskattat! Jag rapporterar resultat efter att jag provat så övriga kan läsa efteråt.
 
Har luftat hela värmesystemet? Om du inte monterat in ett smutsfilter på returen till 310P så är det dags att göra det nu.
 
  • Gilla
minchione
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har luftat hela värmesystemet? Om du inte monterat in ett smutsfilter på returen till 310P så är det dags att göra det nu.
Ja rörmokare nr. 1 luftade först från pannan och sen luftade vi alla element på övervåningen men det gjorde ingen skillnad.
Jag googlade smutsfilter och är väl inte 100% på exakt vart det kan sitta, men jag har letat på rören runtom och kan inte se att det finns något sånt installerat. Sätter det på inköpslistan, tack för tips, uppskattas!!
 
Hej igen,
Fick hem nyckeln idag och stängde av elementvattnet till rören på nedervåningen (tror jag) men det gjorde tyvärr ingen skillnad. Så då blir det väl till att försöka leta reda på någon rörmockare som har tid med att fortsätta felsökningen/spola ur rören. Galet att det ska vara så svårt att få hjälp även om man är benägen att betala!
Tack ändå till er som tagit er tid till att svara och hjälpa.
Mvh Marcus
 
PROBLEM LÖST!

Fick äntligen tag på en tredje rörläggare som kom hit. Han såg att det satt en ”ratt” på handdukstorken på övervåningen. Den var skruvad ner till noll av en tvååring här hemma som brukar skruva på den, vilket strypte hela vattenflödet till elementen på övervåningen!

Badrummet har en egen uppvärmningskälla genom ett värmegolv med elslinga, och eftersom handdukstorken sitter i badrummet trodde jag alltid att den också var frikopplad från husets övriga uppvärmningssystem. Men nej, den är alltså en del av rörslingan och stoppade hela värmeflödet på övervåningen !!

Oroväckande att det behövdes 3 fackmän för att lista ut detta. Jag var otroligt nära att följa deras rekommendationer och betala nån för att spola rent hela systemet och köpa en ny cirkulationspump till pannan. Nästa steg var att byta panna som rörläggare nr. 2 sade. Plussa ihop siffrorna så hade vi väl närmat oss 100.000kr för det här ”problemet”.

Så har du samma problem, se om du har någon handdukstork som är avstängd och börja med att öppna den!

Mvh Marcus
 
  • Gilla
Karlbusen och 4 till
  • Laddar…
M minchione skrev:
PROBLEM LÖST!

Fick äntligen tag på en tredje rörläggare som kom hit. Han såg att det satt en ”ratt” på handdukstorken på övervåningen. Den var skruvad ner till noll av en tvååring här hemma som brukar skruva på den, vilket strypte hela vattenflödet till elementen på övervåningen!

Badrummet har en egen uppvärmningskälla genom ett värmegolv med elslinga, och eftersom handdukstorken sitter i badrummet trodde jag alltid att den också var frikopplad från husets övriga uppvärmningssystem. Men nej, den är alltså en del av rörslingan och stoppade hela värmeflödet på övervåningen !!

Oroväckande att det behövdes 3 fackmän för att lista ut detta. Jag var otroligt nära att följa deras rekommendationer och betala nån för att spola rent hela systemet och köpa en ny cirkulationspump till pannan. Nästa steg var att byta panna som rörläggare nr. 2 sade. Plussa ihop siffrorna så hade vi väl närmat oss 100.000kr för det här ”problemet”.

Så har du samma problem, se om du har någon handdukstork som är avstängd och börja med att öppna den!

Mvh Marcus
Du får dra av alla besöken på 2åringens veckopeng så han lär sig i tid att inte röra ;)
 
  • Haha
minchione
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.