G
Anna_H Anna_H skrev:
Bättre än att bygga makalöst dyr kärnkraft som dessutom är dyr i drift. Batterier och vätgas är billiga i drift.
Var byggs dessa anläggningar för denna "billiga" vätgas?
Budget? Nån länk?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Med smart digital teknik behövs inte trögheten längre. Detta klarar batterier, och även de vattenkraftverk som man moderniserat. De har samtidigt fått ökad effekt.
Med all respekt och inget illa menat Anna, bleib bei deinem Leisten. Och du är inte ensam om det i många av dessa snarlika trådar.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Arg
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Preferenser kan man ha olika. Men frågan är om du kan hala fram något stöd för att politiker är korkade.

...

Det är lätt att avfärda politiska motståndare som lågintelligenta. Men då menar jag att man är osaklig.
Det var du själv som förde detta med "IQ 80" på tal.

Du skrev "Politiker är inte så korkade som de ser ut att vara. Men när dom talar så vänder dom sig till massan. Och måste då hålla retoriken på IQ80-nivå."

Jag upplevde detta som provocerande och indikerande en ren översittarattityd från din sida.

Därav min respons.
 
Var det inte Bengt Westerbergs hjärna som var felprogrammerad enligt någon av kollegorna i politrukbranschen?

D daVinci skrev:
(Bengt Westerberg var det många som ogillade. Men på 80-talet så beskrives hans hjärna som en datamaskin).
 
Anna_H Anna_H skrev:
På en cell ja. Men inte på ett större område. Vår gata är 300 meter lång, se den som en stor solcellspark med idag ca 30-talet anläggningar på 15-35 paneler. Det tar åtminstone någon minut för en snabb molnkant att gå från ena ändan av gatan till den andra. Självklart vore det bäst om vi alla hade ett batteripack i garaget som tog hand om regleringen lokalt. Men det lär inte ske om inte skatteverket ändrar på sina riktlinjer.
Du får läsa på lite om hur en panel och en växelriktare fungerar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag upplevde detta som provocerande och indikerande en ren översittarattityd från din sida.
Hur ser logiken bakom det ut?

Eller var det bara en irrationell känsloupplevelse.
 
R Robert-san01 skrev:
Du får läsa på lite om hur en panel och en växelriktare fungerar.
Är det så att du inte förstår (eftersom du inte tillför något förklaringsvärde) och då hoppas att någon annan skall förstå.

Det där påståenden som du och många andra gör verkar omöjliga att leverera någon fakta och logik bakom. Spelar ingen roll hur man frågar. Det kommer aldrig någon redogörelse.

Och Anna_H's kommentar är synnerligen relevant. Fast man kan ju ta det för ett helt elområde.
Hur ser aggregerad elproduktion ut för alla solpanelerna i området ut.

Jag har förklarat varför det är stabilt med ett normalfördelat brus som inte påverkar frekvens.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Är det så att du inte förstår (eftersom du inte tillför något förklaringsvärde) och då hoppas att någon annan skall förstå.

Det där påståenden som du och många andra gör verkar omöjliga att leverera någon fakta och logik bakom. Spelar ingen roll hur man frågar. Det kommer aldrig någon redogörelse.

Och Anna_H's kommentar är synnerligen relevant. Fast man kan ju ta det för ett helt elområde.
Hur ser aggregerad elproduktion ut för alla solpanelerna i området ut.

Jag har förklarat varför det är stabilt med ett normalfördelat brus som inte påverkar frekvens.
Kan du inte lägga ner dina inlägg i de mer rent eltekniska delarna, om man har någon liten kunskap i ämnet ser man genom och undviker all form av diskussioner med dig i den saken. Du hade något inlägg i denna eller andra trådar kring anslutningar i regionnät vid 30 kV (finns andra som av någon anledning kallar nivån under "spridningsnät" lika enastående) och diverse andra knivskarpa påståenden i saken med all nomenklatur och fackmässiga begrepp helt 100% briljant och rätt.

Du har säkert dina styrkor i analyser finansiellt, geopolitiskt och gud vet vad annat, jag är inte kapabel att bedöma det och följdaktligen undviker jag att bre ut mig där, lyssnar mer och ev lär.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Hej,

För ett tag sedan (2024-01-10) kunde vi läsa att; ”Trelleborgs Elnät inför rörlig avgift som styrs av elpriset”.
https://www.energi.se/artiklar/2024...at-infor-rorlig-avgift-som-styrs-av-elpriset/

Så här förklarar Trelleborgs Elnät förändringen; ”Under det senaste året har Trelleborgs Elnäts kostnader för förlusterna i överliggande nät (stamnät och regionnät) ökat markant, då både Svenska Kraftnät och regionnätsägaren Eon infört en rörlig överföringsavgift som baseras på snittpriset på elbörsen Nordpool under månaden. Därför har Trelleborgs Elnät, som ett av de första lokalnätsbolagen, också infört denna modell gentemot sina kunder.”

Senare så skriver man; ”Den rörliga överföringsavgiften täcker bara nätförlusterna i överliggande nät (regionnät och stamnät). Trelleborg Elnäts kostnader för nätförluster i det egna lokala nätet är mer lättberäknade. – De har ökat något under senare år genom all ny mikroproduktion. Men vi vet ganska väl vad denna landar på och de förlusterna prissäkrar vi och kan lägga in som en fast del i överföringsavgiften, säger Daniel Andrée.”

Man lyfter alltså här fram ”all ny mikroproduktion” som en bidragande orsak till ökade kostnader för nätförluster i det egna lokala nätet.

Vi får se hur andra elnätsbolag beskriver situationen med den förändrade användningen av distributionsnäten byggda för bara en effektriktning (mot huset).

Känner ni till om fler elnätsbolag förändrar sättet att debitera elnäten, på liknande sätt som Trelleborgs Elnät?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

För ett tag sedan (2024-01-10) kunde vi läsa att; ”Trelleborgs Elnät inför rörlig avgift som styrs av elpriset”.
[länk]

Så här förklarar Trelleborgs Elnät förändringen; ”Under det senaste året har Trelleborgs Elnäts kostnader för förlusterna i överliggande nät (stamnät och regionnät) ökat markant, då både Svenska Kraftnät och regionnätsägaren Eon infört en rörlig överföringsavgift som baseras på snittpriset på elbörsen Nordpool under månaden. Därför har Trelleborgs Elnät, som ett av de första lokalnätsbolagen, också infört denna modell gentemot sina kunder.”

Senare så skriver man; ”Den rörliga överföringsavgiften täcker bara nätförlusterna i överliggande nät (regionnät och stamnät). Trelleborg Elnäts kostnader för nätförluster i det egna lokala nätet är mer lättberäknade. – De har ökat något under senare år genom all ny mikroproduktion. Men vi vet ganska väl vad denna landar på och de förlusterna prissäkrar vi och kan lägga in som en fast del i överföringsavgiften, säger Daniel Andrée.”

Man lyfter alltså här fram ”all ny mikroproduktion” som en bidragande orsak till ökade kostnader för nätförluster i det egna lokala nätet.

Vi får se hur andra elnätsbolag beskriver situationen med den förändrade användningen av distributionsnäten byggda för bara en effektriktning (mot huset).

Känner ni till om fler elnätsbolag förändrar sättet att debitera elnäten, på liknande sätt som Trelleborgs Elnät?
Alla elbolag kommer att förändra sin debitering. Effektavgiften ska baseras på den enskilda kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Den ska också vara tidsdifferentierad (tidsindelad). Det betyder att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid. Senast den 1 januari 2027 (EIFS 2022:1) ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en effekttariff.
Jag har fått avisering om att det införs 2025 där jag bor. 2024 är avgiften oförändrad och nätnytta betalas för solel.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Kan du inte lägga ner dina inlägg i de mer rent eltekniska delarna, om man har någon liten kunskap i ämnet ser man genom och undviker all form av diskussioner med dig i den saken.
Ser mest ut som ad hominem det där.

Är det inte ganska talande att det görs svepande påståenden, men när jag synar svamlet är det helt tomt på allt vad sakligt redogörelse heter.

Och jag kan visa att svamlet är grundlöst.

Det du då gör är att leverera ad hominen mot mig och Anna_H som falsifierar svamlet.
GK100 GK100 skrev:
Du hade något inlägg i denna eller andra trådar kring anslutningar i regionnät vid 30 kV (finns andra som av någon anledning kallar nivån under "spridningsnät" lika enastående) och diverse andra knivskarpa påståenden i saken med all nomenklatur och fackmässiga begrepp helt 100% briljant och rätt.
Och därför ska jag inte skriva något?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Man lyfter alltså här fram ”all ny mikroproduktion” som en bidragande orsak till ökade kostnader för nätförluster i det egna lokala nätet.
Det är lite intressant. Inte minst mot bakgrund av detta:
Du kan ha rätt till ersättning för nätnytta från ditt elnätsföretag eftersom du som mikroproducent bland annat bidrar till minskade nätförluster för elnätsföretaget.
Och att nätförlusterna minskar har jag visat tidigare. Men nätbolaget kan alltså inte ta betalt för nätförluster de inte har. Dom borde väl ha skrivit det istället. Nu ser det mest ut som en djupt ohederlig motivation för ändringar i taxa.
 
D daVinci skrev:
Det är lite intressant. Inte minst mot bakgrund av detta:
Och att nätförlusterna minskar har jag visat tidigare. Men nätbolaget kan alltså inte ta betalt för nätförluster de inte har. Dom borde väl ha skrivit det istället. Nu ser det mest ut som en djupt ohederlig motivation för ändringar i taxa.
Hej daVinci

Men är inte elnätsförluster det som faktiskt mäts upp genom en jämförelse av belopp och riktning i alla de elmätare som finns i elnäten?

Elnätsförluster är ju ingenting som man sitter på sin kammare och hittar på. Det är ju något man faktiskt mäter upp.

Om de uppmätta förlusterna i elnäten ökar, är inte det då en ökning av elnätsförlusterna?

Om du har en lång ledning med elmätare i båda ändar.

En elgenerator matar in en eleffekt på 1 000 W i ena änden och det finns en resistiv last som tar ut en eleffekt på 900 W i andra änden.

Innebär inte det att du mätt upp 100 W förluster i ledningen?
 
Redigerat:
D daVinci skrev:
Ser mest ut som ad hominem det där.

Är det inte ganska talande att det görs svepande påståenden, men när jag synar svamlet är det helt tomt på allt vad sakligt redogörelse heter.

Och jag kan visa att svamlet är grundlöst.

Det du då gör är att leverera ad hominen mot mig och Anna_H som falsifierar svamlet.

Och därför ska jag inte skriva något?
Du är helt enkelt för okunnig inget konstigt med det i ett visst område och det är bara just där jag ser det som onödigt att du brer ut dig. Du behöver inte heller göra dig märkvärdig med några begrepp ur retoriken lika lite som du vinner på att kalla något svammel.

Jag tror inte jag sett ett enda inlägg från din sida lite i normal BH-anda dvs kanske hjälpsamt i någon simpel frågeställning någon har. Bara fixering vid någon politisk höger-vänsterskala och så "pris" på allt som förklaring men inget värde.

Vi kan börja en ny lek där du som Robert nämnde kanske kan redogöra för funktionen hos en normal omformare i solelfallen. Vilken princip gäller där sett till de typiskt grundläggande spännings eller strömstyva typerna och hur inverkar det på hur oordnad inkoppling i lokalnäten blir negativ? Ja negativ även i din hemmaarena rent ekonomiskt dimensioneringsmässigt. Och hur vill du lämpligast göra när vi stegar upp och kopplar på regionnätet dvs det du lite oegentligt kallar 30 kV?

Jag väntar inget svar av den enkla anledningen att du som sagt inte vet något om det och inte heller är intresserad av en korrekt genomgång av de mest grundläggande delar man måste börja ett seriöst resonerande från.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.