Vi har Arlo kameror och har nyligen köpt nya batterier till dem. Blev en två pack med laddare från Subtel. Batterierna har hittills uppfört sig ”ok”. Jag har laddat dem några gånger. Sen någon vecka tillbaks har det ena batteriet ”flippat ut”. Trots fulladdat ger det efter endast ett par dagar signaler (push mail) att laddning är låg och dessutom typ 20st om dagen där jag tidigare endast fått en…,Då jag gått in och kollat % (via appen) visar den omväxlande nedåt 10% men när jag nu åter kollade på em visar den 84%…vad kan ha hänt?
 
Efter ett par timmar visar appen nu istället 31%….
 
Och indikatorn fortsätter att pendla upp o ned…
 
Har du använt uppladdningsbara tidigare. Har märkt att viss elektronik fungerar bättre med vanliga engångs som ger 1,5V, där laddningsbara har lägre spänning runt 1,2V byggs med 2V celler i serie. Så en dålig cell kan vara orsaken.
 
A AndersS skrev:
Har du använt uppladdningsbara tidigare. Har märkt att viss elektronik fungerar bättre med vanliga engångs som ger 1,5V, där laddningsbara har lägre spänning runt 1,2V byggs med 2V celler i serie. Så en dålig cell kan vara orsaken.
Absolut, det ska vara motsvarande batteri som ”originalet” d v s uppladdningsbara
 
Om du skiftar batteriet mellan kamerorna, för visst var det flera?
Då märker du om det är kamera eller batteriproblem
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
S sepani skrev:
Absolut, det ska vara motsvarande batteri som ”originalet” d v s uppladdningsbara
"Motsvarande" är inte sällan sämre än original. Låter som ett batterifel, antingen dåliga celler eller inkompatibla på något sätt så kamerorna inte kan avgöra laddstatus.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
hsd
Att komma ihåg är
Vissa apparater har inställningar för vilken batterityp som används, exempelvis digital kameror kan oftast sättas för olika batterityper
Detta enbart för att beroende på på batterityp så råder olika spänningar beroende på återståcende kapacitet
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
S sepani skrev:
Absolut, det ska vara motsvarande batteri som ”originalet” d v s uppladdningsbara
Även om motsvarande/kompatibla batterier ofta fungerar lika bra tänker jag att det är större risk för enstaka dåliga celler, dålig QC i fabriken etc. när man köper kompatibla batterier. Kan ju vara BMS'et som är kasst också. För visst har alla såna batterier BMS?

Men som redan föreslagits, byt placering på batterierna så märker du om det verkligen är batteriet eller ev. kameran som är kass.
 
Intressant att höra vad du kommer fram till.
Jag har exakt den uppsättningen från Subtel, och har inte några problem ännu i alla fall (köpte i mars 2023).
Men gör som föregående tipsat om, flytta batteriet.
I annat fall bör du kunna åberopa garanti, även om det kanske är mer krångel än att bara köpa ett nytt batteri.
 
A AndersS skrev:
Om du skiftar batteriet mellan kamerorna, för visst var det flera?
Då märker du om det är kamera eller batteriproblem
Testade- det är batteriet! Fann även ut att batteriet kan ha laddats med min ”gamla” adapter (av familjen) och alltså inte den som följde med de nya batterierna. Kan det vara orsaken? Den nya har en USB kontakt o den gamla en 220 kontakt
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
S sepani skrev:
Kan det vara orsaken?
Troligvis inte.
Adaptern har ingen intelligens i sig, och det är långsökt att den skulle orsaka detta.
Jag tror mer på ett batteri som inte har hållit måttet.
Men bra att du löste det, och återkopplade.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Troligvis inte.
Adaptern har ingen intelligens i sig, och det är långsökt att den skulle orsaka detta.
Jag tror mer på ett batteri som inte har hållit måttet.
Men bra att du löste det, och återkopplade.
Tänker att jag provar ta bort och lägga till enheten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.