Hejsan

Vi installerade en Thermia Calibra 3-12 (inverter) i augusti/september 2023. Den har fungerat helt OK men efter första vintern lutar det åt att vi behöver borra ett ytterligare och/eller djupare hål. Det fanns ingen dokumentation om djupet.

Hur som, så bilderna under specifikt framledning/retur och börvärde. Tidigare ligger dessa jämt, möjligen någon gång de gjort ett hopp men nu kör den finsk tango..

• Skärmdump av värmepumpens gränssnitt som visar temperaturkurvor med avvikelse i framledning och retur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termisk bild av värmepumpens temperaturdiagram med värden för tappvatten.
    Skapa konto
  • Graf som visar ojämn framledning/retur för Thermia Calibra värmepump över tid.
    Skapa konto
  • Skärmvisning av värmepumpens klimatdiagram med temperaturkurva och noteringen 6.2°C utomhus.
    Skapa konto
  • Display för värmesystem som visar temperaturkurvor för framledning och retur med oregelbundna variationer.
    Skapa konto
De där spikarna är väl när den värmer varmvattenberedaren?

useless useless skrev:
De där spikarna är väl när den värmer varmvattenberedaren?
Fast vad jag ser så har det inte producerats något varmvatten under perioden som visas?

Thermia kör med en väldigt speciell typ av reglering, med olika fasta "växlar" för att styra kapaciteten på kompressorn. Det ger absolut viss svängighet i regleringen i många fall.

J Josth skrev:
Thermia kör med en väldigt speciell typ av reglering, med olika fasta "växlar" för att styra kapaciteten på kompressorn. Det ger absolut viss svängighet i regleringen i många fall.
Tack för svar.

Jag är ändå inte helt med för jag förstår inte innebörden, ekonom som jag är. :)

Men är det vanligt förekommande vid lägre varvtal/varmare temp ute, då jag inte sett något liknande sen installationen?

Bästa svaret

Precis, det blir då större relativ svängighet i regleringen när det blir milt ute och den kör på bara de lägsta växlarna och on/off.

• Gilla
Snubben123
  • Laddar…
J Josth skrev:
Precis, det blir då större relativ svängighet i regleringen när det blir milt ute och den kör på bara de lägsta växlarna och on/off.
Tack!

Då kan jag återgå till att hantera vattnet som rinner in mellan tak/murstock vid regn 🙃

S Snubben123 skrev:
Fast vad jag ser så har det inte producerats något varmvatten under perioden som visas?
Det börjar bli lite varmare ute så
S Snubben123 skrev:
Tack!

Då kan jag återgå till att hantera vattnet som rinner in mellan tak/murstock vid regn 🙃
Varför måste du borra djupare?Fungerar inte värme/varmvatten som det ska?

• Gilla
Snubben123
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det börjar bli lite varmare ute så

Varför måste du borra djupare?Fungerar inte värme/varmvatten som det ska?
När det var som kallast i vinter så gick den på patron. Det kombinerat med att vi kommer utöka huset med 20kvm + 50kvm så behöver den kunna trycka ut mer värme. Calibra klarar det men hålet orkade inte med huset i vintras, så tvek att det klarar när den ska värma än mer yta.

Tänker jag fel?

Blir ju betydligt mer el-patron då om man bygger ut huset och den redan nu kör el-patronen när det är kalt på vintern. Men man kan ju även be någon återförsäljare räkna på det så man kan väga det mot kostnaden för ett extra borrhål.

J Josth skrev:
Blir ju betydligt mer el-patron då om man bygger ut huset och den redan nu kör el-patronen när det är kalt på vintern. Men man kan ju även be någon återförsäljare räkna på det så man kan väga det mot kostnaden för ett extra borrhål.
Japp, har tagit kontakt med dom och dom kommer hit om ett par veckor där vi ska gå genom alltihopa. :)

Tack för alla svar, uppskattar det verkligen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.