Hejsan
Vi installerade en Thermia Calibra 3-12 (inverter) i augusti/september 2023. Den har fungerat helt OK men efter första vintern lutar det åt att vi behöver borra ett ytterligare och/eller djupare hål. Det fanns ingen dokumentation om djupet.
Hur som, så bilderna under specifikt framledning/retur och börvärde. Tidigare ligger dessa jämt, möjligen någon gång de gjort ett hopp men nu kör den finsk tango..
Vi installerade en Thermia Calibra 3-12 (inverter) i augusti/september 2023. Den har fungerat helt OK men efter första vintern lutar det åt att vi behöver borra ett ytterligare och/eller djupare hål. Det fanns ingen dokumentation om djupet.
Hur som, så bilderna under specifikt framledning/retur och börvärde. Tidigare ligger dessa jämt, möjligen någon gång de gjort ett hopp men nu kör den finsk tango..
Tack för svar.J Josth skrev:
Jag är ändå inte helt med för jag förstår inte innebörden, ekonom som jag är.
Men är det vanligt förekommande vid lägre varvtal/varmare temp ute, då jag inte sett något liknande sen installationen?
Det börjar bli lite varmare ute såS Snubben123 skrev:
Varför måste du borra djupare?Fungerar inte värme/varmvatten som det ska?S Snubben123 skrev:
När det var som kallast i vinter så gick den på patron. Det kombinerat med att vi kommer utöka huset med 20kvm + 50kvm så behöver den kunna trycka ut mer värme. Calibra klarar det men hålet orkade inte med huset i vintras, så tvek att det klarar när den ska värma än mer yta.V växelventil skrev:
Tänker jag fel?
Blir ju betydligt mer el-patron då om man bygger ut huset och den redan nu kör el-patronen när det är kalt på vintern. Men man kan ju även be någon återförsäljare räkna på det så man kan väga det mot kostnaden för ett extra borrhål.
Japp, har tagit kontakt med dom och dom kommer hit om ett par veckor där vi ska gå genom alltihopa.J Josth skrev:
Tack för alla svar, uppskattar det verkligen!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Luftvärmepump/AC Panasonic beter sig lite underligt.
Värmepumpar -
Varför skruvar spiroröret upp sig?
Ventilation -
Thermia Atria Optimum Luft/Vatten beter sig märkligt
Värmepumpar -
Har nån en aning om varför min dc fläkt beter sig såhär? f370 Nibe larm 51 "LP Larm"
Värmepumpar -
Duschblandare beter sig underligt. Varför? Åtgärd?
Badrum