Har köpt 2 trappdimrar på Jula artnr: 400341. När jag bytte ut den ena och den gamla trappkopplinge var kvar i ena änden fungerade allt bra, bra ljus gick at dimra. Men när jag sedan kopplade in den andra så får jag svag ljuststyrka och vid fullt pådrag på båda slocknar ljuset helt.

Dimmerna är enl återförsäljaren fungerande till både 230V och lågvoltshalogen. Jag har en 230v halogen armatur.
 
Vanliga trappdimmrar kan man bara ha en i en ände och en vanlig trappkastare i den andra. Vill man dimmra i bägge ändar får man ta till andra lösnainga, tex en lite dosdimmer.
 
Fotografen skrev:
Vanliga trappdimmrar kan man bara ha en i en ände och en vanlig trappkastare i den andra. Vill man dimmra i bägge ändar får man ta till andra lösnainga, tex en lite dosdimmer.
Vad är en dosdimmer?
 
Jag har sett hänvisningar till dosdimmrar ibland men inte riktigt förstått vad det är..
Är det en maskin som används tillsammans med två vanliga trappbrytare?
Hur reglerar jag då ljusstyrkan?

/ Fredrik
 
Det ska vara återfjädrande knappar (typ sådana som finns i hyreshustrappuppgångar) och ett kort tryck tänder och släcker, ett långt tryck dimmar upp och nästa långa tryck dimmar ner, typ

Dos dimmer är väl ett konstigt utryck, det är en elektrist mojäng som styr lampor med hjälp av flera brytare, och den ryms i en normal apparatdosa, bakom en av brytarna.

Protte
 
Ok, låter intressant.

Nu förstår jag bättre.

/ Fredrik
 
Det finns att köpa återfjädrings-fjädrar till de flesta vanliga strömbrytare (åtminstonde Eljo och Elko), så att de kan användas med dosdimmers. Cla Ohlsson säljer en billig (vet inte om den är bra, har själv 2 i bänkbel i köket, funkar hittils). Det finns dyrare "proffsigare" varianter hos elfackhandeln eller hos en del nätbutiker. Köper man på clas olsson så följer det med fjädrar till Eljo och Elko brytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.