Hej,

nu behöver vi verkligen hjälp. Vi brukar koppla ihop lampor och andra enklare installationer själva utan problem men den här gången går vi bet och behöver hjälp.

Vi bor i ett hus från 1970 och ur vardagsrumstaket har det stuckit ut tre sladdar; en brun, en grön och en vit. Vi har testat med sån där penna och den vita är inte strömförande (=jord?). Idag skulle vi koppla in en lampkontakt vilket inte var så svårt. Problemet nu är att det inte funkar, lampan lyser inte när vi kopplar i lampsladden. Där är ström i sladden men ändå lyser inte lampan. Varför?

Vi har såklart redan testat i ett annat lamputtag och där lyser lampan så den funkar :)

Ytterst tacksamma för svar från er som kan ha en gissning eller vetskap om vad felet är!
 
Jag gissar att det är ett uttag som styrs av en strömbrytare? Hur många knappar? Är det en kronbrytare? Oftast finns det nog ingen jord i ett sånt uttag från 70-talet, och gör det det är den oftast inte vit, utan röd eller gulgrön. Lägg upp en bild på sladdar och strömbrytare om ni kan.
Vad är det för uttag ni kopplar in? Bild!

Chansa inte med kopplingarna om ni inte vet vad som är vad!
 
Framförallt så blir en felkopplad jord direkt, akut livsfarlig, så testa inte mer! Lampans hölje blir strömförande om du kopplar jorden fel, och just den här lampan kanske inte har några beröringsbara metalldelar, men om några år kanske någon in en annan armatur med metallhölje, och dör.

Till en lampa går det en tråd som för ström till lampan, den kallas tändtråd, den manövreras av strömbrytaren på väggen. Tändtråden håller en spänning på 230V mot jord. använder du en spänningsprovare så kan du se vilken tråd som är tändtråd. En tändtråd kan ha alla möjliga färger, regeln är bara att den inte skall ha någon av de "reserverade färgerna".

Ström leds bort från lampan vi en tråd som kallas nollan, den har ingen spänning mot jord. EN tråd som inte ger indikering på din spänningsprovare KAN vara nollan, men det är inte en tillräcklig test för att avgöra saken. I moderna installationer skall nollan vara blå, men det började men med under 70 talet, många installationer från tidigt 70 tal använder andra färger för nollan.

Och så har man ofta en skyddsjord mer i kopplingen, oftast inte på tidigt 70 tal, såvida det inte är i ett badrum, källare eller ev. i köket. Skyddjord skall idag vara gröngul, alltså randig. Den randiga gröngula färgen får under inga omständigheter någonsin användas för annat ändamål än skyddsjord.

Skyddsjorden har kontakt med höljet på lampan eller apparaten, den skall leda bort ström om det blir fel på apparaten. Efterssom den internt i lampan är kopplad till beröringsbara delar så är det jätteviktigt att den inte är felkopplad, då blir lampan strömförande och direkt livfarlig.

I äldre installationer var det vanligt att man hade så kallad "kronkoppling", det innebär att man har en dubbeströmbrytare med ex. två knappar på väggen, som kan tända olika delar av en taklampa (numera får vi samma funktion med en dimmer). Det innebär att det går två tändtrådar från brytaren på väggen till lampan. Då måste man ha en lampkontakt som är avsedd för detta, moderna lampkontakter brukar inte kunna kronkopplas.

På beskrivningen misstänker jag att ni har en kronkopplad takanslutning. Var det så att ni fick indikering på spänning i både den bruna och gröna tråden? bryts båda om ni slår av brytaren på väggen?

I så fall kan ni använda vilken som helst av dem som tändtråd i kontakten, isolera den andra som ni inte använder. Och koppla den vita som nolla. Lämna jordanslutningen i kontakten oanvänd.

Om ni har två trådar som det inte finns spänning på så blir det genast vanskligare att veta vad som är vad, och man FÅR inte chansa.

Då måste man öppna lite dosor och undersöka vilken tråd som går vart.
 
Tack snälla för era svar! Jag ska se om jag får det här med bilder att funka.

Först och främst. Det är en penna liknande den här vi har, jag antar att det är en spänningsprovare, hempularen?

provare.jpg

Här är bild på sladdarna som kommer från taket, bortse från att det kommit lite vit färg på de, de är alltså grön, brun och vit.

IMG_1094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi slår på strömbrytaren på väggen visar spänningsprovaren att det är ström i den bruna och den gröna, inte den vita. När vi slår av igen reagerar inte spänningsprovaren.

IMG_1096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är strömbrytaren, det är den till höger som styr taklampan i vardagsrummet. Men jag kom just på att på motsatt sida av rummet sitter ytterligare en strömbrytare, den har tre knappar, och en av de knapparna styr också taklampan. Vi använder aldrig de eftersom den ena styr ett lamputtag på väggen som inte används, den andra styr aktuell taklampa som ska installeras och den tredje belysningen på altan som heller aldrig används. Kan det ha varit så enkelt att ena strömbrytaren var på och den andra av?! Nää, så funkar det väl ändå inte? Vi har ju så på flera ställen i huset och strömbrytarna funkar ju oberoende av varandra.

Slutligen är här bilden på lamputtaget vi kopplade in.
IMG_1097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som förbryllar oss är att det är ström i sladden, pennan både tjuter och lyser när man håller den intill sladden men lampan lyser inte.
 
Hempularen, nu har jag läst ditt inlägg igen och den här gången uppenbarligen mer noggrant. Det är precis som du säger, vi har två strömförande kablar som båda bryts när vi slår av strömbrytaren.

Så om vi då isolerar den ena (virar in i eltejp och låter vara eller hur isolerar man?), så sätter vi den andra i ett av de två hålen på lamputtaget men ska vi då sätta den vita i det andra hålet och låta "jordhålet" vara tomt? Blir det rätt då?
 
Nej, detta är en spänningsdetektor, inte en spänningsprovare. En spänningsdetektor kan ge utslag även om ledaren inte är spänningssatt. Det kan räcka att en annan ledare i samma installationsrör är spänningssatt för att det ska "läcka över" lite ofarlig spänning i den andra ledaren, tillräckligt för att få spänningsdetektorn att reagera.

Så det kan vara den andra ledaren som är tändtråden här.

Har det suttit en lampa där förut? Då kan ni koppla in det nya lamputtaget likadant. Om inte måste ni titta i dosor etc för att reda ut vad varje ledare har för funktion. Det går även att mäta sig fram, men då endast med antagandet att det inte finns en skyddsledare framdragen till takuttaget. Att det finns en trappkoppling hör spelar ingen roll, det bara komplicerar utredningen lite. Det kan vara så att det ursprungligen har varit en kronkoppling till takuttaget, dvs två vippor i samma strömbrytare som båda styr taket. Något som senare ägare kan ha gjort om precis hur som helst.

Jag antar att rummet har ojordade uttag för övrigt? I så fall ska även lamputtaget vara ojordat, inte jordat som det på bilden.
 
Ni får nog bryta strömmen, helst i hela huset om ni inte är säkra på hur det är kopplat, och sedan skruva ner strömbrytarna för att se om ni kan lista ut vilken tråd som går vart.

Återigen, se till att ni vet vad ni håller på med eller kalla in någon som vet!
 
De tidigare ägarna var de som byggde huset och här satt ett vävtak när vi flyttade in. De hade en taklampa men uppenbarligen inget uttag, jag antar att de hade direktkopplat lampan. Vi är tämligen säkra på att de tidigare ägarna inte ändrat på något, de sålde oss ett ganska orört 70-talshus.

Lampströmbrytaren jag tog kort på styr två olika taklampor, en i vardagsrummet och den andra i allrummet, bara en spaljé skiljer rummen åt.
 
Redigerat:
Nu har vi pratat med en elektriker och vi fick samma svar som från hempularen. En av de färgade sladdarna är nu isolerad, den andra och den vita sitter i lamputtaget och lampan lyser :)
 
Är det någon mer än jag som tycker att det saknas en armaturdosa och att ledarna ligger lösa ovan gips.
 
  • Gilla
zelicx
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
Är det någon mer än jag som tycker att det saknas en armaturdosa och att ledarna ligger lösa ovan gips.
Ja, ser ut som att det är ett paneltak ovan och där sitter det säkerligen en dosa/rörutlopp men det nya hålet i gipsen har hamnat en aningens snett i förhållande till dosan/rörutloppet.
 
Jag tycker mig skymta en dosa i överkant till vänster om vit fk i trätaket..
Som sagt dåligt centrerad i gipsen
 
Glufsglufs skrev:
Ja, ser ut som att det är ett paneltak ovan och där sitter det säkerligen en dosa/rörutlopp men det nya hålet i gipsen har hamnat en aningens snett i förhållande till dosan/rörutloppet.
Exakt så är det, det blev snett när det gipsades. Kameravinkeln hjälper inte till heller, det är snett men hålet är fullt synligt när man tittar underifrån :)
 
Redigerat:
Iofs. kul att ni fått det att fungerar. Men jag blir lite illa till mods över att ni kopplat utan att det är helt utrett absolut säkert, vilka trådar som är vilka. Nu har jag iofs svårt att se att den nuvarande kopplingen skulle kunna vara farlig. Men...

Grundprincipen när man kopplar med el, är att inte koppla ihop något som man inte vet absolut tvärsäkert att det är rätt. Och när man är tvärsäker så funderar man ett varv till på vad som är fel. De får helt enkelt inte finnas några tveksamheter om att det är rätt innan man slår på strömmen igen.

Här finns en tveksamhet, och det känns otrevligt. För den där andra tråden var uppenbarligen inte en krontändtråd då.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Synd att det är fel lamputtag som du har användt
ett jordat istället för ojordat
Aja Baja!!!!!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.