2 313 läst · 23 svar
2k läst
23 svar
Varför löser jordfelsbrytaren ut, Nibe F370
Inget vatten där. Har tagit bort det mesta som går 😊.E Emanuel01 skrev:
I min tidigare kåk i Göteborg hände det flera ggr att jag vaknade med kallare hus än önskat därför att en utomhusgrenkontakt till julbelysning utlöst jordfelsbrytaren.pacman42 skrev:
När man sover märker man inte att strömmen bryts....när man vaknar och drar av sig täcket är det " men f*n vad kallt,inte nu igen" typ 🙁
Kontakten sitter på kretskortet uppe till vänster i kylmodulen, vill du så kan du ta bort den själv så slipper du köra på elpatronen under helgen om du inte får tag på en tekniker idag 🙃D Drudde skrev:
Jag vaknar alltid när strömmen går, ventilationen och cirkulationspumpen (elementen) tystnar. Jag märker inte att de är igång, men jag märker när de inte är igång längre.D Dilato skrev:I min tidigare kåk i Göteborg hände det flera ggr att jag vaknade med kallare hus än önskat därför att en utomhusgrenkontakt till julbelysning utlöst jordfelsbrytaren.
När man sover märker man inte att strömmen bryts....när man vaknar och drar av sig täcket är det " men f*n vad kallt,inte nu igen" typ 🙁
Hej, trist när det inte funkar.D Drudde skrev:
Så här skrev Nibe till mig när jag frågade dem. Och det visade sig vara rätt svar. Funkade när reparatören bytte värmaren.
Hoppas du hittar felet.
Nibes svar:
"Det är med stor sannolikhet värmaren på förångaren som det är kortslutning i. Det görs en kontroll på den vid uppstart.
Det går att köra pannan utan fläkt (kompressorn stannar också), då blir det en ren elpanna."
Tack!J joeberg2000 skrev:Hej, trist när det inte funkar.
Så här skrev Nibe till mig när jag frågade dem. Och det visade sig vara rätt svar. Funkade när reparatören bytte värmaren.
Hoppas du hittar felet.
Nibes svar:
"Det är med stor sannolikhet värmaren på förångaren som det är kortslutning i. Det görs en kontroll på den vid uppstart.
Det går att köra pannan utan fläkt (kompressorn stannar också), då blir det en ren elpanna."
Ytterligare lite säker på det nu då 😊👍.
Försäkring tar allt och jag kommer nog få tag på elpatronerna idag 😊👍.
God helg!
/Daniel