Köpt en gammal träsvarv 380V. Har ett 5 poligt uttag (tre faser, nolla och skyddsjord) där den ska kopplas in på. Upptäckte en skada på kabeln till maskinen och även på kontakten. Köpte ny 5 polig kontakt. Skruvade isär för att byta kontakt och ser då att kabeln från maskinen är 4trådig. Brun, svart, blå och gulgrön vilka är kopplade som tre faser och jord. Blå som i min värd är nolledare är alltså en av faserna. Finns alltså ingen nolledare. Är detta normalt?
mvh
 
  • Elektrisk anslutning, kablar, skruvmejsel, kopplingsschema, monteringsarbete, otydlig fokus, arbetsbänk, installering eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja. Blå är inte nolla här utan en fas.
 
  • Gilla
Lm27
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Ja. Blå är inte nolla här utan en fas.
Behövs ingen nolla från maskinen? Har ju fem trådar till honurtaget på väggen.
 
L Lm27 skrev:
Finns alltså ingen nolledare. Är detta normalt?
Helt normalt. En trefasmotor använder ingen nolla och färgerna kan användas hursomhelst så utifrån färgen kan du inte dra några säkra slutsatser.
 
  • Gilla
Lm27
  • Laddar…
L Lm27 skrev:
Behövs ingen nolla från maskinen? Har ju fem trådar till honurtaget på väggen.
Vad skulle du använda den till?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Helt normalt. En trefasmotor använder ingen nolla och färgerna kan användas hursomhelst så utifrån färgen kan du inte dra några slutsatser.
S stugan_i_skogen skrev:
Vad skulle du använda den till?
Är ingen expert på el. Trodde att nolla alltid behövdes. Blir lite nyfiken! Vad är skillnaden? Ingen nolla till trefasmotor men nolla till t.ex 3fas spis?
 
RoTe
L Lm27 skrev:
Är ingen expert på el. Trodde att nolla alltid behövdes. Blir lite nyfiken! Vad är skillnaden? Ingen nolla till trefasmotor men nolla till t.ex 3fas spis?
Du behöver bara nolla om du ska ha enfaslaster, alltså 230V.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L Lm27 skrev:
Är ingen expert på el. Trodde att nolla alltid behövdes. Blir lite nyfiken! Vad är skillnaden? Ingen nolla till trefasmotor men nolla till t.ex 3fas spis?
Läs på om Delta och Y-koppling av olika laster 😉
 
  • Gilla
Lm27
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Läs på om Delta och Y-koppling av olika laster 😉
Håller mig nog till det jag behärskar. Att jobba med trä. Att byta kontakt klarar jag men blev lite fundersam när jag såg att kabeln till maskinen saknade nolla. Vill ju inte att något ska bli galet!
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
L Lm27 skrev:
Trodde att nolla alltid behövdes.
Nej inte vid rena trefaslaster.
L Lm27 skrev:
Vill ju inte att något ska bli galet!
Klokt att fråga här när man är osäker. 👍
 
  • Gilla
Lm27 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.