Hej,

Bor i en bostadsrättsförening där el ej ingår.

Har bott i lägenheten sedan 2013 och aldrig betalat för någon el. Jag är ganska säker på att elnätsföretaget aldrig installerat någon anläggning hos mig när man drog in en ny serviskabel till fastigheten 2008.

Kan det vara så att varken fastigheten eller jag står för elen som förbrukas utan det går direkt på elnätsföretagets ledning och ej kan debiteras pga av ingen påkopplad anläggning?

Se bilden, verkar som att mätartavla finns utan att elnätsföretaget varit på plats och installerat mätare.

Vem betalar elen är min fråga?
 
  • Elcentral med säkringar, jordfelsbrytare och huvudströmbrytare, samt kabel på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
lindevall.094 och 4 till
  • Laddar…
Har du pratat med styrelsen? Varför installerades en mätartavla om det aldrig sattes dit någon mätare? För att tala om vem som betalar måste man ta reda på var servisen till din lägenhet är ansluten. Det kan vara föreningen som ovetandes betalar. Det kan också vara någon av dina grannar som ensam betalar. Mindre troligt men inte omöjligt är att du är ansluten utanför någon mätare och ovetande gör dig skyldig till olovlig kraftavledning.
 
  • Gilla
lindevall.094 och 1 till
  • Laddar…
Är den delen av anläggningen över huvud tagit i bruk? Mätartavlan är märkt D6 och om märkningen stämmer sitter det flera mätare i anläggningen.
 
RoTe
För övrigt totalt värdelöst med separata abonnemang för varje lägenhet, bättre och billigare med ett för BRFen sedan interndebitering för varje medlem.
 
  • Gilla
  • Älska
Thomas Buskhagen och 12 till
  • Laddar…
Kan det vara så att föreningen år 2008 har ändrat från separata lägenhetsabonnemang till ett gemensamt abonnemang men inte blivit färdiga med installationen av mätare och det hela har glömts bort? Om det är vad som skett är det föreningen som betalar din el.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Är mätartavlan i bruk? Blir det mörkt i lägenheten om du slår av huvudbrytaren?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Är mätartavlan i bruk? Blir det mörkt i lägenheten om du slår av huvudbrytaren?
Om jag slår av huvudbrytaren blir det mörkt i lägenheten
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kan det vara så att föreningen år 2008 har ändrat från separata lägenhetsabonnemang till ett gemensamt abonnemang men inte blivit färdiga med installationen av mätare och det hela har glömts bort? Om det är vad som skett är det föreningen som betalar din el.
Nej, alla har egna anläggningar i sina lägenheter och betalar sin el själva. Kan det vara så att det är frågan om olovlig kraftavledning. Det var fortum tidigare nu ellevio som äger nätet. Kan det bara glömts bort?
 
H Hanssons1 skrev:
Om jag slår av huvudbrytaren blir det mörkt i lägenheten
Även om jag drar i propparna blir det mörkt
 
A Avemo skrev:
Kan det vara så att föreningen år 2008 har ändrat från separata lägenhetsabonnemang till ett gemensamt abonnemang men inte blivit färdiga med installationen av mätare och det hela har glömts bort? Om det är vad som skett är det föreningen som betalar din el.
Och om det är föreningen så betalar man sin egen..... Och alla andras.

Så om man själv är sparsam så kan man ge sig fan på att andra inte är det :D
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H Hanssons1 skrev:
Nej, alla har egna anläggningar i sina lägenheter och betalar sin el själva. Kan det vara så att det är frågan om olovlig kraftavledning. Det var fortum tidigare nu ellevio som äger nätet. Kan det bara glömts bort?
Något som förekommer är att föreningen har ett abonnemang gentemot elleverantören. Sedan debiteras alla medlemmar för sin förbrukning av föreningen. Jag tror att det blir lägre fasta avgifter på det viset. Därför har föreningar ibland ändrat till detta system. Min fundering var om detta skett men inte riktigt färdigställts 2008 när mätartavlan sattes upp. Vet du om dina grannar debiteras el från föreningen eller elleverantören? Det blir ju ingen nämnvärd skillnad i praktiken.

Någon har ju bevisligen glömt bort något. Om du har ambitionen att det skall bli rätt är det ju bara att prata med styrelsen som första steg.
 
  • Gilla
Bygggumman och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Något som förekommer är att föreningen har ett abonnemang gentemot elleverantören. Sedan debiteras alla medlemmar för sin förbrukning av föreningen. Jag tror att det blir lägre fasta avgifter på det viset. Därför har föreningar ibland ändrat till detta system. Min fundering var om detta skett men inte riktigt färdigställts 2008 när mätartavlan sattes upp. Vet du om dina grannar debiteras el från föreningen eller elleverantören? Det blir ju ingen nämnvärd skillnad i praktiken.

Någon har ju bevisligen glömt bort något. Om du har ambitionen att det skall bli rätt är det ju bara att prata med styrelsen som första steg.
Vi har ingen gemensam el, grannarna betalar el via elnätsleveeantören direkt. Min misstanke är att detta är el som ingen bekostar förutom elnätsleverantören. Alltså en förlust för elnätet
 
  • Gilla
Hans-Gösta Hansson
  • Laddar…
H Hanssons1 skrev:
Min misstanke är att detta är el som ingen bekostar förutom elnätsleverantören.
Visst kan det vara så. Men föreningen lär ju ha ett eget abonnemang också. För tvättstuga, belysning i trapphus mm. Något har blivit fel någon gång. Allt du vet säkert är ju att någon annan betalar. Vill du att det fortsätter så är det förmodligen bäst att inte gräva vidare.
 
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
H Hanssons1 skrev:
Hej,

Bor i en bostadsrättsförening där el ej ingår.

Har bott i lägenheten sedan 2013 och aldrig betalat för någon el. Jag är ganska säker på att elnätsföretaget aldrig installerat någon anläggning hos mig när man drog in en ny serviskabel till fastigheten 2008.

Kan det vara så att varken fastigheten eller jag står för elen som förbrukas utan det går direkt på elnätsföretagets ledning och ej kan debiteras pga av ingen påkopplad anläggning?

Se bilden, verkar som att mätartavla finns utan att elnätsföretaget varit på plats och installerat mätare.

Vem betalar elen är min fråga?
1. Vad står det i ditt kontrakt/avtal med bostadsrättsföreningen? Att hushållselen ingår i månadsavgiften eller att det inte gör det?

2. Skrev du på något elabonnemang för din lägenhet när du flyttade in?

Om hushållselen ingår i månadsavgiften är det ju bara att fortsätta bo men är det meningen att du ska betala för elen med ett eget abonnemang är det nog bara ditt samvete som styr.

Antingen låtsas du som ingenting eller så kontaktar du styrelsen om att du vill ha det som det står i kontraktet/avtalet med brf:en och hoppas på att de inte vill debitera dig för din elförbrukning sen du flyttade in.
 
  • Gilla
Gunnar Dahlgren och 5 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
1. Vad står det i ditt kontrakt/avtal med bostadsrättsföreningen? Att hushållselen ingår i månadsavgiften eller att det inte gör det?

2. Skrev du på något elabonnemang för din lägenhet när du flyttade in?

Om hushållselen ingår i månadsavgiften är det ju bara att fortsätta bo men är det meningen att du ska betala för elen med ett eget abonnemang är det nog bara ditt samvete som styr.

Antingen låtsas du som ingenting eller så kontaktar du styrelsen om att du vill ha det som det står i kontraktet/avtalet med brf:en och hoppas på att de inte vill debitera dig för din elförbrukning sen du flyttade in.
1. Elen ingår ej.
2. Skrev aldrig på vid inflytt

Jag misstänker somsagt att detta är el som kommer direkt från elnätet utan att nån betalar för det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.