1 468 läst · 18 svar
1k läst
18 svar
Varför fungerar inte induktionsspisen BOSCH HLN39A050U ?
Varför fungerar inte induktionsspisen BOSCH HLN39A050U efter inkoppling enligt deras information för 3 x 400 V ?
Hade förut en spis inkopplad på samma Perilex-uttag , men utan "Nolla" i stickproppen, också 3 x 400 V, som fungerat i många år. På den nya spisen skall nollan vara med.
Jag bor i villa från 1967 som har el från proppskåp och inte någon nollfelsbrytare.
Jag har mätt spänningarna i Perilex-uttaget till 3 x 400 V och varje fas mot nollan till ca 220 V. Inget problem där !
Hade förut en spis inkopplad på samma Perilex-uttag , men utan "Nolla" i stickproppen, också 3 x 400 V, som fungerat i många år. På den nya spisen skall nollan vara med.
Jag bor i villa från 1967 som har el från proppskåp och inte någon nollfelsbrytare.
Jag har mätt spänningarna i Perilex-uttaget till 3 x 400 V och varje fas mot nollan till ca 220 V. Inget problem där !
Sladden följde med spisen och var redan inkopplad när jag köpte spisen men var utan Perilex–stickpropp.BirgitS skrev:
Genom gallret (figur 2) kan man se att sladdarna är korrekt kopplade.
Jag köpte en Perrilex-stickpropp och kopplade in sladden (5 stift ) enligt inkopplingsanvisningen, se figur 1. Kopplad stickpropp utan hölje se figur 3.
Jag hade Perilex-uttaget sedan förra spisen och spänningarna L1, L2 och L3 har jag mätt till 400 V.
All L till nollan mätts till ca 220 V.
L1 är brun , L2 är svart, L3 är grå och nollan är blå. Jord grön/gul.
Jag tycker att jag gjort rätt men spisen fungerar inte och inga felkoder kommer upp.
Vad behövs mer ??
220 Volt mellan fas och nolla, har du så låg spänningen. Inte ca 235 Volt?
Man behöver kolla hur det ser ut i perilex-uttaget också. Nollan kanske saknas där?
Jordledaren i stickproppen ska vara något längre än de övriga ledarna. Tanken är att den ska släppa sist om kabelavlastningen ger med sig.
Man behöver kolla hur det ser ut i perilex-uttaget också. Nollan kanske saknas där?
Jordledaren i stickproppen ska vara något längre än de övriga ledarna. Tanken är att den ska släppa sist om kabelavlastningen ger med sig.
Redigerat:
Har du kopplat i spisen enligt det övre 3 fas noll bygel noll mellan 4 och 5 , Stickproppen är rätt. Och du är säker på att nollan finns med i uttaget. har du den gamla spisen kvar och kan fota dennes skylt.R Robertos skrev:Sladden följde med spisen och var redan inkopplad när jag köpte spisen men var utan Perilex–stickpropp.
Genom gallret (figur 2) kan man se att sladdarna är korrekt kopplade.
Jag köpte en Perrilex-stickpropp och kopplade in sladden (5 stift ) enligt inkopplingsanvisningen, se figur 1. Kopplad stickpropp utan hölje se figur 3.
Jag hade Perilex-uttaget sedan förra spisen och spänningarna L1, L2 och L3 har jag mätt till 400 V.
All L till nollan mätts till ca 220 V.
L1 är brun , L2 är svart, L3 är grå och nollan är blå. Jord grön/gul.
Jag tycker att jag gjort rätt men spisen fungerar inte och inga felkoder kommer upp.
Vad behövs mer ??
Den fungerar inte säger TS.Det med fast eller med stickpropp är egalt, den ska fugera oavsett, sen att det inte ser riktigt ut vid proppen har inte med funktion att göra.A avh67f skrev:
Kan det vara någon barnspärr som ska avaktiveras tro.
Jo det står faktiskt det i instruktionsboken också.Panor82 skrev:
Jag såg det tidigare när jag kikade i den men jag trodde inte det var relevant ifall felet är att den inte alls ger något livstecken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 217 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 217 inlägg
Det vanliga är att klockan står på 0:00 när strömmen kommer tillbaka.A avh67f skrev:
Är det du som är Robertos också?
Bra att veta om det bara är 1 person som svarar eller om det är 2 med samma problem.
Mätta spänningar var när spisen inte är ansluten utan vad som är i perilex-uttaget.A Arnodt skrev:
När jag ansluter spisen så sjunker spänningarna till 151V, 149 V resp till 164 V.
Korrekt , jordledaren är nästan 1 cm längre.
Håller med, fast eller ej har med funktionen att göra, möjligtvis hållbarheten för Perilex på längre sikt.J jonaserik skrev:
Ingenting kan aktiveras, verkar heldöd !
400 med spisen borta och så lite när den är ansluten. vad har du mellan faserna med spisen är inkopplad. Spänningsfall på vägen från centralen, det blir at kolla upp i centralen och på vägen ut, ända till spisen, finns ingen genväg.
se svar ovan. Har haft en annan spis inkopplad utan problem, som jag nu tänkte ersätta.J jonaserik skrev:
Men den spisen använde väl inte nollan så om du belastar en nolla med hög resistans (dålig kontakt) så får du högt spänningsfall.R Robertos skrev:
Med spisen inkopplad mät mellan skyddsjord och nolla och se om du får hög spänning mellan dessa.
I så fall har du en nolla som inte är korrekt ansluten.