Jag monterade in spotlight lampor I mitt badrum år 2020 som nu helt plötsligt slutat fungera. Tänder man lampan i badrummet så blinkar de till bara, väldigt svagt. Har bifogat en video här nedan för att förtydliga detta. Min fråga är nu vad är det som kan ha gått fel? Och vad kan ha orsakat detta felet?
 
Någonting har gått sönder ;)

Tolkar jag dig rätt som att du har flera downlights? Uppvisar alla samma symptom?

Det finns en rad möjliga typer av installationer som felsökningen beror av.
- 230 V downlight med eget drivdon.
- Downlights med ett centralt drivdon. Här vill man veta ifall drivdonet ger en konstant spänning eller konstant ström (ta foto på märkningen).
- Dimmer av traditionell typ.

Så om du kan ge mer information så kanske det går att ringa in felkällan.
 
Ja alla downlights upvisar samma symptom, jag har totalt 5 stycken i badrummet.
Hur vet man vad för typ av drivdon de har? Jag av monterade downlightsen och det enda jag kan se är att det är monterade till en kabel som fortsätter in i taket. Antar då att det är ett downlights med ett centralt drivdon. Min andra fråga blir då, vart hittar jag märkningen som du nämnde?
 
Eftersom alla blinkar samtidigt så verkar det vara en central drivdon.

Blinkade brukar vara symtomet på torkade kondingar i drivdonet - och den processen går fortare ju varmare drivdonet arbetar i och tex. dålig/obefintlig kylning är en faktor som förkortar livslängd på elektronik avsevärt.

230V-matade GUI10-LED-lampor brukar rasa efter några år med antingen fel färg (cyan-ton aka grön ton i ljuset) eller att det blinkar och sistnämnda beror på att elektrolytkondensatorn som finns i lampan har torkat ut helt då dessa vid full ljusstyrka blir rätt varma.

Tittar man på utrustningar som är tänkt att gå i 24/7 i många år och med hög MTBF så har man i stort sett tagit bort alla elektrolytkondingar och använder polytester eller keramiska varianter av det istället.

Tyvärr gäller det inte belysningsutrustning som säljs så billigt som möjligt och det gäller också de flesta LED-drivdon i lågpris-området.

Det viktiga är att ta reda på om downligt är kopplade parallellt och i så fall vilken spänning (typ 12 Volt) eller om de är seriekopplad och då vilken ström dessa är angivna med i ofta i mA och vilken max-spänning drivdonet är på.

nu med LED är det inte lika enkelt som förr med alltid 12V halogenlampor just för att det finns både lösningar med parallell-matning (primärt för att ersätta 12V halogenlampor) och att LED är seriekopplade som en julgrans-slinga med betydlig högre matningsspänning men dock ej mycket högre än 50-60 Volt.
 
X xxargs skrev:
Eftersom alla blinkar samtidigt så verkar det vara en central drivdon.

Blinkade brukar vara symtomet på torkade kondingar i drivdonet - och den processen går fortare ju varmare drivdonet arbetar i och tex. dålig/obefintlig kylning är en faktor som förkortar livslängd på elektronik avsevärt.

230V-matade GUI10-LED-lampor brukar rasa efter några år med antingen fel färg (cyan-ton aka grön ton i ljuset) eller att det blinkar och sistnämnda beror på att elektrolytkondensatorn som finns i lampan har torkat ut helt då dessa vid full ljusstyrka blir rätt varma.

Tittar man på utrustningar som är tänkt att gå i 24/7 i många år och med hög MTBF så har man i stort sett tagit bort alla elektrolytkondingar och använder polytester eller keramiska varianter av det istället.

Tyvärr gäller det inte belysningsutrustning som säljs så billigt som möjligt och det gäller också de flesta LED-drivdon i lågpris-området.

Det viktiga är att ta reda på om downligt är kopplade parallellt och i så fall vilken spänning (typ 12 Volt) eller om de är seriekopplad och då vilken ström dessa är angivna med i ofta i mA och vilken max-spänning drivdonet är på.

nu med LED är det inte lika enkelt som förr med alltid 12V halogenlampor just för att det finns både lösningar med parallell-matning (primärt för att ersätta 12V halogenlampor) och att LED är seriekopplade som en julgrans-slinga med betydlig högre matningsspänning men dock ej mycket högre än 50-60 Volt.
Tack för din tid och svara på min fråga jag uppskattar det. Jag undrar om du har någon närheten av Göteborg kan fixa detta och byta en gammal El Central i vara huset
 
Det kan också vara dimmern om du har en sådan. Har du inte det skulle jag satsa en peng på drivdonet som redan skrivits.
 
  • Gilla
Mouffak
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det kan också vara dimmern om du har en sådan. Har du inte det skulle jag satsa en peng på drivdonet som redan skrivits.
Tror du att byta den och kolla om det hjälper
 
M Mouffak skrev:
Tror du att byta den och kolla om det hjälper
Det KAN vara dimmern som gett upp. Stäng av strömmen och skruva loss dimmern. Ta en bild på hur det är kopplat så kan vi hjälpa dig att koppla förbi dimmern om du inte kan det själv.
 
Müssli Müssli skrev:
Det KAN vara dimmern som gett upp. Stäng av strömmen och skruva loss dimmern. Ta en bild på hur det är kopplat så kan vi hjälpa dig att koppla förbi dimmern om du inte kan det själv.
 
Müssli Müssli skrev:
Det KAN vara dimmern som gett upp. Stäng av strömmen och skruva loss dimmern. Ta en bild på hur det är kopplat så kan vi hjälpa dig att koppla förbi dimmern om du inte kan det själv.
 
  • En vit dubbel eluttagsplatta hålls upp, ser oanvänd ut med öppna anslutningsplatser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En elektriker installerar en grå kontakt i väggen med vita och orange kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkontakt, öppnad, ledningar inkopplade, installation, elektrisk säkerhet, handhållet, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så sprack idén att att koppla förbi. Det ser ut som en återfjädrande tryckknapp och då har du troligtvis dimmern i drivdonet. Du måste hitta drivdonet, det borde finnas i närheten kanske i någon garderob eller instoppad i taket ovanför en av spottarna.
 
  • Gilla
Mouffak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.