Byggahus.se
Hej!
Vi har en thujahäck som består av blandade åldrar på thujorna.

De stora vet vi ej ålder på då de var planterade av de tidigare ägarna.
De små planterade vi april 2019 så de är inne på sin tredje vinter nu.

Vi var blivit väldigt oroliga då både de stora och små har blivit bruna, det känns spontant som de stora har blivit brunare än de små.
Hur som helst så syns det mest från ena sidan.
Från vår tomt så syns det inte så markant om man inte inspekterar noggrant men utifrån så är det tydligare.

Vad beror det på?
Vad kan jag göra för att rädda thujorna?

• Kolonner av höga, gröna thuja-häckar, vissa med skyddande nät runt underdelen, med skogslandskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt barrträd, delvis brunfärgad, nära hus och trästaket, säckväv vid basen.
    Skapa konto
  • Gröna barrträd med skulpturala stenar inuti, stenbädd, i ett urbant landskap.
    Skapa konto
BirgitS
Torkskador och brist på ljus är nog de vanligaste anledningarna. Brist på ljus gör att barren som inte nås av solljuset dör och blir bruna. Det är alltså viktigt att tujor får tillräckligt mycket vatten.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
AnneFi
Varför vintertäcker ni inte alla plantor?
Tjältorka gör också att plantorna blir bruna.

Hoppas på att era thujor skjuter tillräckligt med nya skott för att täcka hålen efter de döda på plantan efter klippningen nästa år.

BirgitS
Normalt täcker man väl inte vintergröna buskar redan nu eftersom man vill skydda dem mot den starka solen i februari och mars medan det fortfarande är tjäle i jorden. Vet ju inte var TS bor men i stora delar av landet är det ju knappt hösttemperaturer och då behöver ju växterna så mycket ljus som det bara är möjligt.

AnneFi
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt täcker man väl inte vintergröna buskar redan nu eftersom man vill skydda dem mot den starka solen i februari och mars medan det fortfarande är tjäle i jorden. Vet ju inte var TS bor men i stora delar av landet är det ju knappt hösttemperaturer och då behöver ju växterna så mycket ljus som det bara är möjligt.
Jag antog att det var minusgrader eftersom de var täckta :seenoevil: annars är det därför de är bruna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har ju haft minusgrader lite till och från den senaste månaden, det är därför jag har täckt de små, men är det bättre att jag tar av juteväven på dem nu och klär på dem till våren istället?

Det stora problemet ligger ju på de stora plantorna som är ~3m höga som har blivit bruna. Är de då bara för lite vatten som de har fått under sommarsäsongen?
Är det något jag kan göra nu för att säkerställa att de stora thujorna inte ger upp?

• Digital termometer visar tid, inomhus- och utomhustemperatur; knappar för inställningar under displayen.
    Skapa konto
AnneFi
Eller torka under vårvintern.

Klipper ni dem?
Be behöver toppas för att bli täta och fina.

BirgitS
G Germanium skrev:
Vi har ju haft minusgrader lite till och från den senaste månaden, det är därför jag har täckt de små, men är det bättre att jag tar av juteväven på dem nu och klär på dem till våren istället?
Man täcker alltså inte mot kylan för lite juteväv påverkar inte temperaturen utan för att hindra stark sol medan det är tjäle i jorden, dvs. februari-mars. Men om det redan är minusgrader så lär det inte spela någon roll om de är täckta eller inte.
G Germanium skrev:
Är det något jag kan göra nu för att säkerställa att de stora thujorna inte ger upp?
Vattna ordentligt så länge som det är plusgrader i jorden.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Har ni lös hund på gården? Thujor gillar visst inte urin.

en grannes häck såg lika dan ut och blir bara värre och värre varje år, nu har han stora kala delar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.