Den som är ute efter en frodig, grön, perfekt paradisgräsmatta känner förmodligen ångesten bubbla upp när gula maskrosor breder ut sig och häxringar uppstår. Men frukta icke. Vi talade med en gräsmatteexpert om de vanligaste problemen och hur du kan lösa dem.

Du kan läsa artikeln här: Vanligaste problemen med gräsmatta
 
Tack för en bra artikel! Jag saknar dock ledtrådar till när man ska börja tillföra näring till gräsmattan och för- och nackdelar med olika typer av gräsmattegödning.
Apropå maskrosor - En bekant föreslog att de ogillar näringsrika platser och att man enklast blir av med dem (från gräsmattan) om man ser till att göda gräsmattan - stämmer detta?
 
Maskrosor tas bäst bort med en ogräsupptagare t.ex. Fiskars. Man får effektivt grepp om rötterna och tillfredsställelsen när man hör och känner de kraftiga rötternas motstånd och sedan drar upp hela paketet ur jorden är enorm.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
M marikristin skrev:
Maskrosor tas bäst bort med en ogräsupptagare t.ex. Fiskars. Man får effektivt grepp om rötterna och tillfredsställelsen när man hör och känner de kraftiga rötternas motstånd och sedan drar upp hela paketet ur jorden är enorm.
Det enda man bör tänka på är att man antingen får skaka ur jorden ur rötterna alt. fylla på med ny jord. Annars blir de kvarlämnade hålen väldigt störande. Sniglarna kryper också gärna dit ner om hålen lämnas kvar.

I övrigt en kanonuppfinning så länge det inte är alltför mycket sten/grus/rötter under gräset (som exvis en naturtomt kan ha).
 
S sawallen skrev:
Tack för en bra artikel! Jag saknar dock ledtrådar till när man ska börja tillföra näring till gräsmattan och för- och nackdelar med olika typer av gräsmattegödning.
Apropå maskrosor - En bekant föreslog att de ogillar näringsrika platser och att man enklast blir av med dem (från gräsmattan) om man ser till att göda gräsmattan - stämmer detta?
Olle Berg har en bra hemsida där du även får tips om NÄR du skall sätta in olika insatser. Enda nackdelen med att besöka hans hemsida är de #¤%¤#"#¤ bilderna på hans gräsmatta!
 
Mats-S
M marikristin skrev:
Maskrosor tas bäst bort med en ogräsupptagare
Inte helt PK, men MCPA från eBay Tyskland fungerar helt perfekt (y)
 
Det är kanske lite tveksamt att nämna ogräsmedel som tar "allt utom gräs", då INGET sådant finns godkänt i Sverige? Sedan är det lite paradoxalt att tipsa om att det är bra att lämna allt gräsklipp på matten för långsiktig näring, men samtidigt säga att det är bra att inte göra det då det är thatch-bildande (gräsfilt). Själv skulle jag bara kunna tänka mig att lämna tunt robotklipp, annars kommer det kväva mattan. Vi göder allt annat i trädgården - rosor, klematis, buskar osv - varför inte gräs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.