Varmvattenberedaren är 25 år och de två LLVP-arna är +10 år så jag börjar fundera på byte i fritidshuset innan nåt går sönder.
Ena vp sitter på övervåningen och används nästan enbart när vi inte är i huset, vi eldar oavbrutet i kaminen nu när vi är där.
Den andra värmer källaren till 16-18 grader när vi är där. När huset inte används står båda på min, 16 grader.
Det är källarpumpen jag funderar på att byta först, eftersom den gått mest, och då möjligen ihop med vvb till någon LVVP-installation. Samtidigt kanske byta några elradiatorer mot vattenburet där det är möjligt att dra rör. Att värma hela huset med vatten blir knöligt. Vvb är en 160l Nibe ES.
Jag hittar dåligt med info om vad som behövs, vad man behöver tänka på och kostnader. Golvvärme är inte aktuellt.
Kalkyler, funderingar och länkar efterlyses alltså.

/Höghus
 
In med vattenradiatorer överallt! Det går bra, i värsta fall utanpåliggande rör i vissa rum. Perfekt att installera med källare. Om ni köper ny utrustning och allt jobb kommer det kosta fläsk, säkert 150 tkr, går att göra mycket att jobbet själv och spara kanske 30-40 tkr minst.
 
Vvp jag vill byta är en Mitsubishi innedel MSZ-GE25VA, utedel MUZ-GE25VAH.
3,2kW värmeeffekt.
Den saknar wifi, vilket finns på den andra pumpen, och som vore trevligt att ha.

/Höghus
 
En LVVP och en tekniktank på ca 300 L och shunt ut till ev raddar är inte fel. Du har ju en källare och där kan alla rör gå i taket och gå upp till nästa våning, inga rör uppe då. Förvärmning av VV i tanken och till en VVB som spetsar fungerar bra , billigaste energin från VP. Ett fritidshus på avstånd och kanske långt, så behövs en övervakning om VP är monoblock med vatten på utsidan , längre strömavbrott och ev stopp på VP innebär frysrisk i VP och det tål den inte. Går att få både hängslen och livrem men ökar kostnaden en del.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
In med vattenradiatorer överallt! Det går bra, i värsta fall utanpåliggande rör i vissa rum. Perfekt att installera med källare. Om ni köper ny utrustning och allt jobb kommer det kosta fläsk, säkert 150 tkr, går att göra mycket att jobbet själv och spara kanske 30-40 tkr minst.
Förvisso är allt möjligt men just rördragning blir varken enkel eller snygg i vårt hus. Utanpåliggande rör i hallen uppe under tak blir lite kinky. Eller dragna i den kalla krypgrunden.
Men det blir såpass dyrt alltså? Svårt att räkna hem det.
Ny vvb och ny lvvp stannar väl på kanske 35kkr.

/Höghus
 
J jonaserik skrev:
En LVVP och en tekniktank på ca 300 L och shunt ut till ev raddar är inte fel. Du har ju en källare och där kan alla rör gå i taket och gå upp till nästa våning, inga rör uppe då. Förvärmning av VV i tanken och till en VVB som spetsar fungerar bra , billigaste energin från VP. Ett fritidshus på avstånd och kanske långt, så behövs en övervakning om VP är monoblock med vatten på utsidan , längre strömavbrott och ev stopp på VP innebär frysrisk i VP och det tål den inte. Går att få både hängslen och livrem men ökar kostnaden en del.
Man behöver dubbla tankar + VP alltså?
Det blir för trångt isf i tvättstuga/teknikrum.
Huset är verkligen inte gjort för vattenburen värme så svårt att dra rör till hela övervåningen.

/Höghus
 
Nej det räcker med 1 tank och om det är monblock på utsidan, split finns det med en del på utsidan och en liten enhet på insidan, som hänger på en vägg , det behövs inte en stor klump med massor av finesser i.. Bara fungera rakt av och blir liksom en ON/OFF .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.