Håller på att planera nytt uterum, kanalplast-tak, skjutdörrar med "vår-höstisolering" och isolerat golv. Har oinredd källare som är kall med lite för höga fukthalter sensommar/höst. Avfuktare för att hålla RF på en OK nivå. Funderar på om man skulle köpa ett gammalt FTX-aggregat och sätta i källaren, sedan leda varm luft från uterummet (frånluft), leda in kylig luft från källaren (uteluft), växla av värmen och blåsa tillbaka den nu svala luften till uterummet (avluft) och få värmen i källaren (tilluft). På det sättet riskerar jag inte att få fuktproblem i källaren vilket förmodligen skulle bli om jag bara blåste in den varma luften från uterummet direkt. Detta skulle jag styra så att FTX:en bara går när det är för varmt i uterummet. Jag tror inte det kommer ge någon större kyleffekt i uterummet men ett bra värmetillskott i källaren. Vad tror ni om det? Går ju att få tag på ett begagnat aggregat för några tusenlappar.
 
Enklare, billigare med vanliga radiatorer i källaren.
 
Det har jag svårt att tro, ett element kostar några tusen styck och sedan ska det matas med värmevatten. Har visserligen bvpump men FTX;en skulle inte kosta mer än 3000kr i inköp begagnad, sedan tillkommer visserligen kostnad för drift av fläktar och filterbyten (borde inte bli så mycket om det bara går dagtid under sommarhalvåret).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.