Hej!
Nu börjar det bli dags att förbereda för det nya staketet som MÅSTE upp, så att ungarna inte springer ut i gatan!
Vi har ca 60 löpmeter staket ut mot en bussgata, och jag har full koll på stolpar och plankor mellan dem. Tanken är att det ska bli ett 120- 130 cm högt spjälstaket, med spjälorna logräta och satta med ca 2 cm mellanrum. Till detta hade vi planerat att använda bärläkt från Byggmax, men känner oss lite osäkra på om dimensionen 23 x 36 räcker, eller om det blir lite klent? Vi fäster de 110 cm långa spjälorna på två ställen, 20 cm nerifrån och 20 cm uppifrån.

Kommer de att börja "vingla" tror ni? Vilken dimension borde vi välja?
 
Milkshaken
Om ni har ordentliga liggande att fästa läkten i så är det inget problem, men.... Det kan vara svårt att få läkten rakt, då det ofta är mycket kvistar i läkt, och dom är dessutom rätt känsliga med fukt. Så tanken är bra, men som sagt, svårt att få det rakt o fint.
 
Hemmakatten
Gå upp en dimension. Det kan inte kosta så mycket, och i förhållande till hela staketet måste det vara en försumbar kostnad.

PS. Du har kollat att du inte behöver bygglov? Vanligtvis får bygglovsbefriade staket vara som högst 100-110cm. Och om du har en hörntomt brukar det finnas regler om att staket (och häckar) måste vara ännu lägre i hörnan.
 
Byggmax bärläkt är det sämsta virke man kan hitta märkte jag när vi bytte tak. Inte bara att de har alla typer av former istället för rakt utan även väldigt mycket kvisthål, skulle gissa på att det är någon slags andrasortering
 
Milkshaken
tallmilan: På Byggmax där jag bor så använder dom bra lokala virkesleverantörer, och kvaliteten slår tex Cheapys med hästlängder.
Så kanske du ska ligga på lite hos just ditt Byggmax och kräva bättre kvalitet.
 
Läkt är skitvirke avsett för just läktning där det funkar bra. Som staket, som ska vara snyggt, tveksamt. Välj ett annat virke, dessutom tänk dig noga för, inte för tätt, blir svårt att måla. För måla måste du, minst vart tredje år annars ser det grönt ut.
 
  • Gilla
patient67
  • Laddar…
Milkshaken skrev:
tallmilan: På Byggmax där jag bor så använder dom bra lokala virkesleverantörer, och kvaliteten slår tex Cheapys med hästlängder.
Så kanske du ska ligga på lite hos just ditt Byggmax och kräva bättre kvalitet.
OK, men det var inte byggmax som jag ville klanka ned på (man får vad man betalar för) utan just läkt som "sortiment", det är ju inte utvalt för att synas direkt så kvisthål är OK under taket men inte till staket.
 
Ok, jag tycker att den samlade erfarenheten tyder på att jag borde gå upp i dimension... Det var nog detta jag hade på känn, så jag tar det säkra före det osäkra och väljer något kraftfullare. Jag tror dock att jag tänker behålla det lilla svårmålade mellanrummet mellan spjälorna... Det är ju snyggt ju!
 
Jag tänkte bygga med smala spjälor när snön försvinner. Kommer att använda 22x45. Betydligt bättre virke än vad 23x38 är (oavsett var man tar det ifrån). Anledningen är som sägs ovan, 23x38 är avsedd att ligga under tak och med uppgiften att klara konstruktionen, liksom råspont. Ingen efterfrågar hög och fin kvalitet för dessa ändamål.
Kan du leva med lite bredare spjälor så tycker jag du ska ta 22x45 Råpl.
 
  • Gilla
patient67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.