Hej:D
Har starka planer på att bygga ett hus för permanentboende
Bläddrat i alla kataloger jag kan hitta men hittar givetsvis inte just DEN planlösningen jag vill ha!
Ska man be någon tillverkare ändra åt mig eller be en arkitekt på egen hand rita åt mig?
Bor i Borås och vet ingen arkitekt man kan tillfråga !
Tar tacksamt emot tips från er som gjort ”resan”!

Hej, mitt tips är att du åker till husknuten i Göteborg, där finns alla hustillverkare och har visningshus man får gå in i känna på. Rätt kul grej

• Gilla
Trollstugorna
  • Laddar…
Ja jag har varit därdär är det bra ha allt samlat.
Men ändå en djungel.......

Börja med att försöka få fram en lista på vad du vill ha i just ditt hus. Ifrågasätt också alla krav så det inte ligger något där bara av "gammal hävd"

Sen bollar du din idelista och en karta över tomten med forumet innan du går till arkitekten. För det är meningslöst att skissa planlösning innan tomten är bestämd. Men att veta vad man vill ha och varför tar tid!

• Gilla
Trollstugorna
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Hej, mitt tips är att du åker till husknuten i Göteborg, där finns alla hustillverkare och har visningshus man får gå in i känna på. Rätt kul grej
Bra tips!
Så ungefär gjorde vi 2009 när vi var på väg att lyfta våra vingar...
Där fanns bland annat Ekeforhus, som hade ett hus som tilltalade oss.
Sedan kollade vi med Villa Varm, och med Varbergshus, men inga verkade vilja bygga precis det vi ville ha.

Så till sist blev det ett lösvirkeshus, byggt efter ritningar som vi gjorde själva med hjälp av en byggnadsingenjör i släkten.
Nu, nio år senare, är vi supernöjda, och hittar inget vi skulle vilja ha annorlunda!

• Gilla
Trollstugorna
  • Laddar…
Vi valde att vända oss till A-hus för att få till det perfekta huset. Först pratade vi med en säljare som visade oss en planlösning som var skapligt lik det vi viĺle ha sedan bad han deras arkitekter rita upp ett förslag med de ändringar vi ville ha.
Detta pågick fram och tillbaka i många månader då vi inte pratade direkt med en arkitekt utan fick försöka förklara allt för säljaren som i sin tur vidarebefordrade allt. Vi har lyckats få till vår perfekta planlösning och vi är väldigt nöjda med A-hus än så länge. (Vi väntar på att vårt bygglov ska bli godkänt så vi har ju ännu inte byggt något hus)

Dock har jag och sambon diskuterat att det hade varit mycket enklare att prata med en arkitekt direkt för att kunna bolla idéer med, dock kostar ju det. Nu får vi en bra lösning där A-hus levererar ett hus och de använder alltid samma byggfirma, grävfirma, målare, vvs, el o.s.v. så vi har fullt förtroende för att det kommer bli perfekt till slut.

Så tipset från mig är att vet du exakt vad du vill ha är det bra att ta kontakt med en arkitekt annars kan en hustillverkare också lösa saken, men med lite mer tid och krångel ibland.

• Gilla
Trollstugorna
  • Laddar…
Som @Magnussons2019 nämner så kan en hel del hustillverkare rita om hus och i vissa fall utgå helt från scratch!

I ditt fall som bosatt i Borås så har du ju det ändå ganska bra, du har Mjöbäcksvillan i just Mjöbäck som bara är några mil bort och likaså A-hus i Anneberg utanför Kungsbacka. Så skulle det vara så att de kan modifiera alt rita nytt vilket jag vet att de till viss del kan så kan ni säkert kringgå momentet att behöva ha säljaren som mellanhand som just Magnussons2019 fått göra! :)

• Gilla
Trollstugorna
  • Laddar…
Finns även Sjömarkenshus i Borås. Men lokaltillverkat är väl överskattat. Jag körde XN-Villan som gjorde exakt som jag ville, förutom totalentrepenad då. Kör totalentrepenad

• Gilla
Trollstugorna
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Som @Magnussons2019 nämner så kan en hel del hustillverkare rita om hus och i vissa fall utgå helt från scratch!

I ditt fall som bosatt i Borås så har du ju det ändå ganska bra, du har Mjöbäcksvillan i just Mjöbäck som bara är några mil bort och likaså A-hus i Anneberg utanför Kungsbacka. Så skulle det vara så att de kan modifiera alt rita nytt vilket jag vet att de till viss del kan så kan ni säkert kringgå momentet att behöva ha säljaren som mellanhand som just Magnussons2019 fått göra! :)
Japp mellanhänder är bra att slippa:)

Tack för lite tips.
Det är mycket att ta ställning till. Tomt har jag redan. Sen är man så osäker vilka som är seriösa. Det är ju lite olika vad som ingår hos de flesta leverantörer. Det är ju inte bara priset utan man vill ju ha kvalitet och bra hantverk
Hur är Myresjö ?
Kan man typ be nån komma och titta på tomt och vilket hus som skulle passa utan att man förbinder sig till något mer....

Redigerat:
Bättre att ta med en situationsplan till dem :)

J Jarlsgård skrev:
Bättre att ta med en situationsplan till dem :)
Ok mem vad är det

En tpmtkarta. Kanske heter nybyggnadsplan när man inte byggt än :thinking: men en karta som visar tomten. Dem kan ni komplettera upp med lite miljöfoton :) men att få husfirmor att åka ut å kolla på er tömt när ni inte vet om ni ska anlita dem tror jag kan bli svårt :/

J Jarlsgård skrev:
En tpmtkarta. Kanske heter nybyggnadsplan när man inte byggt än :thinking: men en karta som visar tomten. Dem kan ni komplettera upp med lite miljöfoton :) men att få husfirmor att åka ut å kolla på er tömt när ni inte vet om ni ska anlita dem tror jag kan bli svårt :/
Låter som en bra idé i första skedet

Vi var i samma sits. Tittade i massor av huskataloger men inget passade på tomten vi hade. Vi provade rita helt själva utan att lyckas. Vi testade att gå till en arkitekt och vi förklarade vad vi hade för önskemål. Efter det gjorde vi ett besök på tomten med arkitekten. En månad tidigare fick vi skisser som vi tyckte var helt perfekta. Vi blev nästan irriterade över att vi inte kommit på planlösningen själva. Efter det tog arkitekten fram förslag till bygglovsritningar som vi justerade lite några gånger innan vi var nöjda. Vi anlitade en lokal firma med gott rykte som byggde huset i lösvirke till fast pris och totalentreprenad.

Slutsamråd var i fredags och nästa helg flyttar vi in!

• Gilla
Tom_And och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.