På konsumentens sida
· 3 270 inlägg
Åsikterna mellan storbankernas experter och hushållen går isär om ränteutvecklingen framgent.
Du kan läsa artikeln här: Hushållen tror inte på räntesänkningar
Du kan läsa artikeln här: Hushållen tror inte på räntesänkningar
Mad tanke på inflationen och kostnadsökningarna så ligger det i hushållens egenintresse att se högre räntor.
Om vi kan få upp värdet på kronan kommer vi alla gynnas av det. Rejält.
Otroligt mycket av vår inflation som är importerad på grund av bananvaluta.
Men skyll inte på mig. Röstade för Euron
Om vi kan få upp värdet på kronan kommer vi alla gynnas av det. Rejält.
Otroligt mycket av vår inflation som är importerad på grund av bananvaluta.
Men skyll inte på mig. Röstade för Euron

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 344 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 344 inlägg
Ja på väldigt kort sikt, men man har också talat om sänkningar sommaren 2024 och framåt, så beroende på tidshorisont skiljer det mellan hushåll och banker. Sen är jag inte jätteöverraskad om många missat pratet om sänkt ränta sommaren 2024 och framåt, då många verkar ha ett tidsspann på 2 veckor max oavsett om det rör sig om räntor, bränslepriser eller elpriser. Antingen 2 veckor eller 20 år, allt däremellan glöms.
Men vad sjutton ska man förvänta sig då kring bostadsmarknaden om rapporteringen ser ut som dagens DN? (och det är givetvis bara ett exempel)
Nyss kritiserades bostadsmarknaden pga att den köpte bostäder på spekulation att räntor skulle fortsatt vara långa och värdeökning fortsätta men nu är man kritisk till att marknaden inte köper på spekulation om att räntorna ska minska?! Klart som sjutton att vissa delar av marknanden är iskall

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyss kritiserades bostadsmarknaden pga att den köpte bostäder på spekulation att räntor skulle fortsatt vara långa och värdeökning fortsätta men nu är man kritisk till att marknaden inte köper på spekulation om att räntorna ska minska?! Klart som sjutton att vissa delar av marknanden är iskall
Det är mest medierna som fortsatt försöker få räntepolitiken intressant. Nyhetsvärdet gällande höjda räntor är snart lika med 0, eventuellt en sista höjning med 0,25% vilket för de flesta är en marginell förändring, det intressanta var 0-4%
Nästa vecka lyder rubrikerna att toppen är nådd, nu vänder det snart och så spekuleras det i när första sänkningen kommer.
Nästa vecka lyder rubrikerna att toppen är nådd, nu vänder det snart och så spekuleras det i när första sänkningen kommer.
En "expert", i denna sammanhang, gissar lika bra som hushållen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behövs det inte innerhylsa plaströrskoppling PEM32 till djupbrunnspump
Vatten & Avlopp -
Vad tror ni om etanolkamin eller dieselaggregat som backup-system för värme utifall elen går? (har inte vedkamin)
Värme allmänt -
Tänkte mig inte för riktigt tror jag. fäste innerväggen i parketten.
Byggmaterial & Byggteknik -
Tätskikt, tror att det är inte rätt.
Badrum -
Byta plaströr om man inte använder vattenmätare i vattenmätarskåp?
Vatten & Avlopp