Byggahus.se
Vi kommer behöva renovera taket på vårat hus och funderade på om vi skulle göra ett större ingrepp när vi ändå håller på, och byta från sadeltak till mansard tak, om vi får bygglov för det. Dels för att vi tycker det blir finare utåt, men också tänker vi att man får lite mer yta/volym inomhus. Tanken är också att bygga ett par takkupor/fönster.

Utgångsläget är ett tvåvåningshus byggt på 1920-talet och tillbyggt på 1980-talet. Ovanvåningen har sluttande tak på sidorna vilket gör de ytorna svårare att använda till det mesta.

1. Jag lägger till två ritningar jag gjort på de olika husdelarna, i genomskärning, med mått jag försökt få till men lita inte till 100%.
Bild 1 är på tillbyggnaden och har taklutning på ca 37-40 grader, och bild 2 är från originalhuset med en taklutning på ca 47-51 grader.

Teknisk ritning av okänd struktur med dimensioner, sett uppifrån på rutat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en teknisk ritning av en okänd struktur med måttangivelser på millimeterpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker vi rätt att vi kommer tjäna yta i form av högre i tak tack vara mansard? Det känns som det säkert kommer bli så i fallet på originalhuset, men är inte lika säker på tillbyggnaden.

2. Vid en sådan kommer ju alla takstolar bytas ut. Måste all isolering och innertak bytas samtidigt också? Jag undrar lite hur stort projektet kommer bli jämfört med att bara byta/renovera taket (Har fått offert av bla vesivek för endast ett "normalt" takbyte där takarbetet bara skulle ta ett par dagar och inget görs ju då heller inifrån).

3. Hur stort projekt det blir antar jag också kommer påverka kostnaden. Alla projekt är väl unika men vad kan man tänka sig ett sånt här kalas skulle gå på?

4. Är det dumt att bygga bort nocken för att ha ännu högra i tak i mitten? Blir det väldigt dålig isolering i ett sånt läge?

5. Är det något ytterligare att tänka på om man vill göra en sådan här förändring?

Tacksam för tankar och svar.
 
G GustavSt skrev:
Vi kommer behöva renovera taket på vårat hus och funderade på om vi skulle göra ett större ingrepp när vi ändå håller på, och byta från sadeltak till mansard tak, om vi får bygglov för det. Dels för att vi tycker det blir finare utåt, men också tänker vi att man får lite mer yta/volym inomhus. Tanken är också att bygga ett par takkupor/fönster.

Utgångsläget är ett tvåvåningshus byggt på 1920-talet och tillbyggt på 1980-talet. Ovanvåningen har sluttande tak på sidorna vilket gör de ytorna svårare att använda till det mesta.

1. Jag lägger till två ritningar jag gjort på de olika husdelarna, i genomskärning, med mått jag försökt få till men lita inte till 100%.
Bild 1 är på tillbyggnaden och har taklutning på ca 37-40 grader, och bild 2 är från originalhuset med en taklutning på ca 47-51 grader.

[bild]
[bild]

Tänker vi rätt att vi kommer tjäna yta i form av högre i tak tack vara mansard? Det känns som det säkert kommer bli så i fallet på originalhuset, men är inte lika säker på tillbyggnaden.

2. Vid en sådan kommer ju alla takstolar bytas ut. Måste all isolering och innertak bytas samtidigt också? Jag undrar lite hur stort projektet kommer bli jämfört med att bara byta/renovera taket (Har fått offert av bla vesivek för endast ett "normalt" takbyte där takarbetet bara skulle ta ett par dagar och inget görs ju då heller inifrån).

3. Hur stort projekt det blir antar jag också kommer påverka kostnaden. Alla projekt är väl unika men vad kan man tänka sig ett sånt här kalas skulle gå på?

4. Är det dumt att bygga bort nocken för att ha ännu högra i tak i mitten? Blir det väldigt dålig isolering i ett sånt läge?

5. Är det något ytterligare att tänka på om man vill göra en sådan här förändring?

Tacksam för tankar och svar.
1. Allt beror på vilken höjd ni får ha totalt på huset enligt detaljplanen.
2. Det blir en stooort projekt. Hela övervåningen måste rivas inkl golven då takstolen är en del av övervåningen golv.
Ni kommer i princip såga bort hela övervåningen.
3. Ett miljonprojekt utan tvekan.
4. Bygga bort vilken nock? Syftar du på att höja innertaket på nuvarande, eller om du byter. Takstolarna kan dimensioneras så att isolerbehovet täcks.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
1. Allt beror på vilken höjd ni får ha totalt på huset enligt detaljplanen.
2. Det blir en stooort projekt. Hela övervåningen måste rivas inkl golven då takstolen är en del av övervåningen golv.
Ni kommer i princip såga bort hela övervåningen.
3. Ett miljonprojekt utan tvekan.
4. Bygga bort vilken nock? Syftar du på att höja innertaket på nuvarande, eller om du byter. Takstolarna kan dimensioneras så att isolerbehovet täcks.
1. Vi tänkte väl hålla samma höjd sen innan. Lite svårt att tolka detaljplanen men potentiellt är maxhöjd 7,5m och vårt är som högst 6.2m idag.
2-3. Aj fan, hade hoppats på att det skulle gå smidigare.
4. ja på insidan syftade jag. Tänkte väl främst på om vi skulle byta och då ha liksom "mansard formen" på insidan också, och då inte ha någon "vind".

Tack för svaren! Måste nog tänka en vända till
 
Lyckas inte riktigt tolka hur du vill göra. Men takhöjden brukar bli högre med mansardtak, eftersom du har mer än 45 graders lutning på en del av taket. Takhöjden räknas då till en fiktiv punkt ovanför ytterväggen som skär ett 45 graders plan, som i sin tur "vilar" på brytpunkten för mansardtaket. Lite svårt att förklara, men det finns bra bilder på nätet om takhöjd för mansardtak, hur det skall mätas.
 
Egentligen undrade jag om jag tänk rätt i att jag kommer tjäna höjd i rummen liksom , främst i kanterna där sadeltaket gör att takhöjden blir låg. Om man tänker att husets högsta punkt idag blir den samma.

Jag förstår att kanske rent bygglovsmässigt så blir takhöjden högt pga den där uträkningen.

Nu känns det dock lite irrelevant då vi inte räknat med att ”såga av” övervåningen för att få till det.
 
Om ni gör det i lösvirke så ska ni kunna behålla golvbjälklaget, bara det att takstolarna måste byggas på plats och kan inte beställas färdiga. Alternativt kan golvbjälklaget vara kvar och så sätter man takstolarna ovanpå men då tappar man takhöjd.

Men det är förstås fortfarande ett stort projekt. Jag ska själv förvandla sadeltak till mansardtak och har bygglov för det men konstruktören har inte fått tid för mig ännu… 😅
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
samovar
Om ni ska behålla samma nockhöjd så är det bara att tänka sig dessa två kombinerat. Försökt rita ut ungefär hur det blir med ett sadeltak på mansardtaket.
Om det enbart är för att få mer yta på övervåningen hade jag övervägt takkupor pga priset även om jag tycker mansardtak är väldigt snyggt så hade det här varit alldeles för dyrt att göra sådant ingrepp på huset.
 
  • Tvåvåningshus i sektion, datormodell, möblerat, trädgårdsdel, modernt, visualisering av inre struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-sektion av litet hus med kök, badrum, sovrum, vardagsrum, takfönster och gräsplätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Blir nog för stort projekt mot vad vi tänkt. Får nog nöja oss med takkupor. Möjligen om framtiden håller en tillbyggnad för att få mer yta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.