Jag skall lägga Berry Alloc skeppsgolv på linoleum i köket.

Inredd källare under köket med träbjälklag samt trägolv.
Underlaget är alltså: plankgolv, spånskiva, linoleummatta.

Enligt Hornbach så skall det räcka med lumppapp som underlag då foam kan göra att underlaget blir för mjukt. Linoleummattan sitter bra och är inte ojämn.

Någon som kan vägleda mig?
 
BirgitS
Om linoleummattan är lite mjuk så låter det väl bra med lumppapp.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Bara en varning. Linoleummatta kan lukta illa (typ, kräks) om den blir fuktig och ligger under ett annat golv. Om det nya golvet inte är vattentätt, med svetsade skarvar, får du vara väldigt försiktig med våtsvabbning av det golvet.
Bättre att riva ut linoleum (ett helgerån i övrigt) och börja från början mot undergolvet.
 
  • Gilla
Byggster
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om linoleummattan är lite mjuk så låter det väl bra med lumppapp.
Tack för ditt svar!

Har aldrig lagt laminatgolv utan den där foamen men jag vill ju inte få för mjukt underlag som leder till golvet slits i fogarna.🙌
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Bara en varning. Linoleummatta kan lukta illa (typ, kräks) om den blir fuktig och ligger under ett annat golv. Om det nya golvet inte är vattentätt, med svetsade skarvar, får du vara väldigt försiktig med våtsvabbning av det golvet.
Bättre att riva ut linoleum (ett helgerån i övrigt) och börja från början mot undergolvet.
Jag hör dig och du har rätt, om något är värt att göra så skall man göra rätt från början.

Jag är dock tveksam till att börja riva mattan med oro för att få ännu mer jobb på huvudet.
Misstänker att trägolvet under spånskivorna är ojämnt och mattan sitter som berget.

Risken är att jag sliter sönder spånskivan och då blir det till att riva ut allt och börja om från början. 😞
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.