509 läst · 8 svar
509 läst
8 svar
Vad för underlag under altan på sandig mark?
Halloj,
Vi ska bygga en ny altan nära/på mark på väldigt sandig och dränerad jord. Vi har haft en altan där i 20+ år och reglarna har legat mellan någon decimeter över på plint/stenplatta, och rakt på den sandiga jorden. Vi hade en markduk mot ogräs och det funkade ok ett par år. Tyvärr var markduken av enklare slag och inte täckt av något så ogräs tittade upp mellan trallen ganska mycket på slutet.
Nu ska vi bygga en ny och den kommer bli lite högre över mark och det ger oss utrymme att få upp alla reglar helt och även täcka markduken bättre så den håller längre än den förra gjorde.
Vi hade tänkte att gräva bort några centimeter till bara för att jämna till och få bort ytligt ogräs. Sedan lägga en bra markduk med N2 klassning och på den typ makadam. Vilken storlek hade ni valt på makadam? Eller är något annat kross bättre?
Vi ska bygga en ny altan nära/på mark på väldigt sandig och dränerad jord. Vi har haft en altan där i 20+ år och reglarna har legat mellan någon decimeter över på plint/stenplatta, och rakt på den sandiga jorden. Vi hade en markduk mot ogräs och det funkade ok ett par år. Tyvärr var markduken av enklare slag och inte täckt av något så ogräs tittade upp mellan trallen ganska mycket på slutet.
Nu ska vi bygga en ny och den kommer bli lite högre över mark och det ger oss utrymme att få upp alla reglar helt och även täcka markduken bättre så den håller längre än den förra gjorde.
Vi hade tänkte att gräva bort några centimeter till bara för att jämna till och få bort ytligt ogräs. Sedan lägga en bra markduk med N2 klassning och på den typ makadam. Vilken storlek hade ni valt på makadam? Eller är något annat kross bättre?
OK vad för höjd var det på den gamla över mark. Kan vara att om det är ett litet avstånd så ljuset kommer ner, så kan det gro frön. Men vet inte hur det är med ljusets påverkan på syntesen i ogräset. Lite lustigt, kan tänka mig att det är en perfekt grogrund under hos mig, konstant fuktigt, men inte ett grässtrå eller annat kommer upp. Är nog för mörkt under. Så det med duk för er del kanske är ett måste.O OlaF skrev:
Det var mellan 5 och 20 centimeter. Värst med ogräs där det var lägst men det fanns absolut lite på övriga ställen också. Jag har hört från många ställen att man inte behöver någon duk eller täckning under men eftersom vi empiriskt vet att det inte stämmer hos oss så tänker vi "göra fel" och lägga en duk.
Så därav frågan: Vad är bra att täcka duken med?
Helt rätt med att lägga markduk, lägg lite stenar eller om du kan komma över cellplastspik..O OlaF skrev:Det var mellan 5 och 20 centimeter. Värst med ogräs där det var lägst. Jag har hört från många ställen att man inte behöver någon duk eller täckning under men eftersom vi empiriskt vet att det inte stämmer hos oss så tänker vi "göra fel" och lägga en duk.
https://www.jemfix.se/cellplastspik-180-mm/4181/9049401/
Ingenting, att täcka med något är bara för att inte vatten ska bli stående ( som syns ) på den om den är tätt.O OlaF skrev:Det var mellan 5 och 20 centimeter. Värst med ogräs där det var lägst men det fanns absolut lite på övriga ställen också. Jag har hört från många ställen att man inte behöver någon duk eller täckning under men eftersom vi empiriskt vet att det inte stämmer hos oss så tänker vi "göra fel" och lägga en duk.
Lite kross som håller ner duken är bra, sand kan ge gogrund för frön, nu kommer det nog att framtida, bli en hel del boss från himlen, som ger en jordliknande karaktär och vara grogrund för frön. Med så kort under så är det nog att ljuset kunde komma ner och få frön att gro. Ska det vara helt perfekt, så ska inget ljus komma under, men är omöjligt med en altan, bara mer eller mindre ljus. Har ni någon rabatt eller annat direkt utanför altanen. Att en gång om året strö ner grovsalt i springorna och vattna, gör att ogräs inte kan växa, men en rabatt kan ta stryk.
Vi behöver ändå ta hem lite makadam till annat men då verkar det ju räcka med ett tunnare lager, eller knappt täcka duken helt, snarare än 5+ centimeter lager som jag såg framför mig. Det kommer ju inte synas utan är ju bara för att hålla duken på plats mest.
Klicka här för att svara