N Nils-Ingemar skrev:
Efter att ha läst igenom de flesta inlägg i tråden, tror jag att den mest framkomliga vägen för dig är, Att allt "krutet" används mot tillverkaren/marknadsföraren av dessa skruvar, som uppenbarligen inte håller måttet för detta ändamål. Kunde du få med dig byggvarukedjan på din sida.. Kunde ni gemensamt vända er mot tillverkaren!, Det ger en helt annan "Tyngd" i processen, än som man bedriver ärendet i egenskap av enskild konsument..Då tillverkaren/marknadsföraren av dessa skruvar sannolikt är mycket angelägen om att "hålla sig väl" med en så stor och viktig kund som en rikstäckande byggkedja
Slutsatser från mig:
Inget fel har begåtts vid byggandet, bra avstånd, ingen slagskruvdragare har använts
Mindre troligt/osannolikt att byggvaruhuset gett dig fel rekommendationer, då de alltid utgår från vad tillverkaren uppger i sina datablad/Produktbeskrivning
Den "felande" länken här är skruvarna allena,som Ej håller måttet för ändamålet
Ja det kanske är en bra tanke. Vi får se vad tillverkaren svarar. Om de hävdar att jag fått fel rekommendationer och att jag skulle fått trallskruv istället så känns det som det ligger hos säljaren. Men vi får se som sagt. Håller er uppdaterade 👍
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag tycker hela tesen om att det är stålets tillverkningsland, respektive skruvens tillverkningsland, som gjort att skruvarna gått sönder är helt osannolik.
Väldig konstig åsikt, eftersom det visst skiljer i kvalitet på billigaste kinesiska produkter jämfört med bättre svenska, tyska, vissa amerikanska osv.
Det tycker jag o för kännedom, jag har inte diskuterat någonting med just dig, jag har bara citerat det du skriver, eftersom du skriver om svenskt stål, som är helt irrelevant ifall det handlar om asiatiska skruv.
Sen att du tar illa upp över att någon annan nämner Japan, det är ju relativt patetiskt.
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem med trallen vi la för några år sedan, precis samma sak hände med skruvarna.
Pratade med de jag köpt skruv och virke ifrån (virket levererades till mig så inget jag plockade ihop) och efter att visat bilder osv så erbjöd de oss nytt trallvirke utan snack. I mitt fall var det inget fel på skruven men brädorna som skevade till sig så in i bomben så att skruvarna small sönder (lät faktiskt som pistolskott titt som tätt, så visste man ännu en planka var lös :) )
 
D
P patriklarsson skrev:
Väldig konstig åsikt, eftersom det visst skiljer i kvalitet på billigaste kinesiska produkter jämfört med bättre svenska, tyska, vissa amerikanska osv.
Det tycker jag o för kännedom, jag har inte diskuterat någonting med just dig, jag har bara citerat det du skriver, eftersom du skriver om svenskt stål, som är helt irrelevant ifall det handlar om asiatiska skruv.
Sen att du tar illa upp över att någon annan nämner Japan, det är ju relativt patetiskt.
Du är för kul, Patrik!

1. Ingen har tagit illa vid sig.

2. Många västerländska aktörer lägger tillverkning i andra länder med bibehållen kvalitet. Du får vad du betalar för, om du är en duktig inköpare. Att det finns en massa white label-företagnsom köper in skit och säljer är en annan grej, men det är inte vad vi diskuterar här.

3. Varför i hela fridens namn citerar du ett inlägg om du inte ämnar diskutera med den du citerar?

Väntar nu med spänning på fler utlägg om dessa skruvar och dess tillverkningsland, popcornen är på gång.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Du är för kul, Patrik!

1. Ingen har tagit illa vid sig.

2. Många västerländska aktörer lägger tillverkning i andra länder med bibehållen kvalitet. Du får vad du betalar för, om du är en duktig inköpare. Att det finns en massa white label-företagnsom köper in skit och säljer är en annan grej, men det är inte vad vi diskuterar här.

3. Varför i hela fridens namn citerar du ett inlägg om du inte ämnar diskutera med den du citerar?

Väntar nu med spänning på fler utlägg om dessa skruvar och dess tillverkningsland, popcornen är på gång.
1 & 3, du tror att jag enbart diskuterar med dig, men då hade jag skickat pm, eller skrivit ditt namn, jag har citerat det du skriver och mina åsikter om det.
Du däremot citerar någons inlägg om Japan och skriver att Sverige har bättre stålkvalitet, när det är härdning vi tidigare pratat om och detta inte har något med topic att göra om skruven är tillverkad troligen i Asien. Då är det asiatiskt stål, inte svenskt och om du tittar som jag tidigare skrev på filmer från Asien på tillverkning av metalldelar, bildäck eller vad som helst, så ser det långt ifrån ut som i Sverige. Det betyder inte att Essve har sämre kvalitet än någon annan, men man kan ju tro det när man ser TS bilder.
2. Ja det finns en mängd olika kvalitet, det var precis det jag skrev och du argumenterade emot
 
N Nils-Ingemar skrev:
Efter att ha läst igenom de flesta inlägg i tråden, tror jag att den mest framkomliga vägen för dig är, Att allt "krutet" används mot tillverkaren/marknadsföraren av dessa skruvar, som uppenbarligen inte håller måttet för detta ändamål. Kunde du få med dig byggvarukedjan på din sida.. Kunde ni gemensamt vända er mot tillverkaren!, Det ger en helt annan "Tyngd" i processen, än som man bedriver ärendet i egenskap av enskild konsument..Då tillverkaren/marknadsföraren av dessa skruvar sannolikt är mycket angelägen om att "hålla sig väl" med en så stor och viktig kund som en rikstäckande byggkedja
Slutsatser från mig:
Inget fel har begåtts vid byggandet, bra avstånd, ingen slagskruvdragare har använts
Mindre troligt/osannolikt att byggvaruhuset gett dig fel rekommendationer, då de alltid utgår från vad tillverkaren uppger i sina datablad/Produktbeskrivning
Den "felande" länken här är skruvarna allena,som Ej håller måttet för ändamålet
Det är väl tämligen enkelt för tillverkaren att avfärda då skruvarna är alldeles för underdimesionerade för att skruva i 35mm trall? De borde ha varit 105mm långa, inte 70mm.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
D
P patriklarsson skrev:
1 & 3, du tror att jag enbart diskuterar med dig, men då hade jag skickat pm, eller skrivit ditt namn, jag har citerat det du skriver och mina åsikter om det.
Du däremot citerar någons inlägg om Japan och skriver att Sverige har bättre stålkvalitet, när det är härdning vi tidigare pratat om och detta inte har något med topic att göra om skruven är tillverkad troligen i Asien. Då är det asiatiskt stål, inte svenskt och om du tittar som jag tidigare skrev på filmer från Asien på tillverkning av metalldelar, bildäck eller vad som helst, så ser det långt ifrån ut som i Sverige. Det betyder inte att Essve har sämre kvalitet än någon annan, men man kan ju tro det när man ser TS bilder.
2. Ja det finns en mängd olika kvalitet, det var precis det jag skrev och du argumenterade emot
Nu verkar det koka inom dig, vännen. Du svamlar mest. :) Ta en paus och tänk på något annat en stund, vettja.

Brotten i skruven handlar med stor sannolikhet inte om att skruven är av sämre kvalitet än någon annan skruv, och framför allt inte om tillverkningsplats. Det är en trallskruv vi pratar om, inte en flygmotor eller något annat som kräver stor precision. Vilken semi-utvecklad industrination som helst kan tillverka dessa.

Istället är det sannolika skälet att skruven är för spröd för ändamålet, vilket är en följd av att den är härdad. Du förstår, det är i princip så här: du får välja mellan hög styrka eller hög duktilitet (seghet).

Så fortsätt du med dina grundlösa spekulationer här, så ska jag trycka på ignorera så länge.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Nu verkar det koka inom dig, vännen. Du svamlar mest. :) Ta en paus och tänk på något annat en stund, vettja.

Brotten i skruven handlar med stor sannolikhet inte om att skruven är av sämre kvalitet än någon annan skruv, och framför allt inte om tillverkningsplats. Det är en trallskruv vi pratar om, inte en flygmotor eller något annat som kräver stor precision. Vilken semi-utvecklad industrination som helst kan tillverka dessa.

Istället är det sannolika skälet att skruven är för spröd för ändamålet, vilket är en följd av att den är härdad. Du förstår, det är i princip så här: du får välja mellan hög styrka eller hög duktilitet (seghet).

Så fortsätt du med dina grundlösa spekulationer här, så ska jag trycka på ignorera så länge.
Nä visst, det finns säkert ingen skillnad på stål och härdning som flera i tråden anser och du argumenterar emot, men vet du vad, du har inte tillfört några fakta vad jag kan se som talar för det dj påstår till skillnad från andra.
Alla delar i världen är säkert lika bra, finns inga kvalitetsskillnader.
Spelar heller ingen roll om skruven är gjord av svenskt stål i en svensk fabrik med svensk härdningsteknik eller om de är tillverkade av en hemmasnickrad maskin i Taiwan och på sin höjd doppad i gammal överbliven motorolja från grannens moped.
Som sagt titta på hur viss tillverkning går till, i svarta lokaler utan belysning av barnarbetare och jämför detta jämför du lika med svensk skruv, jag hänvisar till Youtube.
Vi ses på julafton!
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Här är svaret jag fick från V.S.B angående skruvarna:

”Här har det blivit fel på två sätt i de rekommendationer du har fått.
  • Skallen på en trallskruv har en brantare försänkning och en mindre diameter (ca 7,5 mm) än den normala träskruven.
När du använder en träskruv med större och flatare skalle (diameter ca 10,0 mm på TFT 5x70) låser du fast brädan och risken för skruvbrott ökar.

Trallskruvens mindre skalle tillåter brädan att röra sig när det blir rörelser i virket.

I den grova dimension på trallvirke du valt kan det uppstå rejält stora krafter.

  • Vid all träskruvning skall man sträva efter att hela den gängade delen av skruven hamnar i underliggande regel.
Detta för att trallbrädan skall kunna ”glida” på halsen av skruven när det uppstår rörelser i konstruktionen.

Om gängan hamnar i både trallbräda och regel så låser du brädan och risken för skruvbrott ökar.

I ditt fall har du använt en 70 mm lång skruv med gänglängd 42 mm, alltså kommer ca 7 mm gänga att finnas i trallbrädan.

På ditt foto med skruv som snäppt av ser man att skruven gått av ca 7 mm ner på gängan, precis i skarven mellan trallbräda och regel.

För att bättre förstå mitt resonemang se vår instruktionsfilm om trallskruvning via länk nedan.


Rätt skruvval i ditt fall hade varit en trallskruv 4,8x75 som är anpassad för skruvning av 34 mm trall.”
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Ett vidare svar från V/S/B när jag frågade om skillnaden på C4, A2 och A4 och vilken de rekommenderar:

”Generellt så används en C4-skruv (Kolstål ytbehandlad) vid skruvning utomhus i inlandsklimat.

Om du befinner dig kustnära, skruvar trall vid en pool eller skruvar ädelträ så rekommenderar vi alltid rostfritt syrafast A4.

En rostfri skruv är mjukare än en kolstålskruv och klarar därför att ta upp rörelser i konstruktioner på ett bra sätt.

Med tanke på ditt breda och grova trallvirke kan en rekommendation vara att använda en rostfri skruv för att vara på den säkra sidan om det uppstår rörelser i virket.

I så fall A2-skruv om du befinner dig i inlandet eller A4-skruv om det är kustnära (saltvatten).”
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
T Themen skrev:
Här är svaret jag fick från V.S.B angående skruvarna:

”Här har det blivit fel på två sätt i de rekommendationer du har fått.
  • Skallen på en trallskruv har en brantare försänkning och en mindre diameter (ca 7,5 mm) än den normala träskruven.
När du använder en träskruv med större och flatare skalle (diameter ca 10,0 mm på TFT 5x70) låser du fast brädan och risken för skruvbrott ökar.

Trallskruvens mindre skalle tillåter brädan att röra sig när det blir rörelser i virket.

I den grova dimension på trallvirke du valt kan det uppstå rejält stora krafter.

  • Vid all träskruvning skall man sträva efter att hela den gängade delen av skruven hamnar i underliggande regel.
Detta för att trallbrädan skall kunna ”glida” på halsen av skruven när det uppstår rörelser i konstruktionen.

Om gängan hamnar i både trallbräda och regel så låser du brädan och risken för skruvbrott ökar.

I ditt fall har du använt en 70 mm lång skruv med gänglängd 42 mm, alltså kommer ca 7 mm gänga att finnas i trallbrädan.

På ditt foto med skruv som snäppt av ser man att skruven gått av ca 7 mm ner på gängan, precis i skarven mellan trallbräda och regel.

För att bättre förstå mitt resonemang se vår instruktionsfilm om trallskruvning via länk nedan.

[media]
Rätt skruvval i ditt fall hade varit en trallskruv 4,8x75 som är anpassad för skruvning av 34 mm trall.”
Intressant, de vill alltså att brädan ska kunna röra sig på skruven, skall mäta på mina 4,2x55 A2 hur lång ogängad del de har, tror att det är runt 28mm som min trall, men jag vill minnas att de gått av över gängan ändå och då har golvet inte ens slagit sig mycket.
Denna skruv skiljer sig ju helt mot dessa "osynliga" skruv, som också har en övre gänga och därmed inte bör röra sig något knappt.
Får ej ihop resonemanget med att brädan ska röra sig, om man drar ner skruven något under ytan när man lägger det, menar de då att brädan sedan ska skeva och bilda glipa mellan regel och trall, så att skruven sticker upp när man sedan går på den? Eller att man ska dra djupare och att skruven ändå inte ska hålla nere trallen. Har inte upplevt att mitt golv skevar något speciellt.
Har dragit de grövre trallskruven lite snett i samma hål för de som gått av, har testat genom att skruva försiktigt medurs, många har då bara snurrat med och som jag sedan pillat upp genom att snurra moturs och lyfta med en liten plattmejsel.
Dock svårt att säga om det beror på ett materialfel för den kartongen eller klen area, har inte haft problemet tidigare eller senare, men nu kör jag grövre skruv sedan jag upptäckte detta.
De skruven fanns dock inte i storpack för några år sedan eller till dagens pris.
Blir kul att se vad den proffsiga bygghandeln säger om sina råd nu.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
T Themen skrev:
Ja det kanske är en bra tanke. Vi får se vad tillverkaren svarar. Om de hävdar att jag fått fel rekommendationer och att jag skulle fått trallskruv istället så känns det som det ligger hos säljaren. Men vi får se som sagt. Håller er uppdaterade 👍
Att det finns speciella s.k. "trallskruvar" med mindre skalle ser jag mer som en rent estetisk fråga, man eftersöker ett så diskret skruvförband som möjligt..Vanlig standardskruv för utomhusbruk måste ju fungera i alla sammanhang när det gäller träkonstruktioner utomhus, så även på trall..
Hoppas att det löser sig till det bästa!
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
L lars11 skrev:
Ett sidospår men reflektion: de däck o andra konstruktioner jag gjort sitter allt jag skruvat med borrskruvdragare ihop med noll trasiga skruv, den äldsta från 04 med byggmaxskruv.
Har några yngre dragna med knackskruvdragare där vissa skruv gått av typ direkt.
Kan mycket väl vara fel på skruv men jag tror lite på att köra utan knack på rörliga utedäck.
Mina 2c
Jag använder bara knackande skruvdragare.Lättare och smidigare än borrmaskiner samt orkar dra i lite längre grova skruv. Har bara haft problem med biltemas ankarskruv som går av direkt medans HECO håller fint.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Tillverkaren gav ett långt svar. Jag håller inte med om allting. Om det stämmer att en c4 trallskruv är mjukare än en vanlig c4 skruv,.Då har inte skallens storlek någon betydelse. Bara för att en skruv intr kan röra sig nedåt innebär det inte att den inte kan röra sig uppåt.

Jag är dock inte förvånad över att tillverkaren nobbade det var fel skruv
Nu hänger det att byggvaruhuset väljer att köra på goodwill kontot. Sanningen är den att du har köpt fel skruv. huruvida vem som gav vad är en svår fråga. Men att det inte står trallskruv varken på kvittot eller burken,
Det är vad du kan möta som argument.
Har du tur så får nya skruvar. Men du får göra jobbet själv Så stanna där!
Jag kan faktiskt tycka att det rätta i det här fallet är att ge trallskruv av C4. Se till att det står trallskruv på burken. Står det pepparkakor så är det inte rätt.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tillverkaren gav ett långt svar. Jag håller inte med om allting. Om det stämmer att en c4 trallskruv är mjukare än en vanlig c4 skruv,.Då har inte skallens storlek någon betydelse. Bara för att en skruv intr kan röra sig nedåt innebär det inte att den inte kan röra sig uppåt.

Jag är dock inte förvånad över att tillverkaren nobbade det var fel skruv
Nu hänger det att byggvaruhuset väljer att köra på goodwill kontot. Sanningen är den att du har köpt fel skruv. huruvida vem som gav vad är en svår fråga. Men att det inte står trallskruv varken på kvittot eller burken,
Det är vad du kan möta som argument.
Har du tur så får nya skruvar. Men du får göra jobbet själv Så stanna där!
Jag kan faktiskt tycka att det rätta i det här fallet är att ge trallskruv av C4. Se till att det står trallskruv på burken. Står det pepparkakor så är det inte rätt.
Vart framgår att en C4 trallskruv av kolstål är mjukare än en vanlig C4 träskruv i kolstål?

Och på vilka grunder avfärdar du skallens betydelse? Har du någon analys, provning eller relevant erfarenhet att luta dig mot?
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.