P patriklarsson skrev:
Kan det skilja på härdningsmetoder i kvalitet osv?
.
Absolut. Jag är inte insatt i industrimetoderna men härdning är ett intrikat problem. Gör man fel blir det skört. Tänk tex på japanskt stål eller annat som fulländats över 100-tals år för att ha extrema egenskaper.
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
T Themen skrev:
Ingen slag använd 👍 3mm avstånd.
Det låter bra! Då kan den orsaken uteslutas, och avståndet är också helt OK..
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
När det gäller trallskruv så är jag fortfarande säker på att skallens utformning inte har någon betydelse. Det är hur skruven är härdad som är av betydelse.
Jag tror inte att det blir så mycket bättre med A2.skruv.
Sen kam man fundera på hur många som använder ogräs ättika i den mån att skruven skruven börjar rosta
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
När det gäller trallskruv så är jag fortfarande säker på att skallens utformning inte har någon betydelse. Det är hur skruven är härdad som är av betydelse.
Jag tror inte att det blir så mycket bättre med A2.skruv.
Sen kam man fundera på hur många som använder ogräs ättika i den mån att skruven skruven börjar rosta
Förklara gärna för oss andra vilken härdning den typiska rostfria trallskruven har, samt varför A2-skruv inte gör det "så mycket bättre".

Hint: den är ohärdad.
Hint: det blir mycket bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
D
elpaco elpaco skrev:
Absolut. Jag är inte insatt i industrimetoderna men härdning är ett intrikat problem. Gör man fel blir det skört. Tänk tex på japanskt stål eller annat som fulländats över 100-tals år för att ha extrema egenskaper.
Räcker att titta på stålindustrierna inom landet, i absoluta världsklass.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Räcker att titta på stålindustrierna inom landet, i absoluta världsklass.
Ja, men Essve har inköpskontor i Taiwan och Shanghai? De har flyttat något lager till Sverige för att få ner frakter och miljöpåverkan men jag tror inte de billigaste skruvarna på marknaden är från Sverige, Biltema tex, inte en chans.
De har bytt skruv och förpackning säkert två ggr sedan de sålde lådor med gult plastlock men de skruven då, för 10-15år sen, de var härdade på riktigt.
Problemet var bara ytbehandlingen, de var FZB för inomhusbruk.
När jag köpte coatad skruv sist så hade de bytt kartong igen, skruven såg inte likadan ut, behövde 6x50mm, bra pris men kvaliteten är inte den bästa.
Man får väl vad man betalar för helt enkelt.
Var dessa Essve "dyra" TS?
Enda gången jag använt coatad skruv innan är till ett loftgolv inomhus när jag kom över ett tusenpack på Jula eller Clas Ohlson till superpris och skruvade trallskruven snett i spånten på råspont och det hjälper med liten skalle.
Jag förväntar mig heller inte att skruven då är av högsta kvalitet.
Kan vara så att jag fick något ex av feltillverkad skruv när jag la en liten terrass vid kåken för aldrig haft problem med Heco rostfri tidigare heller på mängder med byggen. Men som sagt 4,8mm är 30% grövre än 4,2mm, det är stor skillnad.
Enda sättet att veta om jag har något rätt i mina teorier om att härdningskvaliteten är problemet är att köpa någon svensktillverkad inomhus skruv o montera trallgolv och se om någon skruv går av. De kommer rosta ja, men jag tror inte de går av.
Vet ej hur det är med Gunnebo nu för tiden, förr gjorde de en hel del i Sverige, bla härdad kätting, då jag själv varit i fabriken en gång och tittat.
Finns säkert kinesisk mfl kätting med, men känns så där om man ska lyfta motorer mm o ha sina armar o ben under :)
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
K
4,8mm är 14% tjockare än 4,2mm. Inte 30! Du ska nog kolla din matte igen när du fäster så stor vikt vid din uppenbara felberäkning
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
K kniv skrev:
4,8mm är 14% tjockare än 4,2mm. Inte 30! Du ska nog kolla din matte igen när du fäster så stor vikt vid din uppenbara felberäkning
Tur att du kan matte 🤣
 
K
P patriklarsson skrev:
Tur att du kan matte 🤣
Tur att nån av oss bidrar med vettiga inlägg istället för långa nonsenstexter
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
K kniv skrev:
Tur att nån av oss bidrar med vettiga inlägg istället för långa nonsenstexter
Det är ju du som har fel, så vem är det som pratar nonsens eg?
Du har rätt i att det är 14% tjockare, men det var inte det jag skrev eller vad som är relevant.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
K
P patriklarsson skrev:
Det är ju du som har fel, så vem är det som pratar nonsens eg?
Du har rätt i att det är 14% tjockare, men det var inte det jag skrev eller vad som är relevant.
Har jag fel, men ändå rätt? Du har målat in dig i hörnet här så släpp det bara
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
K kniv skrev:
Har jag fel, men ändå rätt? Du har målat in dig i hörnet här så släpp det bara
Ja du har fel i att anmärka på mitt korrekta påstående om att 4,8mm är 30% grövre snittarea än 4,2mm som du just gjorde ovan med en kommentar om att diametern är 14% större, vilket stämmer, men är helt ointressant när man räknar på hållfasthet.
Du är inte den skarpaste kniven i kökslådan helt enkelt!
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
K
Du målar in dig i hörnet igen. Diametern är självklart relevant när man räknar på brottarean för en skruv. Allt annat är inkompetens.
 
K kniv skrev:
Du målar in dig i hörnet igen. Diametern är självklart relevant när man räknar på brottarean för en skruv. Allt annat är inkompetens.
Nej, pålästa vet att det är radien som är intressant.
Slå 2,4^2/2,1^2 så har du lärt dig något nytt gubben!
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
K kniv skrev:
4,8mm är 14% tjockare än 4,2mm. Inte 30! Du ska nog kolla din matte igen när du fäster så stor vikt vid din uppenbara felberäkning
Fast arean lär väl vara drygt 30% mer?
 
  • Gilla
Riverground
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.