Hej alla!

Jag och min man köpte ett trevligt trähus i Skåne 2017. Allt var i behov av målning vilket min snälla pappa ordnade 2018, förutom en gavel i söderläge som förra ägarna hade fått målad så den var inte lika akut.


Men 2021 målades gaveln med samma färg som övriga huset. Det bildades stora luftiga bubblor under som kommer och går. Vi bestämde att gaveln måste skrapas och målas om.


Mycket annat i livet kom emellan. Min kära pappa lovade att han och jag skulle fixa och måla den tillsammans så att jag själv skulle kunna måla huset själv i framtiden och slippa ta in firma.


Hastigt och helt oväntat gick han bort och vi fick aldrig möjligheten att fixa gaveln tillsammans.


Jag står minst sagt handfallen och har försökt läsa guider på nätet. Men blir inte klok vad som vore bäst att göra.


Jag vet att vi skulle skrapa bort färgen, men hur mycket? Läste någonstans att vart 50e år bör man ta bort alla färglager. Huset är byggt 1968, så vi är ju där.


Har efter att ha sökt info här i forumet fått höra mycket att akrylatfärg inte är bra… och det är vad som målats med.

En burk med ALCRO BESTÅ Täckfärg TRÄ, en vattenburen akrylatfärg för utomhusmålning på trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha gått en tur och tittat noga på fasaden så har färgen börjat spricka på fler ställen än södergaveln. Där saknas färg på vissa ställen. Nu går jag i tankarna om vi behöver ta bort allt och börja om… Men är det ens möjligt?

Här är några bilder på hur det ser ut

Närbild på en husfasad med sprucken och flagande gul färg vid en hörna där lacken lösts upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasaddetalj med sprucken och flagande färg på träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av sprucken fasadfärg på träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad träfasad med sprickbildningar och flagande färg på paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vitmålad träfasad med flera sprickor och bubblor i färgskiktet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur hade ni gjort?

Jag vill verkligen försöka fixa det här utan att ta in firma. Kan tillägga att jag är inte helt ny med målning, men har aldrig fixat med en fasad förut. Bara målat väggar invändigt, möbler, dörrar och andra snickerier. Har aldrig ”renoverat” en husfasad.

Men förstår om det är bäst att låta någon annan göra jobbet.


Väldigt tacksam för hjälp.
 
  • Närbild av en husfasad med sprucken och flagande beige färg i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husvägg med sprickor och avflagning av akrylatfärgen i behov av omålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kane skrev:
Är ni hundra på att det är akrylat innan?
[länk]
Vi vet inte vad huset är målat med innan vi ägde det.
Men när det målades i vår ägo så har det skrapats och målats med en grundfärg (som jag just nu inte hittar och därför inte kan visa bild på) och sedan akrylat täckfärg som jag har bild på.

Skulle det vara färgen under som orsakar detta?
 
Troligt, det kan bli blåsor om det är t.ex. en linoljefärg under.
 
A AndersS skrev:
Troligt, det kan bli blåsor om det är t.ex. en linoljefärg under.
Okej, det låter troligt att det är linoljefärg på södergaveln då.
Då är frågan vad som blir bästa att göra nu... 😬 Och varför färgen på andra ställen spricker (men inga bubblor).
 
N neo11 skrev:
Ta fram en Sandviken skrapa och skrapa allt trärent.
[länk]
Och sen grunda o måla med den färg som är lämpligast.
Tack snälla för länk och allt 👍

Har läst om speedheater och liknande för att värma upp och enklare få färgen att lossna. Är det något du skulle rekommendera eller bara köra på skrapa? Priset på speedheatern ser jag inte som ett problem då den borde ha ett relativt bra andrahandsvärde.
 
Köp en för det underlättar.👍
 
  • Gilla
solroslucia
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Köp en för det underlättar.👍
Tack snälla för svar!

Då är min största oro övriga fasaden som ”bara” spricker och på en del ställen flagnar färg. (Se tidigare bilder utan bubblor). Är det till att göra samma där - ta bort allt och börja om med annat än akrylat? Himla stort projekt… 😬
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.