Jag har en granne som höjer sitt hus från ett plan till två plan. Hennes hus ligger väldigt nära vår tomtgräns där vi har en carport med solpaneler monterade. Allt byggt/monterat med bygglov. Vårt och hennes. Vi hade solpanelerna monterade innan hon började med sitt högbygge.

Varför vi monterade dessa trots kort avstånd till grannen var för hon pendlat mellan högbygge och attefallshus och beslutat sig för att bygga ett attefallshus på tomten.
Utifrån denna information så beställde vi sollcellsanläggningen.
När solcellerna skulle monteras, så kläcker hon ur sig att hon ska bygga en andra våning i alla fall.

Ok. Inte mycket vi kan göra åt det. Vi tappar en del soltimmar, men det är bara att svälja det. Hon har ju all juridisk rätt.

I alla fall...som ni kan se på bilderna så är det i min mening stor risk att snö/is kommer glida ner från hennes tak ock landa på våra solpaneler och bil som står framför carporten. Utöver höjden så har hon nu satt slät plåt som takbeläggning.
Det har lägre friktion än både tegel eller takpapp.
Med andra ord så kommer snö glida med högre fart från hennes tak och med all säkerhet landa på våra solpaneler och bil.

Tyvärr så är grannen av den typen som måste överbevisas till förbannelse innan hon accepterar saker o ting!

Jag försökte förklara för henne att nu när hon höjt sitt tak så kommer det som glider ner från hennes tak längre ifrån hennes hus pga höjden.
Hennes svar var: "Din carport hade du inte fått bygglov för idag" --- WTF!!!



När jag pratade med stadsbyggnadskontoret här i Göteborg fick jag detta till svar:

"Stadsbyggnadsförvaltningen tycker inte att vi kan ställa krav på montering av snörasskydd på taket. Boverkets byggregler säger följande:

8:2434 Skyddsanordningar mot fallande is och snö

Skyddsanordningar mot fallande is och snö ska finnas vid byggnaders entréer om det finns särskilda risker för personskador till följd av fallande is och snö från taket.

Allmänt råd

Vid byggnaders entréer kan särskilda risker för personskador finnas

– när byggnadens fasadhöjd är högre än 8 meter- eller

– när byggnadens taklutning är större än 1:3 (≈ 18º).

Exempel på utformning av snörasskydd finns i SS 831335.

Du kan naturligtvis prata med Din granne om detta och nämna faror för att skada Din egendom."


Om grannen inte förstår riskerna och då inte är intresserad av en förbyggande åtgärd såsom snörasskydd - vad har jag att säga till om?

Om nu snö/is rasar ner på solpaneler och de blir skadade, eller bilen, eller någon av oss eller våra hundar - Har vi inget lagskydd för att vi och vår egendom är utanför byggnadens entréer?? Får vi helt enkelt skylla oss själva?

Ska jag tvingas ta bort solpanelerna pga den överhängande risken att de förstörs?

Ska vi tvingas parkera en bil någon annanstans vintertid för att inte riskera skador?

Hur fasiken kan inte stadsbyggnadkontoret se riskerna i detta fall? Absurt!

Finns det någon med juridisk kompetens som kan guida mig lite?

Vi är frustrerade över situationen!
 
  • Utsikt av ett höjt hus med slät plåttak nära en carport med solpaneler och risk för snöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på utrymmet mellan två hus, visar en carport och ett nyrenoverat hus med två våningar nära tomtgränsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy från en tomt med buskage och trädstammar mot ett närliggande tvåvåningshus med slät plåt på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är frustrerande och detta är inte första tråden i ämnet snö, is och träd som kan tänkas falla över fastighetsgräns och orsaka skada. Det är precis som kommunen beskriver en fråga för grannen att bedöma så du kan bara framföra dina synpunkter och vädja.

Skadas någon allvarligt av nedfallande is så finns skadeståndsansvar om fastighetsägaren inte har röjt taket i rimlig tid. Troligen kan man hävda detsamma vid sakskada. Om det byggs upp snöismassor på taket och de senare krossar dina solcellspaneler så kan du begära skadestånd om grannen inte vidtog åtgärder i rimlig tid.

Jag gissar att riskerna är lägre än du tror, att kraften på den höjden inte är så farlig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är frustrerande och detta är inte första tråden i ämnet snö, is och träd som kan tänkas falla över fastighetsgräns och orsaka skada. Det är precis som kommunen beskriver en fråga för grannen att bedöma så du kan bara framföra dina synpunkter och vädja.

Skadas någon allvarligt av nedfallande is så finns skadeståndsansvar om fastighetsägaren inte har röjt taket i rimlig tid. Troligen kan man hävda detsamma vid sakskada. Om det byggs upp snöismassor på taket och de senare krossar dina solcellspaneler så kan du begära skadestånd om grannen inte vidtog åtgärder i rimlig tid.

Jag gissar att riskerna är lägre än du tror, att kraften på den höjden inte är så farlig.
Tack för ditt svar! 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.