Vi ska bygga ett fritdishus under våren som ska se ut i stil med nedan bild.
Tanken har hela tiden varit att ha en träfasad som ska se naturligt blekt/silvrig ut.
Från början rekommenderade ariktekten Sioox som vi länge hade tänkt använda men när det närmade sig och vi läste på om behandlingen lätt det mer som en börda än ett skydd.

Vi har efter detta försökt hitta någon typ av behandling som kan ge oss en fin, naturlig träfasad som inte skadar panelen utan helst skyddar den, finns det alternativ för detta?

Vill gärna höra om era för och nackdelar med olika typer av behandling. Lasyr har vi mest varit inne på men känns som att färgresultatet kanske inte blir det vi tänkt, försökt hitta trådar om det här i forumet men inte hittat tillräckligt med info för att kunna ta ett beslut. Är öppna för olika alternativ, t ex färg, olja eller lasyr.
 
  • 3D-modell av industrilokal med anslutande kontorsbyggnad, modern design, grå toner, enkel konstruktion, takfönster.
Jag byggde till ett hus som var 17år gammalt,
Och kunden hade strukit på järnvitriol 1gång när de huset byggdes.
Han ville att jag skulle gå över de Gammla huset också och byta ruttna brädor om de fans.
Vi kunde inte hitta en enda bräda som var dålig. Till och med vindskivorna var ok.
Och detta hus ligger 500m från havet på västkusten.
Järnvitriol ger ju inget skydd, men träet kan ju leva sitt eget liv. Bara man tänker på att ha en bra luftning bakom panelen.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Jag byggde till ett hus som var 17år gammalt,
Och kunden hade strukit på järnvitriol 1gång när de huset byggdes.
Han ville att jag skulle gå över de Gammla huset också och byta ruttna brädor om de fans.
Vi kunde inte hitta en enda bräda som var dålig. Till och med vindskivorna var ok.
Och detta hus ligger 500m från havet på västkusten.
Järnvitriol ger ju inget skydd, men träet kan ju leva sitt eget liv. Bara man tänker på att ha en bra luftning bakom panelen.
Tack för svar, vi har tagit i rejält med luftningen så det bådar gott. Järnvitriol var ett av de första alternativen vi hade, vi tyckte dock att det ofta såg flammigt ut, hur såg det ut på din kunds hus? Kanske detta bara är första åren..
 
Vi beställde panelen färdigstruken, just för att slippa få de flammigt.
Men på den äldre delen hade kunden strukit panelen på backen innan uppsättning.
De såg inte flamsigt ut, men så var de ju 17år
sedan kunden byggde huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.