Walle85
Jag har en överbliven Wiser dimmerpuck och fick en idé om att byta ut strömställaren till sänglampan från en singel till en dubbel och koppla in dimmerpucken på den lediga brytaren.
Tanken var då att inte ha en specifik ljuskälla kopplad till pucken utan använda den som en huvudbrytare för ett scenario där man släcker alla uppkopplade lampor i huset.

Hur kopplar man detta ifall det låter sig göras, dvs. man vill inte styra den specifika ljuskällan i diagrammet nedan?

Elektriskt kretsdiagram, säkring, brytare, symboler för ström, nolla, och markeringar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Med hjälp av tex HomeAssistant, Homey PRO, så går det att skapa olika scenario där tex en brytare släcker "alla" tända lampor.

Skärmdump av gränssnitt med händelseloggar, visar justering av ljusstyrka, "Aktivera" och "Stäng av" kommandon.
Skapa konto

Här är hur en knapp styr två lampor

Walle85
Demmpa Demmpa skrev:
Med hjälp av tex HomeAssistant, Homey PRO, så går det att skapa olika scenario där tex en brytare släcker "alla" tända lampor.

[bild]
Här är hur en knapp styr två lampor
Tack för tipset bra att ha koll på detta också.
Är egentligen mer ute efter ifall man kan använda just en Wiser dimmerpuck utan en kopplad ljuskälla för att styra dessa programmerade scenarion? Dvs. endast en strömställare samt en Wiser dimmerpuck.

Eftersom den pucken inte har någon anslutning för nolla tvivlar i alla fall jag på att det kan fungera,

Walle85
A alfista skrev:
Eftersom den pucken inte har någon anslutning för nolla tvivlar i alla fall jag på att det kan fungera,
Yes, var det jag misstänkte, men kanske fanns något hack för att få till det. Då får jag nog tänka om eller öppna plånboken för att få till det.

Detta går utmärkt det finns inget som säger att det måste vara en lampa inkopplad, vad skulle hända om lampan då gick sönder?

Jag har i SmartThings regler för en strömbrytare som enbart används som just strömbrytare, ingenting fysiskt kopplat till denna. Den används för att tända all utomhusbelysning på en gång via en automation som tänder alla andra lampor om jag togglar denna, främst om jag måste ut på natten då all belysning annars är släckt. Den togglar även för släckning om jag exempelvis vill titta på stjärnorna...

pacman42 pacman42 skrev:
Detta går utmärkt det finns inget som säger att det måste vara en lampa inkopplad, vad skulle hända om lampan då gick sönder?
Hur tänker du nu?
Själva pucken har ju ingen egen nolla, utan den använder nollan via belastningen (lampan).

Edit:
Om belastningen går sönder eller om man tar bort belastningen så slutar pucken att fungera.

Om man kopplar nollan direkt till pucken istället för via belastningen så finns nog risken att pucken går sönder, samt om utgången på pucken aktiveras så kommer det bli en kortslutning och i bästa fall så löser gruppsäkringen.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Walle85
snaggletooth snaggletooth skrev:
Borde ju gå att använda ett bypass-motstånd enbart som last.
Finns en mängd tillverkare, t.ex.:

[länk]

[länk]
Tack för tipset

Walle85
Demmpa Demmpa skrev:
Hur tänker du nu?
Själva pucken har ju ingen egen nolla, utan den använder nollan via belastningen (lampan).

Edit:
Om belastningen går sönder eller om man tar bort belastningen så slutar pucken att fungera.

Om man kopplar nollan direkt till pucken istället för via belastningen så finns nog risken att pucken går sönder, samt om utgången på pucken aktiveras så kommer det bli en kortslutning och i bästa fall så löser gruppsäkringen.
Låter logiskt. Detta bör jag väll kunna testa på en redan installerad puck genom att skruva ur lampan och se om pucken går offline?

Walle85
Skruvade ur en lampa i ett annat rum med likadan dimmerpuck. Man kan inte se någon offline status för pucken i Wiser appen. Försöker man via appen att styra lampan så händer inget, dvs. knappen byter inte färg till grön och visar fortfarande "av". Så är nog dolt i appen, vilket då gör att man inte direkt kan se om lampan/pucken gått sönder om man inte testar att tända lampan.

Notera att jag inte hade tålamod att vänta längre än någon minut, så kanske får offline status eller liknande om man väntar tillräckligt länge.

Jonas Persson
Walle85 Walle85 skrev:
Skruvade ur en lampa i ett annat rum med likadan dimmerpuck. Man kan inte se någon offline status för pucken i Wiser appen. Försöker man via appen att styra lampan så händer inget, dvs. knappen byter inte färg till grön och visar fortfarande "av". Så är nog dolt i appen, vilket då gör att man inte direkt kan se om lampan/pucken gått sönder om man inte testar att tända lampan.

Notera att jag inte hade tålamod att vänta längre än någon minut, så kanske får offline status eller liknande om man väntar tillräckligt länge.
Vänta en stund och den visas som offline. Om det sker för fort blir det bara en massa falsklarm.

Jag har en brytande puck med nolla i huset som inte styr någon egentlig last. Den tänder dock en kontrollampa, den lilla röda i strömbrytaren.

Strömbrytaren styr en annan puck som sitter i garaget och som har en egen central. Mha av regler så styr strömbrytaren två puckar; en i garaget med den verkliga lasten och den som är ansluten till strömbrytaren och som bara tänder lampan i knappen. En annan regel gör det omvända, strömbrytaren i garagets status syns på kontrolllampan inne i huset.

Fördelen är att knappen lyser även om jag trycker på strömbrytaren ute i garaget eller via appen i mobilen. Så jag ser att det är på ute i garaget.

Notera att det behövs en speciell variant av strömbrytare där kontrollampan är helt frikopplad från strömbrytaren (och en puck med nolla)

Walle85
Skaffade en Wiser puck med nolla (ej dimmer) och kopplade in den till en återfjädrande brytare. Sedan satte jag upp en automation som kollar om denna brytare slås på. Då triggas ett moment som heter "Släck hela huset" samt att automationen även sätter samma brytare tillbaka till av. Så nu kan jag med ett knapptryck släcka hela huset om och om igen 😊

Öppen elinstallation med kablar och eluttag, potentiell säkerhetsrisk, omonterat, elektriskt arbete pågår.
Skapa konto

Det jag dock skulle vilja kunna göra är att om taklampan i sovrummet är tänd bara släcka den, men om den redan är släckt så ska resten av huset släckas. Dvs. om en av oss går och lägger sig så ska man kunna släcka endast sovrummet.
Kortfattat så ska ett tryck släcka sovrummet och ett tryck till släcka hela huset.
Får dock inte till detta med den logik som finns i Wiser appen.
Tänkte att man skulle kunna ha en automation som förutsatt att taklampan i sovrummet är tänd och man trycker på brytaren bredvid sängen bara släcker sovrummet. Sedan har man ytterligare en automation som förutsatt att taklampan i sovrummet redan är släckt och man då trycker på brytaren bredvid sängen släcker hela huset.
Men sätter man villkoret till att alla förutsättningar ska gälla så händer inget, antar att det är pga att man bara kan välja som förutsättning att en status ändras, men taklampan ändras ju inte, den har bara en given status.
Verkar inte gå att säga på formen "if status changes for A and status of B is X" utan bara "if status changes for A and if status changes for B".

Walle85
Slutade med att jag gjorde ett skript i Google Home. Fungerar ok, är ca 1-2 sekunders fördröjning från att man trycker på knappen till att lampan tänds/släcks.

metadata: name: Taklampa sovrum description: If one light is turned on, turn the other on, and if one light is turned off, turn the other off. automations: - starters: - type: device.state.OnOff device: Taklampa sovrum - Sovrum state: on is: true condition: type: device.state.OnOff device: Belysning - Sovrum state: on is: false actions: - type: device.command.OnOff devices: - Belysning - Sovrum on: true - starters: - type: device.state.OnOff device: Taklampa sovrum - Sovrum state: on is: false condition: type: device.state.OnOff device: Belysning - Sovrum state: on is: true actions: - type: device.command.OnOff devices: - Belysning - Sovrum on: false - starters: - type: device.state.OnOff device: Belysning - Sovrum state: on is: true condition: type: device.state.OnOff device: Taklampa sovrum - Sovrum state: on is: false actions: - type: device.command.OnOff devices: - Taklampa sovrum - Sovrum on: true - starters: - type: device.state.OnOff device: Belysning - Sovrum state: on is: false condition: type: device.state.OnOff device: Taklampa sovrum - Sovrum state: on is: true actions: - type: device.command.OnOff devices: - Taklampa sovrum - Sovrum on: false

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.