Min dotter söker hus. Det som hon kikar på har en anmärkning om taket. Över bjälkarna finns playwoodskivor och därefter ingen papp utan förmodligen direkt lister för de yttrr takpannorna. Besiktningsmannen menar att det kan komma in vatten mellan skivorna och på sikt leda till mögel. Är detta en hållbar konstruktion? Orkar plywood med stekpannor?

Själv föredrar jag råspont, takpapp, taklister och plåt.
 
Redigerat:
wildeside
R R Göran skrev:
Min dotter söker hus. Det som hon kikar på har en anmärkning om taket. Över bjälkarna finns playwoodskivor och därefter ingen papp utan förmodligen direkt lister för de yttrr takpannorna. Besiktningsmannen menar att det kan komma in vatten mellan skivorna och på sikt leda till mögel. Är detta en hållbar konstruktion? Orkar plywood med stekpannor?

Själv föredrar jag råspont, takpapp, taklister och plåt.
Blir ett originellt yttertak med stekpannor😂
Det finns väll en anledning till att dom för byggde taken med rå spont, papp, strö/bärläckt, och tegel.
Tycker plåt eller tegel är lite av en smaksak men föredrar själv plåt.
 
R R Göran skrev:
Min dotter söker hus. Det som hon kikar på har en anmärkning om taket. Över bjälkarna finns playwoodskivor och därefter ingen papp utan förmodligen direkt lister för de yttrr takpannorna. Besiktningsmannen menar att det kan komma in vatten mellan skivorna och på sikt leda till mögel. Är detta en hållbar konstruktion? Orkar plywood med takpannor!

Själv föredrar jag råspont, takpapp, taklister och plåt.
 
wildeside wildeside skrev:
Blir ett originellt yttertak med stekpannor😂
Det finns väll en anledning till att dom för byggde taken med rå spont, papp, strö/bärläckt, och tegel.
Tycker plåt eller tegel är lite av en smaksak men föredrar själv plåt.
Inga stekpannor bara takpannor.
 
R R Göran skrev:
Är detta en hållbar konstruktion?
myrsjöhus har haft sådana tak sen början på 70- talet
 
R R Göran skrev:
Min dotter söker hus. Det som hon kikar på har en anmärkning om taket. Över bjälkarna finns playwoodskivor och därefter ingen papp utan förmodligen direkt lister för de yttrr takpannorna. Besiktningsmannen menar att det kan komma in vatten mellan skivorna och på sikt leda till mögel. Är detta en hållbar konstruktion? Orkar plywood med stekpannor?

Själv föredrar jag råspont, takpapp, taklister och plåt.
Billigaste och sämsta på marknaden, högre risk för fuktskador och läckage men inte hela världen om man håller koll på sitt tak.
 
masonit under pannorna är sämre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.