Som rubriken säger: en urgammal tvättmaskin. Jag fick den på köpet när jag köpte sommarhus 2003, och den var ingalunda ny då. Det är en Husqvarna Mästertvätt 910.

Nu är sommarhuset rivet och fastigheten det stod på är såld. Jag har köpt en villa i stan och tänkte ha den gamla tvättmaskinen för att tvätta mindre mattor, hundfiltar och annat bös som man inte vill köra i den "riktiga" tvättmaskinen. Den gamla Husqvarnan är byggd som en stridsvagn och har alltid fungerat utan mankemang när den stod i sommarhuset.

Nu har den stått i en container cirka ett år, och härom dagen fick jag den installerad i tvättstugan. Det är en tvåfas-maskin som kräver fast anslutning, så jag hade en elektriker hemma som skötte det åt mig. Sen tänkte jag att den nog kunde behöva en trumrengöring, så jag införskaffade ett paket trumrengöringsmedel och körde igång ett 95-gradersprogram utan förtvätt.

Maskinen startade, pumpade ur, tog in vatten och började rotera trumman. Jag återgick till andra sysslor under tiden. När det hade gått så lång tid att den borde närma sig klar gick jag för att titta till den. Ack och ve! Den hade läckt ut en hel del vatten, och programverket hade stannat vid siffran 7, vilket såvitt jag förstår betyder att den hade kört åtminstone en sköljning, men den hade inte tappat ur vattnet. Jag stängde av den och startade om på programsiffra 12, dvs enkel tömning och centrifugering. Då tömde den ur vattnet. Jag tror inte den centrifugerade (minns inte riktigt).

Det hade inte läckt ut jättemycket vatten, kanske två-tre liter allt som allt. Men det är ju ändå på en nivå som gör maskinen obrukbar utan åtgärd. Frågan är nu för det första: finns det överhuvud taget reservdelar till en så urgammal maskin? Och för det andra: varifrån kan läckaget sannolikt härröra?

Det såg ut som om vattnet i första hand rann ut under maskinens främre vänstra del, alltså där utloppspumpen sitter. Jag är rätt säker på att vattenintaget är OK och att inget vatten läcker därifrån.

Den tredje av de bifogade bilderna visar hur det ser ut undertill. Utloppspumpen sitter i det övre högra hörnet av bilden, delvis utanför bild. Man ser en stor svart bälgliknande gummigrej som för vatten från trumman till utloppet, samt diverse rör som kopplar ihop den med filter och utloppspump.

Jag försökte tömma maskinen så fullständigt som möjligt inför förvaringen i container, men kanske har det inte lyckats helt utan det har blivit en frostsprängning nånstans. Sannolikast är väl då att det är det svarta plaströr som syns mellan gummibälgen, filtret och utloppspumpen. Men jag kan inte hitta några skador som kan uppfattas med syn eller känsel.

Om någon (https://www.byggahus.se/forum/members/electroluxaren.137805/, kanske?) har någon kunskap som kan hjälpa mig besluta om det är värt ett räddningsförsök, eller om det bara är att köra maskinen till skroten, så vore jag tacksam.
Typskylt på enhet, specifikationer, tillverkat i Tyskland, elektriska data, grå bakgrund, kabel och ratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskin, panel med program och temperaturinställningar, Husqvarna Mästertvätt 910, knappar, tvättmedelsfack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti tvättmaskin, motor och ledningar synliga, demonterad, underhåll eller reparation, komplexa komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan tillägga att jag (givetvis) har sökt information på nätet, men inte lyckats hitta något av värde.
 
A
Nä det finns inga drlsr kvar
Men funderar måste kunna se var det läcker när du vänt drn
 
electroluxaren skrev:
Nä det finns inga drlsr kvar
Men funderar måste kunna se var det läcker när du vänt drn
Jag kunde inte se något ytterligare läckage efter att jag hade vänt den på sidan. Men då var förstås det mesta urpumpat, bara den lilla rest som alltid blir kvar i en maskin kan ha återstått.

Det är förstås bara av akademiskt intresse om det ändå inte går att få tag på reservdelar 😢.
 
Det enklaste är väl att ställa den på nåt så du kan komma under när den går och köra den. Kanske mer av ett sommarprojekt då man kan ta två högar med pall och baxa upp den på kanske och kunna stå ute.
Att originalreservdelar inte finns betyder ju inte att det inte går att laga. Det mesta brukar gå att få till om man inte har tummen mitt i handen.
 
A
H hhallen skrev:
Jag kunde inte se något ytterligare läckage efter att jag hade vänt den på sidan. Men då var förstås det mesta urpumpat, bara den lilla rest som alltid blir kvar i en maskin kan ha återstått.

Det är förstås bara av akademiskt intresse om det ändå inte går att få tag på reservdelar 😢.
det kan ju vara din golvbrunn då ser du inget inuti så är det ju inte maskinen
 
A
S Stefan1972 skrev:
Det enklaste är väl att ställa den på nåt så du kan komma under när den går och köra den. Kanske mer av ett sommarprojekt då man kan ta två högar med pall och baxa upp den på kanske och kunna stå ute.
Att originalreservdelar inte finns betyder ju inte att det inte går att laga. Det mesta brukar gå att få till om man inte har tummen mitt i handen.
tja har veckslangar gått sönder så blir det väldigt mycket mullemeck
 
electroluxaren skrev:
det kan ju vara din golvbrunn då ser du inget inuti så är det ju inte maskinen
Nej, nej. Maskinen står på en tvättmaskinspiedestal av stål med uppvikta kanter. Det var vatten på piedestalgolvet, så det har med 100% säkerhet läckt från maskinen. Utloppet går via maskinens slang till ett rör på väggen och därifrån vidare till golvbrunn.
 
S Stefan1972 skrev:
Det enklaste är väl att ställa den på nåt så du kan komma under när den går och köra den. Kanske mer av ett sommarprojekt då man kan ta två högar med pall och baxa upp den på kanske och kunna stå ute.
Att originalreservdelar inte finns betyder ju inte att det inte går att laga. Det mesta brukar gå att få till om man inte har tummen mitt i handen.
Tack för uppmuntran, men jag tror jag passar på det projektet 😅. Tanken var att den gamla Husqvarnan skulle få leva vidare eftersom den gjort god och trogen tjänst i sommarhuset och verkade vara av god mekanisk kvalitet. Men det är klart att rör och bälgar av plast och gummi är känsligare... vid närmare inspektion av maskinen märker jag även att gummitätningen runt luckan ser åldrad ut och nog inte hade klarat sig så länge till.

Allt sammantaget så blir det nog så att Husqvarnan bjuds på enkel resa till återvinningsstationen. Sen får jag se om jag skaffar en ny tvättmaskin och degraderar den som kom med huset (en Cylinda FT5074) till att vara grovtvättmaskin. Denna Cylinda verkar dock vara av betydligt klenare virke och jag är lite tveksam till om den klarar att tvätta t.ex. en trasmatta. Jag har några sådana som är ca 160x80 cm; Husqvarnan har klarat att tvätta dessa hur enkelt som helst (en i taget förstås).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.