Hej, har en två veckor gammal beko tvättmaskin. Imorse när jag kom upp till badrummet var det en sjö på golvet. Det droppar väldigt mycket vatten,mitt under maskinen. Har kollat filtret det var helt rent. Vattnet till maskinen läcker inte , har läcker inte runt avloppsslangen. Transport bultarna är borttagna.

Vafan kan detta vara? Var på Elgiganten nyss , dom skulle boka en tekniker. Alt kan jag komma upp med maskinen och få en ny, som dom har först på torsdag. Har två småbarn så detta blir kul, har nån någon ide på vad felet kan vara så jag kanske kan laga den under tiden?

Tack på förhand!
 
BirgitS
Varning för att försöka fixa något själv med vitvaror som har garantitid kvar, butiken kan så skylla på att man själv har orsakat felet.
 
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varning för att försöka fixa något själv med vitvaror som har garantitid kvar, butiken kan så skylla på att man själv har orsakat felet.
Dom sa att jag fick kolla, så den funkar , i väntan på en ny maskin i veckan , så jag har en maskin. En vecka utan tvättmaskin med två småbarn blir inte kul
 
Om man lossar bakpanelen så brukar man kunna se in i maskinen rätt bra.
 
S Siim00m skrev:
Dom sa att jag fick kolla, så den funkar , i väntan på en ny maskin i veckan , så jag har en maskin. En vecka utan tvättmaskin med två småbarn blir inte kul
Inte Elgiganten som bestämmer om garantin gäller. Fippla inte för mkt. Men som tidigare har skrivit. Lossa toppen och bakstycket så kommer du garanterat se vart det droppar vatten
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Skruvade bort baksidan, någonstans under där man fyller på tvättmedel läcker det väldigt mycket. Inte precis under tvättmedelsbehållaren, någonstans under den. Kommer inte åt att se vart
 
S Siim00m skrev:
Skruvade bort baksidan, någonstans under där man fyller på tvättmedel läcker det väldigt mycket. Inte precis under tvättmedelsbehållaren, någonstans under den. Kommer inte åt att se vart
Ser nästan ut som att det läcker ifrån själva trumman. Är ju en stor plastbehållare. Någonstans ifrån den läcker det. Alla anslutningar till den / alla bälgar är hela och torra
 
MultiMan
Någon på Arcelik i Turkiet har glömt att skruva ihop maskinen rätt eller glömt packningar. Möjligen transportskada, men tvivlar på det.

Som tidigare sagts, normalt sett är det inte Elgiganten som avgör garantiärenden utan serviceverkstäderna som respektive märke använder sig av. Om du rotat i maskinen själv så nekas garantin oavsett vad en säljare på Elgiganten lovar.

Du får nog acceptera att vara utan tvättmaskin tills du får en ny. Det där är inget du fixar själv utan omfattande arbete.

Ska du ändå greja så ser du nog mest genom att ta av topp-plattan. Brukar vara enkelt, iaf på tyska märken. Bara 2 skruvar oftast. Har du extrem tur är det bara en slang som hoppat av.
 
De kan inte neka garanti på den grunden. Oavsett vad de påstår.
 
Jag gav upp, hade bort toppen och baksidan. Men inte gjort mer. Vill inte göra något,som ni säger får jag säkert ingen ny då. Dom på Elgiganten sa bara att jag skulle komma upp med den här maskinen, samma dag dom får hem flera så får jag en ny
 
MultiMan
De kan definitivt neka garantin om maskinen är sönderskruvad av slutanvändaren.
 
Ja, visst. Om det är orsaken till felet. Men inte annars.
 
Jag stod på mig när jag var där. Dem hävdade att jag skulle ha hem en tekniker som kollar. Jag sa att nej det sker inte hos mig på en tre veckor gammal maskin för nästan 10,000 kr. Jag ska ha en ny. Efter en stund sa dom att jag fick komma upp med denhär och få en ny, dom fick påfyllning ons elr tor. Jag hade mest förhoppningen om att det skulle va en släng eller bälg som hade hoppats isär. Men det är det inte,vad jag kan se
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
S Siim00m skrev:
Jag gav upp, hade bort toppen och baksidan. Men inte gjort mer. Vill inte göra något,som ni säger får jag säkert ingen ny då. Dom på Elgiganten sa bara att jag skulle komma upp med den här maskinen, samma dag dom får hem flera så får jag en ny
Ser du inget uppenbart som en lös slang som bara behöver tryckas på plats, så gör du rätt, även om det känns jobbigt. Försök dock ta reda på när nya maskiner verkligen kommer in. Ibland kan sådant dröja flera månader.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ser du inget uppenbart som en lös slang som bara behöver tryckas på plats, så gör du rätt, även om det känns jobbigt. Försök dock ta reda på när nya maskiner verkligen kommer in. Ibland kan sådant dröja flera månader.
Ja jävligt frustrerande. Hade sett mycket bättre om jag fått bort sidan. Men den ser ut att vara fastnitad på något sätt, bara skruv till toppen och bakstycket. Så jag tänkte jag släpper det.

Dom sa ons eller tor, men enligt deras hemsida tidigast den 3/6...🤔
Ska åka och prata med dom imorgon igen. I värsta fall får dom ta hem en tekniker som lagar maskinen och sen ska jag ha en ny ( om det nu inte är tex en slang som släppt) som jag inte ser.

Vara utan maskin så länge är ju inte att tänka på 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.