Vi har en köksfläkt Futurum av okänd modell, förutom att den är gammal. Se bilder:

Gammal vit köksfläkt Futurum med trasigt timer-vred och kontrollvred för hastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal vit köksfläkt Futurum med timer-vred och hastighetsreglering monterad under skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Timer-vredet som styr den inbyggda fläkten är trasig och hoppar ner till 0 av sig själv titt som tätt, så om det fortfarande finns reservdelar till denna modell så hade vi tänkt byta ut vredet. Är det någon här som kan identifiera modellen alternativt vet hur man går tillväga för att demontera ut timer-vredet? Kanske finns en etikett med modell-nummer på insidan också men jag är osäker på hur man börjar demontera den.

Kan även passa på att fråga om detta är en så kallad "Alliance"-fläkt? Det vänstra timer-vredet startar som sagt den inbyggda fläkten medan det högre vredet (1-2-3) styr både hastigheten på den inbyggda fläkten men även hastigheten på fläkten i taket vilket påverkar ventilation i tvättstuga och badrum (mekanisk frånluft).

Är det vanligt med inbyggd fläkt som går ut i samma ventilation som takfläkten, eller är detta en fulkoppling? Kan det inte problem om köksfläkten suger ut större mängd luft än vad takfläkten "vill" suga ut? Det räcker i varje fall inte med att endast köra takfläkten på max för att få ut allt matos, därav anledning till varför vi vill laga timer-vredet.

Tack! Ja köksfläkten på bilden där ser ju likadan ut förutom att den saknar det högra vredet.

Hittar ingen skylt varken under lampglaset eller under filterhållaren, men jag tror att det nog har suttit en etikett på utsidan, det silvriga längst till vänster på nedre bilden som jag postade, men att den har nöts bort med tiden.

• Gilla
Ugra
  • Laddar…
kan du styra takfläkten med köksfläkten så är det troligen en Alliance"-fläkt variant
du få plocka ut tiduret och kolla om där står något på det
bryt strömmen till fläkten för säkerhets skull

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.