Ännu en ”ta bort träd tråd”.

Min grannes infart är en allmänning. På infarten finns några träd som jag börjar tycka bli lite väl stora.

Förutom att träden skuggar så blir det rätt mycket skräp från dem i form av löv och annat. Men har för avsikt att även skaffa solpaneler till huset och då är ju skuggan ett ännu större problem.

Om grannen prompt vill ha kvar träden, vem har veto i frågan?
 
Det är allmänningens ägare som bestämmer...

Se alltså till att ta reda på vilka som äger marken träden står på.

/ATW
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är allmänningens ägare som bestämmer...

Se alltså till att ta reda på vilka som äger marken träden står på.

/ATW
A ArneTW skrev:
Det är allmänningens ägare som bestämmer...

Se alltså till att ta reda på vilka som äger marken träden står på.

/ATW
Det är kommunen som äger marken som jag förstår det.

Men om två viljor skiljer sig, vem trumfar vem? Jag motiverar det med skuggigt och att det medför mycket löv/skräp. Grannens motivering är att det är vackert.
 
Era åsikter betyder ungefär lika lite som någon annans. Det är inte ni som bestämmer över kommunal mark.

Enklast är kanske att kolla med gatukontoret om de kan tänka sig att ta ner träden om du stör dig på dem.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Bådas viljor är irrelevanta. Det är kommunen som bestämmer över träden.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Ja jag förstår att ägaren bestämmer över träden. Men samtidigt ska väl kommunens invånare kunna ha synpunkter på marken.

Jag skulle t.o.m. själv kunna bekosta trädfällningen.

I dessa tider av miljöförbättringar borde väl kommunen kunna ta bort träden för effektivare energi hämtning från solpaneler?
 
M m@nge skrev:
I dessa tider av miljöförbättringar borde väl kommunen kunna ta bort träden för effektivare energi hämtning från solpaneler?
Träd är väldigt bra för miljön om de får stå kvar också! Dämpar stormvindar, dricker vatten och minskar översvämningar, skuggar vid värmeböljor, sänker temperaturen i annars het stadsmiljö, producerar syre, ger livsmiljö åt mängder av djur och insekter, osv.

De flesta kommuner har en kommunekolog och/eller naturvårdare, och de har börjat inse vikten att bevara träd i stadsmiljön.
 
  • Gilla
liran och 6 till
  • Laddar…
Får helt enkelt ta ett snack med grannen och utifrån det kolla med kommunen.

Men rent juridiskt verkar det alltså inte spela ngn roll i olägenheter eller positiva effekter vid nedtagning?
 
Kommunekologen har ofta stor makt i dessa frågor och dennes intresse ligger nog snarare mer åt grannens håll, att det är vackert mm så dina argument har relativt små chanser att vinna gehör. (Är min bedömning iaf)

Har varit med om att vi inte ens fått ta bort växtlighet på våra egna kommunala enheter när vaktmästarna inte hann sköta om det och själva föreslog detta.
 
Jag är kanske trög, men är grannen och kommunen samma eller olika? Arrenderar en granne av kommunen, eller är grannen bara en vanlig granne, fast råkar köra på kommunens mark för att komma hem?
 
Hep Hep skrev:
Jag är kanske trög, men är grannen och kommunen samma eller olika? Arrenderar en granne av kommunen, eller är grannen bara en vanlig granne, fast råkar köra på kommunens mark för att komma hem?
Inget arrende. Kommen har en vägsnutt som leder till det aktuella huset.
 
Claes Sörmland
M m@nge skrev:
Men rent juridiskt verkar det alltså inte spela ngn roll i olägenheter eller positiva effekter vid nedtagning?
Nope, så länge det inte handlar om riktigt allvarliga saker t ex att trädet akut är på väg ned över ett hus eller liknande.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.